خريد بک لينک
لوازم یدکی ال ۹۰
Hookah Shisha Tobacco
ماسک سه لایه
فلنج
بلیط شیراز تهران
Barabas Ropa de hombre
فایلهای علمی
پایان نامه مکان یابی و نقشه سازی همزمان با استفاده از ترکیب اطلاعات سنسوری

پایان نامه مکان یابی و نقشه سازی همزمان با استفاده از ترکیب اطلاعات سنسوری

دانلود پایان نامه مکان یابی و نقشه سازی همزمان با استفاده از ترکیب اطلاعات سنسوری

پایان نامه مکان یابی و نقشه سازی همزمان با استفاده از ترکیب اطلاعات سنسوری
دسته بندی برق ،الکترونیک و مخابرات
فرمت فایل pdf
حجم فایل 1068 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 88

پایان نامه مکان یابی و نقشه سازی همزمان با استفاده از ترکیب اطلاعات سنسوری


چکیده

یکی از مهمترین مسائل مطرح در ربات های متحرک مسئله مکان یابی می باشد. مکان یابی به معنای محاسبه موقعیت یک شی متحرک در محیط است. مکان یابی را می توان به صورت مطلق و نسبی انجام داد. یکی از روش های مکان یابی نسبی استفاده از بینایی ماشین می باشد. در این روش تصاویر از طریق دوربین نصب شده زیر ربات اخذ شده و در الگوریتم Optical Flow میزان حرکت بین دو فریم محاسبه می گردد. الگوریتم Optical Flow بدلیل کمبود تعداد معادلات نسