مبانی نظری و پیشینه پژوهش فناوری اطلاعات در مدیریت
مبانی نظری و پیشینه پژوهش فناوری اطلاعات در مدیریت |
![]() |
دسته بندی | مبانی و پیشینه نظری |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 37 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 30 |
مبانی نظری و پیشینه پژوهش فناوری اطلاعات در مدیریت
در 30 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت docx
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی
و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت docx
قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه
فناوری اطلاعات
پیش بینی در محیط فناوری اطلاعات
چرا باید فناوری را پیشبینی کرد؟ البته شاید این پرسش ترجیحا به این معنی باشد که ما بین پیشبینی و عدم پیشبینی مختاریم؛ امااینگونه نیست, چرا که هر فرد، سازمان، یا ملتی که از تغییرات فناوری تاثیر بپذیرد، هنگام تصمیمگیری درباره تخصیص منابع، ناگزیر با پیشبینی فناوری مواجه خواهد شد. شاید برخی ادعا کنند که به جای پیشبینی عقلانی و تحلیلی, گزینههای دیگری هم وجود دارند. حال با گزینههایی که پیش رو داریم آشنا میشویم: عدم پیشبینی: میتوان کورکورانه با آینده مواجه شود. به بیان دیگر از پیشبینی آینده پرهیز کرد و هیچ توجهی به پیامدهای آتی تصمیمها نداشت. واضح است هر سازمانی که چنین عمل کند بقا نخواهد یافت. حتی اگر محیط تغییر نکند، اکثر تصمیمهای اتخاذ شده اشتباه خواهند بود. چرا که طبیعتاً ثبات محیط را پیشبینی نکردهاند و اگر محیط به سرعت تغییر نکند، فاجعه سریعتر روی خواهد داد, زیرا تصمیمی که در کوتاهمدت درست است, شاید در درازمدت غلط از آب درآید. اما در اکثر موارد، "عدم پیشبینی" در واقع به معنای پیشبینی تداوم یا تغییرات جزئی در وضعیت موجود است. بنابراین، زمانی که تصمیمگیرنده میگوید به پیشبینی فناوری اعتقاد ندارد یا از آن استفاده نمیکند، در واقع میخواهد بگوید که تصمیمگیری او بر فرض ثبات فناوری استوار است. هر چه بادا باد:این گزینه بیانگر نگرشی است که میگوید آینده یک بازی کاملاً تصادفی است، و هیچ دلیلی وجود ندارد که بخواهیم از قبل آن را پیشبینی کنیم. جای تردید است که هیچ تصمیمگیرندهای بخواهد زندگی شخصی خود را اینگونه اداره کند. حتی تصمیمگیرانی که میگویند به این نگرش اعتقاد دارند در روزهای سرد و ابری احتمالاً بارانی میپوشند. بنابراین، وقتی آنها وانمود میکنند که در رابطه با تصمیمهای حرفهای خود از این نگرش برخوردارند، در واقع سعی دارند به این بهانه از تفکر درباره نتایج پیشبینی طفره بروند.
روشن است هر تصمیمگیرندهای که واقعاً بر مبنای این نگرش عمل کند, با مشکل مواجه خواهد شد. بویژه شاید دریابد که سازمان وی قادر نیست با سازمانهای دیگری که از روشهای عقلانی پیشبینی بهره میبرند, رقابت کند. لذا، سازمانهای "هرچه بادا باد", عمر کوتاهی خواهند داشت.:بسیاری از سازمانها تاریخچه درخشانی دارند. بقای طولانیمدت آنها نشان میدهد که این سازمانها به نحو صحیح عمل کردهاند. متأسفانه وقتی شرایط تغییر میکند، احتمال کمی وجود دارد که سیاستها و تصمیمهایی که در گذشته موفقیتآمیز بودهاند, همچنان مناسب و اثربخش باقی بمانند. افتخار متعصبانه به گذشته درخشان, با این فرض که آینده درخشان را تضمین میکند, قطعاً فاجعهبار خواهد بود. سازمانی که به جای آینده بر گذشته تمرکز کند, مسلماً به موزه تاریخ خواهد رفت. پیشبینی رو به بالا: در این نگرش فرض میشود که فناوری مانند کرکره مغازه، روی یک خط ثابت و فقط به سمت بالا حرکت میکند. جوهرهی این طرز برخورد را در گفتههای متداولی چون "بالاتر، تندتر، دورتر" یا "هرچه بزرگتر بهتر" میتوان مشاهده کرد. در اینجا فرض میشود که آینده همچون گذشته خواهد بود، فقط کمی بیشتر یا بهتر. هر چند این دیدگاه وقوع تغییرات را تایید میکند، اما این را تشخیص نمیدهد که علاوه بر مسیر "بالا" مسیرهای دیگری هم وجود دارد. شکی نیست که با ظهور یک رهیافت فنی جایگزین، رهیافت قبلی متوقف شده یا به حاشیه میرود. سازمانی که به پیشبینی رو به بالا متکی باشد، دیر یا زود غافلگیر میشود؛ زیرا تغییرات فناورانهای که ناگهان آشکار میشوند، آن را به خط پایان نزدیک میکنند. ...
...
2-3 برنامه ریزی فروش در محیط IT
برای برنامهریزی تكنولوژی مدلهای مختلفی ارایه شده است كه مهمترین آنها مدل پورتر و همكارانش است. پورتر و همكارانش(۱۹۹۱) براساس تحقیقات مادوكس، آنتونی و ویتلی، چارچوبی را برای برنامهریزی تكنولوژی ارایه كردهاند. این چارچوب ۷ مرحلهای از فرایند كلی برنامهریزی استراتژیك تبعیت میكند و به شرح زیر است:
▪ گام اول : تكنولوژی را پیشبینی كنید. این نقطه شروع برنامهریزی تكنولوژی است. این كار، هم تكنولوژیهای فعلی سازمان و هم تكنولوژی هایی كه در طول دوره برنامهریزی به بازار خواهند آمد را شامل میشود.
▪ گام دوم:محیط را تحلیل و پیشبینی كنید. عوامل محیطی، شرایط بالقوه محیط، عدم قطعیتها، تهدیدهای اصلی(بخصوص تهدیدات ناشی از رقابت) و فرصتها را شناسایی كنید.
▪ گام سوم: رفتار مصرفكننده و بازار را تحلیل و پیشبینی كنید. در تحلیل نیازها، نیازهای فعلی مشتریان اصلی شناسایی و تغییرات احتمالی این نیازها تعیین و اثرات و الزامات این نیازها بر محصولات و خدمات سازمان، شناسایی میشود. تحقیقات بازار و ارزیابی تاثیر تغییرات، مكمل یكدیگرند. اما ابزارهای تحلیلی(هرچند هم كه پیچیده باشند)، به تنهایی كافی نیستند. در این مرحله، تماس مستقیم با مشتریان بالقوه ضروری است. كیفیت واقعی، برآوردن خواستهها و نیازهای مشتریان است و بهترین راه برای انجام این كار، نزدیك شدن به مشتریان است. ...
...
2-8 پیشینه تحقیق
همانطورکه عنوان شد علی رغم اهمیت فزاینده فناوری اطلاعات بر عملکرد مالی شرکت ها، مطالعات تئوریک بنیادین اندکی دراین زمینه صورت گرفته است که بتواند راهگشای نکات مبهم و تاریک نقش تعاملی فناوری اطلاعات در عملکرد مالی باشد. . با این وجود در بخش حاضر مطالعات انجام شده موجود مشتمل بر پیشینه پژوهش داخلی و پیشینه پژوهش خارجی مطرح می شود.
2-8-1 مروری بر کار های انجام شده خارج از ایران
سالمون نگاش ( 2004) کلیات فناوری کسب وکار را در مقاله ای جامع مورد مطالعه قرار داده است. این مقاله علاوه بر بیان کلیات فناوری کسب وکار، چارچوبی را برای هوشمندی کسب وکار و مطالعات بیشتر در این زمینه پیشنهاد می کند. این چارچوب اهمیت داده های ساختارنیافته و نیاز به توسعه ابزارهای کسب وکار برای کسب، ادغام، حذف، تحلیل و ارسال داده ها را بیان می کند. بعلاوه این تحقیق ماتریسی را برای انواع داده های پردازشی کسب وکار (ساختاریافته و بدون ساختار) و منابع داده ( درونی و بیرونی) را ارائه می کند. (نگاش، 2004)
الژاک و زمبا ( 2007 ) با هدف تشریح فرآیندهای ساخت سیستم ها با در نظر گرفتن ویژگی های سیستم های کسب وکار، متدولوژی ویژه ای را برای ایجاد و بکارگیری این گونه سیستم ها در سازمان پیشنهاد کرده اند. این بررسی ها بر اهداف و سطوح کارکردی فناوری در کسب وکار در سازمان ها تمرکز دارد. از این رو در زمینه حاضر، رویکردی که مورد استفاده قرار گرفته است دو مرحله اصلی را دربر می گیرد که از یک تقابل نسبت به یکدیگر برخوردارند،
های وانگ و شوهانگ وانگ ( 2008 ) به بیان اهمیت فناوری هارادر کسب وکار در فرآیند توسعه مدیریت دانش است. این مقاله تشریح می کند چگونه این فناوری ها کسب وکار با استفاده از تکنیک های داده کاوی به مدیریت دانش و عملکرد در سازمان معنا می دهد. ...
...
ادامه ي مطلب
امتیاز : |
|
طبقه بندی: ،
مبانی نظری و پیشینه پژوهش فناوری اطلاعات در مدیریت ,
مبانی نظری روش تدریس چندرسانه ای یاددهی یادگیری
مبانی نظری روش تدریس چندرسانه ای یاددهی یادگیری |
![]() |
دسته بندی | مبانی و پیشینه نظری |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 64 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 34 |
مبانی نظری روش تدریس چندرسانه ای یاددهی یادگیری
در 34 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت docx
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی
و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت docx
قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه
روش تدریس، ویژگیهای تدریس، روشهای نوین یاددهی و یادگیری مورد بررسی قرار میگیرد و در ادامة آن مفهوم چندرسانهای، یادگیری الکترونیک، درسافزار و ویژگیهای آن تشریح میشود و همچنین چرایی آموزش ریاضی بررسی میشود.
2-2. تعریف واژهها:
2-2-1. روش تدریس:عبارت است از راه منظم، با قاعده و منطقی برای ارائه درس و در واقع برنامهای مدوّن و از پیش تعیین شده برای رسیدن به اهداف مورد نظر معلم که بر اساس آن هدفهای کوتاه مدت و بلند مدت، محقق میگردد. اصطلاح تدریس،اگر چه در متون علوم تربیتی مفهومی آشنا به نظر میرسد،اكثرمعلمان و مجریان برنامههای درسی با معنی و ماهیّت درست آن آشنایی دارند. برداشتهایمختلف معلمان از مفهوم تدریس میتواند در نگرش آنان نسبت به دانشآموزان و نحوهیكار كردن با آنها تأثیرمثبت یا منفی بر جای گذارد. برداشت چندگانه از مفهوم تدریسمیتواند دلایل مختلفی داشته باشد؛از مهمترین آنها ضعف دانش پایه و اختلاف درترجمه و برداشت نادرست معلمان از دیدگاههای مختلف تربیتی است. گاهی آشفتگی و اغتشاشدر درك مفاهیم تربیتی به حدی است كه بسیاری از كارشناسان، معلمان و دانشجویان اینرشته مفاهیمی چون پرورش، آموزش،تدریس و حرفه آموزی را یكی تصور میكنند وبه جایهم به كار میبرند. این مفاهیم اگر چه ممكن است در برخی جهات وجوه مشترك و در همتنیده داشته باشند، اصولاً مفاهیم مستقلی هستند و معنای خاص خود را دارند .(گانیه، 1985، 96)
در روش تدریس نیز آشنایی با واژههای زیر ضرورت دارد:
روش: تلاش برنامهریزی شده جهت دستیابی به مطلوب را روش گویند. بنابراین اگر تلاشی بدون برنامهریزی صورت گیرد،آن کار روشمند نخواهد بود. همچنین برنامهریزی بدون تلاش و کوشش جهت دستیابی به مطلوب نیز تحت مقولهی روشها قرارنمیگیرد.
تدریس: فعالیت دوجانبه یا کنش متقابل را بین فرادهنده و فراگیر با هدف یادگیری تدریس گویند. نکتهی اساسی این نوعفعالیت، دو جانبه بودن آن است که روانشناسی ارتباط، زمینه ساز این مسأله خواهد بود. گفته شده است، مجموعهی اعمالسنجیدهی منطقی و پیوسته که معلّم به منظور ارایه درس انجام میدهد، فرآیند تدریس نامیده میشود. (گانیه، 1987، 38 )
چهار ویژگی خاص در تعریف تدریس وجود دارد كه عبارتند از :
- وجود تعامل بین معلم و دانشآموزان
- فعالیت بر اساس اهداف معین واز پیش تعیین شده
- طراحی منظم با توجه به موقعیت و امكانات
- ایجاد فرصت و تسهیل یادگیری . »
2-2-2. روشهای نوین یادگیری و یاددهی: رویکرد یادگیری[1] به چگونگی برخورد یادگیرندگان با مطالبی که میخواهند یاد بگیرند اشاره میکند.(سیف، 1388، ص 271) ...
learning approaches -[1]
...
2-2-3. روشهای تدریس سنتی و متداول:
در مقابل این روش ، روش یادگیری سنتی است که یک طرفه، معلم محور و بدون انگیزش کافی از سوی دانشآموزان است. در این روش پل ارتباطی بین یادگیرنده و معلم، سخنرانی و متکلمالوحده بودن معلم است و جایی برای تفکر خلاق دانشآموز نیست. ویژگی روشهای سنتی تدریس عبارت است از ارائه دروسی برای کل کلاس که نتیجه آن،صرف وقت برای کاردرجا و نشستنی است نه مبتنی بر افزایش خلاقیت و اشتراک فراگیر. در طول این مدت، دانشآموزبه تنهایی روی تکالیف تعیین شده کار میکند و طوطیوار از محفوظات خود که در اثر تکرار به وجود آمده برای حل مسائل و پرسشهای معلم، استفاده میکند.
روشهای سنتی به روشهایی گفته میشود که اکثر مدارس دنیا، در طول تاریخ آموزش و پرورش از آن استفاده کردهاند و امروزه نیز یکی از متداولترین روشهای حاکم بر مدارس هستند. مهمترین این روشها، روش حفظ و تکرار، سخنرانی، پرسش و پاسخ، نمایشی، ایفای نقش، گردش علمی، بحث گروهی و روش آزمایشگاهی است.
روش حفظ و تکرار از قدیمیترین روشهای آموزشی است. محور فعالیت در این روش، حفظ و تکرار مطالب آموزشی است. در این روش، انضباط بسیار سخت و آمرانه است و به علاقه، استعداد و تفاوتهای فردی شاگردان توجه نمیشود.
روش سخنرانی نیز سابقهای طولانی دارد. اساساً این روش ارائه داده شفاهی از طرف معلم و یادگیری آن از طریق گوش کردن و یادداشت برداشتن از طرف شاگرد است. در این روش معمولاً معلم فعّال و شاگرد پذیرنده و غیر فعال است. مراحل اجرایی این روش عبارت است از آمادگی برای سخنرانی، مقدمه، ارائه محتوا و جمعبندی و نتیجهگیری. در هریک از این مراحل، مسائلی را باید مورد توجه قرار داد؛ مثلاً در مرحله آمادگی، سخنران باید از نظر تجهیزات و از لحاظ علمی و عاطفی کاملاً آماده باشد. در مقدمهی سخنرانی ایجاد رابطه بین معلم و شاگرد، جلب توجه شاگردان، ایجاد انگیزش ، استفاده از پیش سازماندهنده و گرفتن پیش آزمون بسیار مهم است؛ زیرا زمینهی لازم را برای شنیدن محتوای سخنرانی فراهم میکند. در مرحله ارائه متن و محتوای سخنرانی، سخنران باید به جامع بودن محتوا و سازماندهی منطقی آن، رابطه جزء با کل، همبستگی تسلسلی مطالب، ایجاد رابطه بین هدف و محتوا و جلب توجه مستمر شاگردان در طول سخنرانی با به کارگیری محرکهای مختلف – فعالیتهای جسمی و استفاده از طنز و پرسش و پاسخ – توجه داشته باشد. در جمعبندی سخنرانی، معلم حتیالامکان باید سعی کند از وجود شاگردان استفاده کند.(مک کیچی و کولیک، 1975، 182)
در روش پرسش و پاسخ که عدّهای آنرا روش سقراطی نیز گفتهاند، معلم میکوشد با طرح سوال، شاگردان را به تفکر و تلاش ذهنی وادار کند . این روش برای کلاسهای پر جمعیت کارایی چندانی ندارد. ...
...
پیشینه پژوهش
سابقه راهیابی آموزشهای نوین بر اساس چندرسانهای و الکترونیکی در ایران به بیش از یک دهه نمیرسد. این نوع آموزش اوّلین بار در دانشگاه تهران و در سال 1381 پیادهسازی گردیده و هم اکنون اکثر دانشگاهها و مراکز علمی مطرح کشور به این روش به تدریس میپردازند. این در حالی است که این نوع آموزش، مورد استقبال آحاد جامعه نبوده و فقدان زیرساختهای مورد نیاز از قبیل سختافزار و نرمافزار مناسب و کارآمد، بستر ارتباطی مورد نیاز، مزید بر علت گردیده تا این روش از رونق خوبی برخوردار نباشد. البته نباید فراموش کرد که مقاومت در تغییر شیوههای مرسوم آموزش و بالاخص روشهای سنتی و هم چنین مشکلات و مسائل مالی مختلف، راه را برای کارآمدی و کاربرد این روشها ناهموارتر نموده است. مطلبی که امید است با توجه به جایگاه ارزنده این فنون، از سوی دولت و نهادهای ذیربط مورد توجه قرار گرفته و به سمت تحولات سازنده، پیش رود.( عبادی، 1380، 21)
پژوهشهای زیادی در ایران و سایرکشورها در مورد تأثیر فنآوریهای جدید مانند آموزش الکترونیکی، استفاده از درسافزارها و نرمافزارهای آموزشی وهمچنین چند رسانهایها بر آموزش، یادگیری، پیشرفت تحصیلی، خلاقیت، انگیزش و... انجام شده است.
- در ایران
1- خلیل غفاری(1390) در پژوهشی با عنوان"طراحی الگوی برنامة درسی فناوری اطلاعات و ارتباطات و تأثیر آن بر عملكردشناختی، عاطفی و مهارتی دانش آموزان دورة متوسطة " نشان داد كه سطح مبانی، مفاهیم و اصطلاحات، دانش، نگرش و مهارت دانشآموزانی كه با الگوی برنامهی درسی فاوا آموزش دیدهاند به طور معناداری از دانش آموزانی كه این آموزش را دریافت نكردهاند بالاتر است. ...
...
ادامه ي مطلب
امتیاز : |
|
طبقه بندی: ،
مبانی نظری روش تدریس چندرسانه ای یاددهی یادگیری ,
مبانی نظری ذهن آگاهی در روانشناسی (فصل دو)
مبانی نظری ذهن آگاهی در روانشناسی (فصل دو) |
![]() |
دسته بندی | مبانی و پیشینه نظری |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 79 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 42 |
مبانی نظری ذهن آگاهی در روانشناسی (فصل دو)
در 47 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت docx
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت docx
قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه
ذهن آگاهی
در سراسر تاریخ، بشر تلاش می کرد تا دلایل عذاب کشیدن و راه های فرونشاندن آن را پیدا کند. پیش از این، همه سوالات مشترکی می پرسیم: «چرا من احساس بهتری ندارم؟» «برای آن چه کار می توانم بکنم؟» زندگی در این دنیا به صورت اجتناب ناپذیر، موجب می گردد که بدن ما با دردهای فیزیکی، بیماری یا کهولت سن و مرگ رو به رو گردد. همچنین از زمان تولد تا مرگ به صورت ذهنی با شرایط نامناسب روبرو می شویم یا هنگامی که موقعیت ها را حتی زمانی که زندگی ما در شرایط مساعد و آسان قرار دارد، ناسازگار می یابیم و چیزی را که می خواهیم به دست نمی آوریم و با فقدان داشته هایمان روبرو می شویم در این شرایط سرسختانه تلاش می کنیم تا احساس بهتری داشته باشیم (كابات زین،2005 ).
یکی از ویژگی های انسان موفق کسب مهارت های لازم برای مدیریت بر خود (رفتار، هیجان، ذهن و ...) است. با توجه به مشغلههای مختلف روزمره، نشخوارهای فکری مداوم وشرایط پر استرسی که پیرامون اکثریت ما وجود دارد، اهمیت مدیریت کردن ذهن بیش از پیش نمایان میشود. برای مدیریت ذهن لازم است قوانین ذهن را به درستی شناخته و با مدیریتآن،از حداکثر توانمندیش بهره برد. ذهن آگاهی راهکاری موثر برای دستیابی به حداکثر توانمندی ذهن و مدیریت بر آن است. ذهن آگاهی یا حضور ذهن به معنای آگاهی از افکار، رفتار، هیجانات و انگیزه ها است به طوری که بهتر بتوانیم آنها را مدیریت و تنظیم کنیم. به عبارت دیگر ذهن آگاهی به معنای توجه کردن به شیوه ای خاص است.یعنی توجه و تمرکزی که سه عنصر در آن دخالت دارد: 1- بودن در حال حاضر2- هدفمند 3- بدون قضاوت. این نوع توجه موجب افزایش آگاهی، شفافیت و وضوح و پذیرش واقعیت حال حاضر می شود. بدین ترتیب متوجه می شویم که زندگی ما فقط در حال حاضر رخ داده و گره گشایی می شود.
از طرفی ذهن آگاهی یک عامل زیربنایی مهم برای رسیدن به رهایی است. زیرا
روشی موثر و قوی برای خاموش کردن و توقف فشارهای دنیا و یا فشارهای ذهنی
خود فرد می باشد.
حضور ذهن صحیح بدان معنا است که شخص آگاهی خود را از
گذشته و آینده به حال حاضر معطوف کند. زمانی که فرد در حال حاضر حضور
داشته باشد، واقعیت را با تمام جنبه های درونی و بیرونی اش می بیند و در
می یابد که ذهن به دلیل قضاوت و تعبیر و تفسیرهایی که انجام می دهد دائما
در حال نشخوار و گفتگوی درونی است.وقتی فرد در می یابد که ذهن دائما در
حال تعبیر و تفسیر است قادر می شود با دقت بیشتری به افکار خود توجه کند و
بدون بیزاری یا قضاوت آنها را مورد بررسی قرار دهد و علت وجود آنها را
دریابد. تمرین ذهن آگاهی این توانایی را به فرد می دهد که دریابد « افکار
صرفا افکار هستند» و زمانی که می فهمد افکارش ممکن است حقیقت نداشته باشند
راحت تر می تواند آنها را رها کند. انسان همواره پیامها یا صداهایی را از
طریق ذهن استدلالی خود می شنود. بسیار مهم است که وی از پیامهایی که در
طی فکر کردن از ذهن خود می شنود آگاه باشد، درگیر افکارش نشود و بتواند
آنها را رها کند. (كابات زین،2005). ...
...
پیشینه ادبیات
کارلسون، اسپیکا، ارسولیک و دیگران[1]، (2000) اثرات ذهن آگاهی را را روی نمونه های همگن از بیماران سرطانی مورد بررسی قرار داده اند. آزمودنی هادر مقایسه با گروه کنترل کاهش معنادار ی در اختلال خلق[2] (56/0) سطح استرس کلی[3] (31/0) را از خود نشان دادند.
گروسمن، لینهان و استفاون[4]، 2004؛ نقل از سیرز و کاروس[5] (2009) نتیجه گیری کرده اند که برنامه ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس برای اینکه افراد با مسائل سلامت جسمی و روانی مختلف نظیر درد، سرطان، بیماریهای قلبی، افسردگی و اضطراب کنارآیند ثمربخش است.
...
[1] - Carlson, L. E., Speca, M., Patel, K. D. & Goodey, E.
[2] -Mood disturbance
[3] - Overall stress level
[4] - Stefan
[5] - Sears and kraus
...
ادامه ي مطلب
امتیاز : |
|
طبقه بندی: ،
مبانی نظری ذهن آگاهی در روانشناسی (فصل دو) ,
مبانی نظری و پیشینه پژوهش استرس والدگری
مبانی نظری و پیشینه پژوهش استرس والدگری |
![]() |
دسته بندی | مبانی و پیشینه نظری |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 55 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 38 |
مبانی نظری و پیشینه پژوهش استرس والدگری
در 38 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
توضیحات: فصل دوم پایان نامه (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : فارسی وانگلیسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc
قسمتهایی از متن مبانی نظری و پیشینه
استرس والدگری:
تولد فرزند یک تغییر بزرگی در زندگی والدین است که بدنبال خود استرس خاصی به عنوان استرس والدگری به همراه دارد.ثابت شده است که نوع استرس نقش والد گری از سایر استرس های زندگی مثل استرس ناشی از کار ،حوادث و تجارب ناگوار کاملا متفاوت بوده و این استرس ویژه و خاص این نقش والدگری است.همچنین این استرس نسبت به دیگر حیطه های استرس زای زندگی بیشترین تاثیر را بر رفتار والدین و رشد کودکان می گذارد و پیش بین قوی از مشکلات رفتاری و عاطفی کودکان است(گلبرگ و همکاران ،1997).به عنوان مثال محققان، یک گروه از خانواده های بی خانمانی را که در معرض خطر مشکلات جسمانی و روانی بودند مورد مطالعه قرار دادند.بدلیل منابع استرس زائی که این گروه در زندگی روزانه با آن مواجه بودند ،در میان آنها خانواده هایی وجود داشت که دارای سطح بالائی از استرس والدگری بودند که به تبع آن ،کودکانی با بالاترین سطح مشکل در رشد اجتماعی و شناختی داشتند(دانسکو و هولدن ،1998[1]).بنابراین استرس والد گری می تواند،به طور خاصآنچنان تاثیر گذار باشد که به عنوان علل و عواقب طیفی از رفتار های والدینی و کودکان تلقی شود. اما با این وجود استرس نقش والد گری نمی تواند کاملا جدا از استرس های دیگر ، نقش ها و تجربه ها باشد قطعا بین استرس هایی که ما در نقش های گوناگون تجربه می کنیم هم پوشی هایی وجود دارد(بارنت ،مارشال و سینگر ،[2]1992).
خصیصه ی بارز در هر نظریه ی استرس والدگری بر عقیده ی هماهنگی و تعادل بین درک والدین از تقاضا ها و مسئولیت های این نقش و دسترسی به منابع موجود برای تامین این نیازها و تقاضا ها است. در واقع این تعادل و هماهنگی بین تقاضا ها ،نیاز ها و منابع های موجود ،مرکزیت اکثر نظریه های استرس و مقابله گری است(هاب فال ،2004[3]).استرس والدگری زمانی ایجاد می شود که این تقاضا ها و مسئولیت های بر خاسته از نقش والدگری توسط منابع موجود، نتوانند ارضا شوند(گلدستن ،[4]1995).
این مسئولیت های ایجاد شده برای والدین بسیار و متنوع می باشند و شامل برآورده ساختن نیاز های خاص کودک و تقاضا های برخواسته از نقش اجتماعی والدینی است. علاوه بر این از دیگر مسئولیت ها و تقاضاهای نقش والدگری ،برآورده کردن نیاز های کودک مثل نیاز به بقا (خوراک ،مسکن ،مراقبت و نگهداری وموارد دیگر) و نیاز های روانشناختی ( توجه ، محبت ،کمک در کنترل و تنظیم عواطف)می باشد .
البته علاوه بر نیاز ها و تقاضاهای ایجاد شده ،برداشت و نگرش والدین از رفتار کودکانش و نگرش و برداشت از لیاقت و کفایت خودشان به عنوان والد در اکثر نظریه ها ی استرس والد گری مهم تلقی شده است(Mash and Johnston 1983)(ماش و جان استون ،1983[5]).استرس والدگری می تواند حتی برای والدینی که به طور کامل از تمامی منابع که برای یک زندگی فارغ از استرس ،مثل درآمد کافی ،خانه و منابع اجتماعی و... برخوردارند ، اتفاق بیافتد.اما این استرس والدگری بدلیل تفاوت های بنیادی و مجزا بین والدین خانواده ها متفاوت است ، با این وجود استرس والدگری بیشتر خود را در تجارب فردی والدین در فرزند پروری نشان می دهد.به عنوان مثال کودک پیش فعال و پر توقع یک والدین می تواند به عنوان کودک ابرازگر و پر انرژی برای والدین دیگر تلقی شود(کریسی و ریس،[6]1996؛تسر نیک و گرینبرگ ،[7]1990؛تسرنیک ،لو ،و بورن استین [8]،2002)...
...
[1]- Danseco، E. R.،& Holden، E. W
[2]-Barnett، R. C.، Marshall، N. L.،& Singer، J. D
[3]- Hobfoll، S. E
[4]- Goldstein، D
[5]- Mash, E. J. and Johnston. C
[6] -Creasey، G.،& Reese، M
[7] -Crnic، K. A.،& Greenberg، M. T
[8] -Crnic، K. A.، Low، C.،& Bornstein، M
...
مطالب:
استرس والدگری:
2-2-1تعریف مفهوم استرس والدگری:
2-2-2نظریه های استرس والدگری:
2-2-2-1 نظریه ی استرس والدین–کودک– روابط کودک و والدین :
2-2-2-2 نظریه ی تنش های روزمره :
2-2-3 کودک و نقش والدگری علل استرس:
2-2-4 ارزیابی استرس :
2-2-5 مکانیسم های سازگاری:
پیشینه تحقیقات :
منابع :
فارسی
انگلیسی
ادامه ي مطلب
امتیاز : |
|
طبقه بندی: ،
مبانی نظری و پیشینه پژوهش استرس والدگری ,
مبانی نظری و پیشینه پژوهش اختلال های تنظیم هیجانی
مبانی نظری و پیشینه پژوهش اختلال های تنظیم هیجانی |
![]() |
دسته بندی | مبانی و پیشینه نظری |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 49 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 38 |
مبانی نظری و پیشینه پژوهش اختلال های تنظیم هیجانی
در 38 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
توضیحات: فصل دوم پایان نامه (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : فارسی وانگلیسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc
قسمتهایی از متن مبانی نظری و پیشینه
اختلالهای تنظیم هیجانی
مقدمه
یکی از موضوعاتی که در طی دو دههی گذشته تلاش و توجهات تجربی و نظری فراوانی را به خود جلب کرده است، بحث هیجانها است. این علاقه و توجه تا حدی میتواند به دلیل نقشی باشد که هیجان و تنظیم هیجان در رفتارهای بیرونی (فردی) ایفا مینماید. نظریهپردازان و دانشمندان مختلف، تعاریف متعددی از هیجان ارائه دادهاند، اما در مجموع میتوان گفت که هیجان رویدادی پیچیده و چند بعدی است که منجر به آمادگی برای عمل میشود هر فرد عادی میداند که دارای عواطفی است و زندگی بدون عواطف، زندگی تیره، مکانیکی، و بیرنگ خواهد بود. از طرف دیگر سلامت روانی و عقلی شخص به سلامت عاطفی او بستگی دارد. زیرا نظر شخص نسبت به خودش، دیگران، اوضاع اجتماعی، و زندگی به طور کلی از چگونگی رشد و تکامل عواطف وی متاثر میشود. به بیان دیگر، داوریهای هر فرد دربارهی خود و دیگران و مسائل اجتماعی به کیفیت عواطف او بستگی دارد و شخصی که از رشد سالم هیجانی و عاطفی بهرمند نباشد هرگز فردی واقع بین، نیکاندیش، درست کردار، و در نتیجه فرد مفید و موثر در پیشرفت جامعه نخواهد بود (شعاری نژاد، 1388).
هیجانها بسیار پیچیدهتر از آن هستند که ابتدا به چشم میخورند. در نگاه اول همگی هیجانها را به عنوان احساس، میشناسیم. ما شادی و ترس را میشناسیم زیرا جنبهی احساسی آنها را طبق تجربهی ما خیلی بارز هستند. وقتی با تحدیدی مواجه میشویم یا به سمت هدفی پیشرفت میکنیم، تقریباً غیر ممکن است که متوجه جنبهی اساسی هیجان نشویم. اما به همان صورتی که بینی بخشی از صورت است، احساسها نیز فقط جزئی از هیجانهاهستند (ریو، 2005، ترجمهی سیدمحمدی، 1390)
2-4-2 تعریف هیجان:
واژه هیجان که با واژههای شور، احساس و عاطفه شباهت زیادی دارد به معنای هر نوع برانگیختگی ذهن و بدن است. همانطور که اشاره شد، هیجانات، احساسات و عواطف بخشی از وجود ما هستند. در واقع هیجان، احساس و عاطفه پدیدههایی هستند که ما هر روز با انواع مختلفی از آن درگیر هستیم. مسائلی مانند عشق، غم، شادی، خشم و عصبانیت و بسیاری دیگر از حالتها که قطعاً همهی ما تک تک آنها را به خوبی میشناسیم و همهی آنها را احساس کردهایم، محتوای هیجان، احساس و عاطفه ما را تشکیل میدهد (امامی نائینی، 1385).
روانشناسان در تعریف هیجان و عاطفه اختلاف نظر دارند زیرا هر کدام در تعریف خود زاویهای از آن را در نظر میگیرند. چنان که بعضی از ایشان به منشاء و دگرگونی هیجان توجه دارند، برخی جنبههای عضوی آن را مورد توجه قرار میدهند، و گروهی نیز میخواهند ماهیت هیجان و عاطفه را به فطری و فرهنگی تقسیم کنند. ...
...
فهرست:
اختلالهای تنظیم هیجانی
مقدمه
2-4-3 ویژگی هیجانها :
2-4-4 عوامل ایجاد هیجان :
2-4-5 تنظیم هیجان :
تنظیم هیجان بیشتر در دو چهارچوب مهم بررسی میشود:
2-4-6 مهارتهایی که در تنظیم هیجانی آموخته میشوند:
1-مهارتهای هیجانی:
2- مهارتهای شناختی:
3-مهارت خود آگاهی:
4- مهارت مقابله با فشار روانی:
5- مهارت همدلی:
6- مهارت ارتباط موثر:
7- مهارت مذاکره اصولی:
8- مهارت مدیریت احساسات:
9- مهارتهای رفتاری شامل :
2-4-7 راهبردهای مقابله با هیجانها :
راهبردهای مقابله با عصبانیت و خشم :
2-2-3- راهبردهای مقابله با غمگینی:
2-4-8 دیدگاههای زیربنای هیجانها:
2-4-9 اختلال تنظیم هیجانی:
2-5 تاریخچه و پیشینه تحقیق:
2-5-1 تحقیقات انجام شده در داخل ایران:
2-5-2 تحقیقات انجام شده در خارج از ایران:
منابع فارسی:
English Refernces
ادامه ي مطلب
امتیاز : |
|
طبقه بندی: ،
مبانی نظری و پیشینه پژوهش اختلال های تنظیم هیجانی ,
مبانی نظری و پیشینه پژوهش استرس شغلی
مبانی نظری و پیشینه پژوهش استرس شغلی |
![]() |
دسته بندی | مبانی و پیشینه نظری |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 77 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 39 |
مبانی نظری و پیشینه پژوهش استرس شغلی
در 39 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
توضیحات: فصل دوم پایان نامه (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : فارسی وانگلیسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc
قسمتهایی از متن مبانی نظری و پیشینه
استرس شغلی برای خیلی از کارکنان و کارگران یک مخاطره اصلی است. ظرفیتهای کاری، کیفیت پایین کارهای تجاری، اضافه کاری، روابط خشونت آمیز در محیطهای کاری و کار شیفتی فقط بخش کمی از حالتها از علل زیاد پر دغدغههای کاری است. بدن انسان به طور عادی یک واکنش طبیعی به تهدید یا درخواستمانند گریز یا جنگ، دارد که واکنش به هر کدام باعث رها کردن آدرنالین میشود. هنگامی که تهدید پایان مییابد بدن انسان میتواند به جایگاه طبیعی خودش برگردد. عامل به وجود آورندهی استرس یک رخداد یا تنظیم حالتی است باعث واکنش فشار میشود. آسیب طولانیتر واکنش بدنی مزمن است. استرس شغلی میتواند بر سلامتی شما تأثیر بگذارد. همچنین عوامل استرسزا در محیط کار میتواند از نیروی کارگری متجاوز شود که میتواند مقداری تأثیر بر روی وضعیتشان داشته باشد. کارگرانی که با ظرفیتهای بالا بیش از حد و اندازه کار کردهاند در رتبههای پایین باقی میمانند صرف نظر از تلاششان پس ظرفیت بالای کاری یک عامل به وجود آورنده استرس است. کارمندان احساس اضطراب میکنند و میزان سرعت ضربان قلبشان به این دلیل که آنها نمیتوانند ظرفیت کاریشان را کنترل کنند،بالا و پایین میرود و میتواند منجر به فرسودگی شغلی گردد.اعضای P.E.F تغییرات دراماتیک دردناکی را تجربه کردهاند. بودجه ایالت به تأخیر افتاده، کسری بودجه به وجود میآیدو مذاکره در برقراری قرارداد طولانی میشود. این تغییرات محیطی را پرورش میدهد که شمار منابع استرس را به درجه بالایی میرساند و شامل گرانباری نقش و زمینهساز فرسودگی شغلی میگردد (پاول[1]، 2003).
در دهه اخیر مو ضوع استرس و آثار آن در سازمان یكی از مباحث اصلی مدیریت رفتار سازمانی را به خود اختصاص داده اسـت و فشار عصبی در سازمان همچون آفتی فعالیتها را تحلیل داده و از بین می برد. توجه به محـیط هـای شـغلی و شـرایط كـار كاركنان امری است كه موجب بالا بردن كیفیت كار، حفظ سلامت وبهداشت كاركنان وجهت بهره جویی بیـشتر وبهتـر از طـول مدت سنوات كاری مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به تأثیر استرس شغلی بر زندگی و كارکارکنان، دست اندر كاران این گونه سیـستمها باید عوامل مرتبط با رضایت مندی را یافته وجهت پیشرفت وارتقای سطح كارایی کارکنان مورد توجه قرار دهند (رحمانی، 1386). ...
[1]- Paul
...
16-2 پژوهشهای پیشین
1-16-2 پژوهشهای مربوط به ارتباط استرس شغلی و سلامت روانی
دویگولو، کیراکلار، گوریپک و باگیران[1] (2013) در پژوهشی تأثیر نقش استرس شغلی بر سلامت روان کارگران شرکتهای داروسازی در شهر ازمیر را بررسی کردند و نشان دادند که بین استرس شغلی و سلامت روان همبستگی معنادار منفی وجود دارد.
تاثور و تانگ[2] (2012) در پژوهشی با عنوان"رابطه استرس شغلی و سلامتی روان کارگران زن در مهمانسراها: نقش الگوهای منظم مقابله با استرس"از الگوهای منظم مقابله با استرس به عنوان متغیر تعدیل کننده در بررسی اثر استرس شغلی بر روی سلامتی کارگران زن استفاده کردند. نتایج نشان داد که برنامهریزی و استراحت منظم برای مقابله با استرس رابطه معنادار مثبتی با سلامت روان دارد در حالی که الگوی مقابله با استرس اجتنابی رابطه معنادار منفی با سلامتی روان دارد.
اواسو[3] (2011) در پژوهشی نشان داد که استرس شغلی و کارو تعاملات خانواده سلامت روان بسیار به یکدیگر مرتبط میباشند، عوامل استرسزای شغلی مانند حجم زیاد کار، فقدان حمایت و تعاملات منفی با همکاران، در فرد احساس تحریکپذیری، تنش و سرخوردگی ایجاد میکند و منجر به درگیر شدن با خانواده و کاهش سلامت روانی فرد میشود.
وانگ، کونگ و چیر[4] (2011) به دنبال مطالعهای بر روی وضعیت سلامت روانی، استرس شغلی را به عنوان یک عامل بسیار مهم در ایجاد اختلالات روانی معرفی کردند و بر این نکته تأکید کردند که استرس، افسردگی و اضطراب به عنوان معیارهای مهم روانی درمجموعه های کارییپراسترس میباشند و شیوع این هیجانات با عوامل شغلی و شرایط آن ارتباط مستقیم دارد. ...
[1] - Duygulu,Ciraklar,Guripek& Bagiran
[2] - Tsaur&Tang
[3] - Owusu
[4] - Wang,Kong&Chair
...
کل مطالب:
استرس شغلی
7-2 تعریف استرس شغلی
8-2 علل استرس در محیط کار
9-2 منابع استرس در محیط کار
1-9-2 ویژگی نقش
2-9-2 ویژگی های شغلی
10-2 نشانه های استرس شغلی
11-2 شیوع استرس شغلی
12-2 پیامدهای استرس شغلی
16-2 پژوهش های پیشین
1-16-2 پژوهش های مربوط به ارتباط استرس شغلی و سلامت روانی
2-16-2 پژوهش های مربوط به ارتباط استرس شغلی و راهبردهای مقابله ای
3-16-2 پژوهش های مربوط به ارتباط سلامت روان و راهبردهای مقابله ای
4-16-2 پژوهش های مربوط به ارتباط استرس شغلی با متغیرهای دیگر
5-16-2 پژوهش های مربوط به ارتباط راهبردهای مقابله ای با متغیرهای دیگر
فهرست منابع
منابع فارسی
منابع انگلیسی
ادامه ي مطلب
امتیاز : |
|
طبقه بندی: ،
مبانی نظری و پیشینه پژوهش استرس شغلی ,
مبانی نظری و پیشینه پژوهش شخصیت و خلاقیت
مبانی نظری و پیشینه پژوهش شخصیت و خلاقیت |
![]() |
دسته بندی | مبانی و پیشینه نظری |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 34 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 30 |
مبانی نظری و پیشینه پژوهش شخصیت و خلاقیت
در 30 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت docx
توضیحات: فصل دوم پایان نامه (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : فارسی وانگلیسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت docx
قسمتهایی از متن مبانی نظری و پیشینه
مقدمه:
پیچیدگی شخصیت انسان ،مشکلات خاصی را برای آن دسته که تلاش کرده اند یک تعریف جامع برای این واژه بیابند ،ایجاد کرده است .بعضی ازاین تلاشها که به صورت بسیار گسترده هم ادامه یافته است.بسیارمشکل است که بتوانیم مساله را به صورت دقیق مورد بررسی قرار دهیم زیرا حتی در زنگی روز مره ،تقریبا غیر ممکن است شخصیت کسی را تصور کرد،به هر حال در تلا ش جهت مطرح کردن مواردمنطقی دراین زمینه،درسالهای اخیر روانشناسان نشان داده اند که ویژگی های شناختی ازقبیل:هوش وویژگیهای فیزیکی ازقبیل:مهارتهای جسمانی راازواژه شخصیت متمایز کنند.این توصیف شخصیت راساختاری نسبتا پایدار ازخصوصیات انگیزشی شخص تعریف کرده است.واژه شخصیت اساسا به خصوصیات ذاتی موثر،احساسات،برداشتها،علکردهای نآگاهانه،تمایلات وایده آلها که خصوصیات رفتاری وفکری یک نفرراتعیین می کنند،گفته می شود.
امروزه سازمانهای اداری جهان درگیر مسائل ومشکلات فراوانی هستند.بعضی ازاین دشواریها ازطریق به کارگرفتن فنون مدیریت قابل حل است وبرخی دیگر که باجنبه های انسانی سروکاردارد به آسانی قابل حل شدن نیست.جنبه های انسانی بیشتر به بررسی وشناخت رفتارهای افراد درون سازمان تاکیددارد.مطالعه رفتارانسانی درسازمانها یکی ازموضوعات مورد تاکید درعلوم رفتاری است که به تجزیه وتحلیل نظام مند وعلمی افراد وگروهها درسازمان می پردازد وهدف آن درک،پیش بینی وبهبود عملکرد فرد ودرنهایت عملکرد سازمان است.
تلاطم،بی نظمی ،رقابت شتابان وعدم اطمینان ویژگی های مهم محیط کار درقرن بیست ویکم هستند.درنتیجه این وضعیت،امروزه بسیاری ازسازمانها باتغییری بی سابقه یک سیستم کاری مشارکت جورابه کاربسته اند.این نگرش مشارکت جو شامل سپردن قدرت به کارکنان،تصمیم گیری مشارکتی ودموکراسی درمحیط کاراست.برنامه های مشخص این نگرش برای جلب مشارکت کارکنان عبارتندازتوسعه شغلی،غنای شغلی ،دوایر کنترل کیفیت ،کیفیت برنامه های زندگی وکاری،برنامه های مدیریت کیفیت جامع،طرحهای مشارکت کارکنان وگروههای خودگردان.هریک ازاین برنامه های فوق،به طریقی،برسازمان اثری مثبت داشته است.این اثرمثبت ،درسطوح فردی وسازمانی،دارای پیامدهای سودمندی بوده است.
در این بخش ازپژوهش به بررسی موضوعهای مرتبط باشخصیت،خلاقیت،عزت نفس، خود کارآمدی و خودکنترلی پرداخته شده و در ادامه پژوهشهای داخلی و خارجی که قبلا در رابطه موضوع و یا موضوعات مشابه انجام شده مورد بررسی قرار گرفته است.
شخصیت وخلاقیت:
ازدنیای امروز به دلیل ویژگیهای متغیر وخلاقی که دارد تحت عنوان"عصرخلاقیت ونوآوری"[1]
نام برده می شود،دراین دوران فرایندها ،پدیده های خلاقیت ،نوآ وری وکار آفرینی عرصه های بسیار گسترده ای از جامعه انسانی را تحت تاثیرات عمیق خود قرار داده است .از این رو عامل اساسی پایداری ،پویایی وموفقیتهای نهادهای مختلف ،حرکت با محوریت خلاقیت ونو آوری است . ...
...
1-The age of Innovation
....
مطالب:
مقدمه
شخصیت وخلاقیت:
.خلاقیت چیست؟[1]
. ابعاد شخصیت:
پرورش خلاقیت وسازمان:
.ایجاد جو مناسب خلاقیت سازمانی:
.خلاقیت فردی و نو آوری:
.موانع خلاقیت:
.دیدگاه تورنس نسبت به آفرینندگی:
.منابع طبع یا عزت نفس :
.عزت نفس و موفقیت:
.بررسی پژوهشهای انجام شده در رابطه باموضوع:
منابع
ادامه ي مطلب
امتیاز : |
|
طبقه بندی: ،
مبانی نظری و پیشینه پژوهش شخصیت و خلاقیت ,
مبانی نظری و پیشینه پژوهش ارزیابی پیشرفت تحصیلی
مبانی نظری و پیشینه پژوهش ارزیابی پیشرفت تحصیلی |
![]() |
دسته بندی | مبانی و پیشینه نظری |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 72 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 33 |
مبانی نظری و پیشینه پژوهش ارزیابی پیشرفت تحصیلی
در 33 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت docx
توضیحات: فصل دوم پایان نامه (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : فارسی وانگلیسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت docx
قسمتهایی از متن مبانی نظری و پیشینه
مقدمه
روانشناسان و متخصصان تعلیم و تربیت بگونه کلی از دو جهت به اندازهگیری و سنجش علاقهمند بودهاند. نخست آنکه بدانند که فرد معینی چه میکند. در این مورد نتایج اندازهگیری مربوط به آن بخشی از رفتار فرد میشود که شخصیت نام دارد و موضوع اندازهگیری در واقع " عمل فرد" است. دوم آنکه بدانندکه فرد چه میتواند انجام دهد. در این نوعاندارهگیری، مقصود به دست آوردن قراین و شواهدیدربارهی اعمالی است که اگر فرد تلاش کند میتواند از عهدهی آن برآید. نتایج این نوع اندازهگیری که در واقع مربوط به توانایی فرد میشود ممکن است به دو بخش اصلی تقسیم شود. اندازههای مربوط به استعداد و اندازههای مربوط به معلومات یا پیشرفتتحصیلی (هومن، 1384، ص 168).آزمونهای پیشرفتتحصیلی[1] برای اندازهگیری معلومات و آموختهها،تواناییهای اکتسابی یا مهارتهای پیشرفته مورد استفاده قرار میگیرند که عمدهترین آنها، آزمونهای مداد و کاغذی یا آزمونهای کتبی[2] نام دارند. این آزمونها را به دو دستهی اصلیتقسیم میکنند: آزمونهای عینیوآزمونهای ذهنی.صاحبنظران و متخصصان، نظرهای موافق و مخالف زیادی نسبت به کاربرد آزمونهای ذهنی ابراز داشتهاند و برای آنها، امتیازات و معایبی برشمردهاند که در این میان بخش اعظم انتقادات، متوجه آزمونهای تشریحی[3] است. دقت این آزمونها به مقدار زیاد به نحوهی تصحیح اوراق امتحانی و دقت عمل مصححان مربوط است و دلیل عمدهی مخالفت برخی صاحب نظران با کاربرد این آزمونها نیز از بی ثباتی نمرهگذاری آنها ناشی میشود. ...
...
[1]. achievement tests
[2]. paper-and-pencil tests
[3]. essay tests
...
فرآیند ارزشیابی پیشرفت تحصیلی
ارزشیابی پیشرفتتحصیلی فرایند منظمی است که با بکارگیری روشهای علمی، عملکرد یادگیرندگان و میزان آموختههایشان را میسنجد و در مورد عملکرد آنها با توجه به اهداف آموزشی از پیش تعیین شده به قضاوت و داوری میپردازد. طبق این تعریف در ارزشیابی پیشرفتتحصیلی نخستین گام، تعیین اهداف آموزشی است. منظور از اهداف، انتظارات آموزشی است که پس از طی یک دوره آموزشی از یادگیرندگان انتظار میرود به آن دست یابند. برای سهولت مطالعه، اهداف آموزشی را به انواع مختلفی طبقهبندی کردهاند که از این میان طبقهبندی بلوم[1] شناخته شدهتر است. اهداف در طبقهبندی بلوم در سه حیطهی شناختی، روانی – حرکتی و عاطفی قرار میگیرند که در هر کدام از این حیطهها نیز اهداف از سطوح سلسله مراتبی از ساده به مشکل برخورداند. در آموزش و پرورش بسیاری از اهداف در ارتباط با حیطه شناختی هستند. نوع دیگری از طبقهبندی اهداف، تعیین اهداف در سه سطح کلی، نسبتاً کلی و هدفهای رفتاری است که از این میان، هدفهای رفتاری نسبت به دو سطح دیگر جزئیتر، دقیقتر و قابل اندازهگیریتر است. ویژگیهای مذکور به روند ارزشیابی پیشرفتتحصیلی سرعت و سهولت میبخشند. ...
...
[1]. Bloom
...
کل مطالب:
مقدمه
فرآیند ارزشیابی پیشرفت تحصیلی
انواع سوال
سوالات تشریحی
قواعد طرح سوالات تشریحی
قواعد تصحیح سوالات تشریحی
روشهای تصحیح سوالات تشریحی
سوالات کوتاه پاسخ
سوالات کامل کردنی
انواع امتحانات قابل اجرا در سطح وزارت آموزش و پرورش
شیوه طراحی سوالات امتحانات نهایی
چگونگی تصحیح امتحانات نهایی
تحقیقات انجام شده در داخل و خارج از ایران
منابع
ادامه ي مطلب
امتیاز : |
|
طبقه بندی: ،
مبانی نظری و پیشینه پژوهش ارزیابی پیشرفت تحصیلی ,
مبانی نظری و پیشینه پژوهش مشکلات رفتاری
مبانی نظری و پیشینه پژوهش مشکلات رفتاری |
![]() |
دسته بندی | مبانی و پیشینه نظری |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 44 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 39 |
مبانی نظری و پیشینه پژوهش مشکلات رفتاری
در 39 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت docx
توضیحات: فصل دوم پایان نامه (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : فارسی وانگلیسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت docx
قسمتهایی از متن مبانی نظری و پیشینه
مشکلات رفتاری
شناخت مشکلات و ناهنجاری های رفتاری از رشته هایی ست که اهمیت آن از نیمه دوم قرن حاضر شروع می شود ولی با این وجود این موضوع همیشه در طول تاریخ روانشناسی و روانپزشکی مورد بررسی بده و به طور مستمر ادامه داشته است . اما در سال های اخیر این موضوع اهمیت خود را بیشتر روی تحقیقات ، طبقه بندی، شناخت و علل ملاک ه ای تشخیص بنا نهاده است و کاربرد آن را به میان خانواده و آموزش و بالاخره راه های درمانی برده است (فرقانی،1383)
2-2-1 علل ( سبب شناسی ) مشکلات رفتاری
محققین، مشکلات رفتاری را ناشی از علل مختلفی می داند که ما اکنون به طور کلی پنج نظریۀ آنان را دربارۀ علل مشکلات و یا اختلالات رفتاری دراین جان بیان می کنیم با این توضیح که روانشناسان و روان پزشکان با توجه به دیدگاه های مختلف ، هر کدام تکیه بیشتری روی یکی از علل دارند . و اینک نظریه ها :
2-2-1-1 نظریۀ عومل بیولوژیکی1 ( زیستی یا زیستی شناختی ):
طرفداران این نظریه معتقدند که علل مشکلات رفتاری ، عومل ژنتیکی و زیستی شناختی می باشد. زیرا رابطۀ محکمی بین وضعیت جسم و رفتارها وجود دارد این گروه معتقدند که عامل زیستی حتی قبل از تولد اثرات خود را بر روان فرد باقی گذاشته است و یا در هنگام تولد و یا در دوران طفولیت بر روی کودک اثر داشته است . ریملند رابطۀ بین وضع شیمیایی بدن و رفتار نامناسب را علت و معلول می نامند و روزنتال تحقیقات خود را بر روی اثرات زمینه های ارثی و تحریکات محیطی انجام دهد و اثبات نموده که به طور مثال اختلال در غدد درون ریز، می تواند نقش اساسی در رفتار انسان ها باقی بگذارد . که به طور مثال می توان از فعال بودن غده تیروئید که ایجاد کننده رفتار هیجانی در کودکان است نام برد . اما شخص مذکور توضیح می دهد که این رفتار در صورتی آشکار می شود که عوامل محیطی به عنوان کمک کننده وجود داشته باشند(فرقانی،1383).
آقای ریملند به کمبود مواد غذایی ، ضربه های مغزی و بیماری های روانی والدین تکیه می کند.
حال این سوال پیش می آید که اگر علت اصلی اختلالات رفتاری ،ارثی می باشد پس چگونه اغلب افرادی که اختلال در رفتار دارند هیچ علت ارگانیکی برای آنها پیدا نشده است ؟ طرفداران این نظریه پاسخ می دهند : چون هنوز علم بیولوژیک کامل نگشته تا جواب کلیه ویژگی های رفتاری را بدهند (فرقانی،1383).
به طور کلی نظریات بیولوژیک ها به سه عامل اصلی اشاره می کند:
1- نامنظمی غدد داخلی که گاهی در دوران حاملگی بر اثر فشارهای وارد شده بر جنین ، اثراتی در دوران بعدی سازندگی کودک دارد.
2- فقدان بهداشت کافی در دوران قبل و بعد از تولد
3- عدم تغذیه کافی قبل و بعد از تولد
مطالعات زیادی روی عوامل فوق انجام گرفته است یکی از موردهای مورد مطالعه بیماری اسکیزو فرنی بوده است . درمقایسه بین دوقلوهای یک تخمکی و دو تخمکی تحقیقات نشان داده است که نسبت بیماری در بین دوقلوهای یک تخمکی و دو تخمکی تحقیقات نشان داده است که نسبت بیماری در بین دوقلوهای یک تخمکی بالات راز دو تخمکی ها بوده است . دلیل انتخاب مطالعه روی دوقلوها ، ایراداتی است که بر این نظریه وارد شده از جمله اینکه عوامل محیطی نقش عمده در بروز بیماری دارند که با مطالعه روی دوقلوها اولا محیط نسبتاً کنترل شده می باشد ثانیاً عامل ارث قابلیت بررسی صحیح تری دارد(فرقانی،1383). ...
...
1-Biological factors
...
2-2-2 طبقه بندی و بررسی ویژگی های مشکلات رفتاری
همان گونه که مطلع می باشید هر علمی دارای طبقه بندی می باشد، اما در ضرورت طبقه بندی مشکلات رفتاری به ویژه در کودکان و نوجوانان نظرات مخالف و موافق زیادی وجود دارد . در فصل دوم دلایل تعدادی از نظریه پردازان روانشناسی درمورد طبقه بندی کردن و برچسب زدن به کودکان بررسی گردید. آنها دلایل نظیر آسیب روانی ، عدم وجود یک مجموعه مشترک در تشخیص علت و ملاک های تشخیصی را یادآوری می نمایند در حالی که در علوم دیگر نظیر پزشکی یا شیمی با چنین مشکلاتی روبرو نمی باشند البته دو شیئی مختلف از نظر دو گروه ممکن است دو نوع طبقه بندی شود مثلا یک شمیست ، الماس و ذغال را در یک طبقه قرار دهد ولی یک جواهر فروش، نوعی دیگر طبقه بندی را انجام دهد. در هر صورت آنها نیز هر کدام در علم خود گروه بندی خاصی را با همۀ تفاوت های بین دو شیئی منظور نموده اند موافقین ضرورت طبقه بندی، دلل آن را نظیر دیگر علوم سهولت مطالعه و جلوگیری از اتلاف وقت ، بین متخصصین در صحبت و تشخیص و درمان می دانند. البته آنها اذعان دارند که طبقه بندی اختلالت با دیگر علوم متفاوت است زیرا یافتن وجوه اشتراک در اختلالات و تغییراتی که در رفتار کدکان درمراحل رشد انجام می پذیرد باعث می شودکه با احتیاط بیشتر تکیه بر طبقه بندی نموده بدین جهت پیشنهاد می کنند به جای کاربرد طبقه بندی، از تعلق داشتن به گروه بحثودکه در این صورت آسان تر می توان خصوصیات معین و مشترکبین اعضاء یک گروه را پیدا نمود (فرقانی ، 1383)
با توجه به دلایل فوق تحقیقات زیادی جهت پیدا نمودن وجوه مشتکر بین مشکلات رفتاری انجام پذیرفته و طبقه بندهای گوناگون ارائه شده است که در مقدمۀ کتاب به تعدادیاز آنها اشاره شد که هیچ کدامشان از اعتبار روائی کاملی برخودرار نیستند . درنهایت مشابه دیگر علوم جهت ایجاد نظم و ترتیب بین پدیده های متنوع و نامحدود به طبقه بندی مشکلات رفتاری می پردازیم . و طبقه بندی را انتخاب می کنیم که دارای یک اشتراک نسبی بین چند اختلال هستند . البته همان گونه که هیچ کدام از طبقه بندی ها تاکنون از اعتبار و قابلیت اطمینان کاملی برخوردار نبوده اند طقه بندی ارائه شه نیز چنین خواهد بود . ...
...
مطالب:
مشکلات رفتاری
2-2-1 علل ( سبب شناسی ) مشکلات رفتاری
2-2-1-1 نظریۀ عومل بیولوژیکی1 ( زیستی یا زیستی شناختی ):
به طور کلی نظریات بیولوژیک ها به سه عامل اصلی اشاره می کند:
2-2-1-2 نظریه روانکاوی ( تحلیل روانی ):
2-2-1-3 نظریه رفتاری یا نظریه یادگیری :
2-2-1-4 نظریه بوم شناسی ( اکولوژیکال[1] ) و جامعه شناسی :
2-2-1-5 نظریه متقابل :
2-2-2 طبقه بندی و بررسی ویژگی های مشکلات رفتاری
2-2-3 طبقه مشکلات رشدی- جسمی – روانی
2-2-4 اختلالات رفتاری کودکان
همه گیر شناسی
2-2-5 سبب شناسی اختلالات رفتاری کودکان
2-2-5-1 نقش خانواده
2-2-5-2 نقش عوامل زیستی
تحقیقات داخل:
تحقیقات خارج:
منابع و مآخذ
ادامه ي مطلب
امتیاز : |
|
طبقه بندی: ،
مبانی نظری و پیشینه پژوهش مشکلات رفتاری ,
مبانی نظری و پیشینه شخصیت و تیپ شخصیتی D
مبانی نظری و پیشینه شخصیت و تیپ شخصیتی D |
![]() |
دسته بندی | مبانی و پیشینه نظری |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 54 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 38 |
مبانی نظری و پیشینه شخصیت و تیپ شخصیتی D
در 38 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت docx
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت docx
قسمتهایی از متن مبانی نظری و پشینه
شخصیت و تیپ شخصیتی
شخصیت حوزه بسیار گسترده ای است، زیرا شخصیّت خود موضوعی است پیچیده و دارای ابعاد و جنبههای گوناگونی است. برای شناخت شخصیّت انسان، از دیرباز کوششهای فراوانی به عمل آمده که برخی از آنها غیر عملی، بعضی خرافاتی، و معدودی دیگر علمیو معتبر است. در زبان عامّه، شخصیّت معانی دیگری دارد. مثلاً وقتی گفته میشود که کسی با شخصیّت است یعنی اینکه او دارای ویژگیهایی است که میتواند افراد دیگر را تحت نفوذ خود قرار دهد یا متانت و وقار ویژه ای دارد. همین طور در برابر آن بی شخصیّت به معنی داشتن ویژگیهای منفی است. همچنین کلمۀ شخصیّت در عرف بعنوان چهره مشهور و صاحب صلاحیّت در حوزه هــایی همچون شخصیّــت سیــاسی، علمی، هنــری و از این قبیل بکار میرود.
شخصیت» یک «مفهوم انتزاعی» است، یعنی آن چیزی مثل انرژی در فیزیک است که قابل مشاهده نیست، بلکه آن از طریق ترکیب رفتار[1] ، افکار[2] ، انگیزش[3] ، هیجان[4] و … استنباط میشود. شخصیت باعث تفاوت[5] کل افراد (انسانها) از همدیگر میشود. اما این تفاوتها فقط در بعضی «ویژگیها و خصوصیات» است.
1-صاحب نظران حوزه شخصیّت و روان شناسی از کلمۀ شخصیّت تعریفهای گوناگونی ارائه داده اند. از نظر ریشه ای، گفته شده است که کلمۀ شخصیّت که معادل کلمۀ Personality انگلیسی است درحقیقت از ریشه لاتین Persona گرفته شده که به معنی نقاب یا ماسکی بود که در یونان و روم قدیم بازیگران تئاتر بر چهره میگذاشتند. این تعبیر تلویحاً اشاره بر این مطلب دارد که شخصیّت هرکس ماسکی است که او بر چهرۀ خود میزند تا وجه تمیز او از دیگران باشد.(شاملو، 1382).
2-هیلگارد[6] شخصیت را «الگوهای رفتار و شیوههای تفکر که نحوه سازگاری شخص را با محیط تعیین میکند» تعریف کرده است در حالی که برخی دیگر «شخصیت» را به ویژگیهای «پایدار فرد» نسبت داده و آن را بصورت مجموعه ویژگیهایی که با ثبات و پایداری داشتن مشخص هستند و باعث پیش بینی رفتار فرد میشوندتعریف میکنند.
3- شخصیت به همه خصلتها و ویژگی هایی اطلاق میشود که معرف رفتار یک شخص است، از جمله میتوان این خصلتها را شامل اندیشه، احساسات، ادراک شخص از خود، وجهه نظرها، طرز فکر و بسیاری عادات دانست. اصطلاح ویژگی شخصیتی به جنبه خاصی از کل شخصیت آدمیاطلاق میشود (شولتز، 1990).
4- شخصیت از دیدگاه مردم: واژه «شخصیت» در زبان روزمره مردم معانی گوناگونی دارد. یکی از معانی آن مربوط به هر نوع صفت اخلاقی یا برجسته است که سبب تمایز و برتری فردی نسبت به افراد دیگر میشود مثلا وقتی گفته نمیشود «او با شخصیت است. »یعنی «او» فردی با ویژگیهایی است که میتواند افراد دیگر را با «کارآیی و جاذبه اجتماعی خود» تحت تأثیر قرار دهد. در درسهایی که با عنوان پرورش شخصیت تبلیغ و دایر میشود، سعی بر این است که به افراد مهارتهای اجتماعی بخصوصی یاد داده، وضع ظاهر و شیوه سخن گفتن را بهبود بخشند با آنها واکنش مطبوعی در دیگران ایجاد کنند همچنین در برابر این کلمه، کلمه «بیشخصیت» قرار دارد که به معنی داشتن «ویژگیهای منفی» است که البته به هم دیگران راتحت تأثیر قرار میدهد اما در جهت منفی(شولتز، 1990).
5- شخصیت از دیدگاه روانشناسی: دیدگاه روانشناسی در مورد «شخصیت» چیزی متفاوت از دیدگاههای «مردم و جامعه» است در روانشناسی افراد به گروههای «با شخصیت و بیشخصیت» یا«شخصیت خوب و شخصیت بد» تقسیم نمیشوند؛ بلکه از نظر این علم همه افراد دارای «شخصیت» هستند که باید به صورت «علمی» مورد مطالعه قرار گیرد این دیدگاه به شخصیت و انسان» باعث پیدایش نظریههای متعددی از جمله: «نظریه روانکاوی کلاسیک، نظریه روانکاوی نوین، نظریه انسان گرایی، نظریه شناختی، نظریه یادگیری اجتماعی و... در حوزه مطالعه این گرایش از علم روانشناسی شده است (شولتز، 1990).
«تیپ» از كلمه یونانی «توپس» به معنای نقش یا اثر گرفته شده و در روانشناسی، به معنای خصوصیات ویژه جسمیو روانشناختی خاصی است كه آدمها را از همدیگر مجزا میكند. به بیان دیگر، مجموعهای از آدمها كه تحت یك «تیپ» شناسایی میشوند، رفتارها و اندیشههای تقریبا مشابهی دارند و واكنشهای بدنی آنها نیز کم و بیش با هم یكسان است. ...
...
[1].Behavior
[2].Thoughts
[3].Motivation
[4].Emotion
[5].Difference
[6].Hilgard
...
2-4-1- تعریف تیپ شخصیتی D
یكی از انواع تیپ های شخصیت كه در سال های اخیر، توجه ی زیادی را به خود جلب نموده تیپ شخصیتی D است (لیم و همكاران، 2011) تیپ شخصیتی D، دارای دو مؤلفة عاطفه منفی و بازداری اجتماعی می باشد. عاطفه منفی با تمایل به بیان هیجانات منفی مشخص می شود. افراد دارای عاطفه منفی بالا، بیشتر تمایل به تجارب عاطفه منفی در همه اوقات، صرف نظر از موقعیت دارند (دنولت،1998) عاطفه منفی ممكن است هم به عنوان یك متغیر مداخله گر و هم به عنوان یك عامل خطر واقعی عمل كند (دنولت و همکاران،2000).
این تیپ شخصیتی رك، قاطع و رهبر است. برای او، نتیجهها حایز اهمیت است. از حل مسأله و انجام كارها و دست یابی به هدفها لذت می برد. از داشتن مسئولیت، لذت می برد. برای انجام كار و برنامه، استاندارد بالایی در نظر می گیرد (هم برای خود و هم برای دیگران). به توانایی هایش برای رسیدن به نتیجهها اعتماد می كند. از چالش و رقابت لذت می برد، قدرت ریسك بالایی دارد و به وضع موجود اعتراض می كند و می تواند قوانین را نادیده بگیرد. به سرعت تصمیم می گیرد. او از هم نشینی چنین افرادی بی حوصله می شود، از جمله افرادی كه وقت شان را با حرف زدن هدر می دهند، افراد بی صلاحیت و یا كسانی كه در برابر تغییر، مقاوم هستند. خیلی راحت از دیگران انتقاد می كند. او به راحتی كسل و بی حوصله می شود. به سرعت عصبانی می شود و به همان سرعت نیز بر آن چیره میشود(قلیزاده، 1376).
او فعال و برونگرا است و همیشه عجله دارد با صدای بلند صحبت می كند و وقتی مردم مشغول بیان مطلب مهمی هستند، وسط حرف آنها می پرد. او دوست دارد مسئولیت برگزاری گردهمآییها و برنامهها را به عهده بگیرد و قوانین را تعیین كند. او جسور، بی تعارف و كم طاقت است. ...
...
2-4-5 - نظریههای شخصیت
2-4-5-1- نظریه روانکاوی
نظریههای روانکاوانه شخصیّت شامل نظریههای روانکاوی فروید، یونگ، آدلر است. فروید به عنوان پیشتاز و بنیانگزار نظریۀ روانکاوی شناخته شده است. وی به عنوان پزشک در بعضی بیماران خود متوجه ناراحتی هایی شده بود که منشأ جسمینداشتند و معتقد شد که این ناراحتیها حاصل و تحت کنترل مغز دوم است و بعدها از آن به عنوان «ناخودآگاه» یا «ضمیر ناهشیار» نام برد.
شخصیّت از نظر فروید شامل سه وجه است نهاد که نماینده تمایلات و غرایز کور است و تابع اصل لذّت است. خود یا من که نمایندۀ واقعیتها است و تابع اصل واقعیت است. و فراخود یا من برتر نمایندۀ سانسورهای اجتماعی و وجدان شخصی است و مانع ارضای تمایلات میشود. به عقیده فروید شخصی برای حفظ و انسجام شخصیّت خود از یک رشته مکانیسمهای دفاعی که عبارتند از: واپس زنی، جابجائی، والایش، بروناخنکی، همانندسازی، درون فکنی، بازگشت، تثبیت، انکار، دلیل تراشی، تبدیل، جبران استفاده میکند( شاملو، 1382).
یونگ که از شاگردان فروید بود به علّت اختلاف هــایی که با فرویــد پیدا کرد کتب روان شناسی تحلیلی را پی ریزی کرد. از نظر یونگ ساختار شخصیّت شامل من یا خود، ناهشیاری فردی، ناهشایر جمعی، صورتهای ازلی، پرسونا یا نقاب، آنیما و آنیموس و سایه میباشد. ...
ادامه ي مطلب
امتیاز : |
|
طبقه بندی: ،
مبانی نظری و پیشینه شخصیت و تیپ شخصیتی D ,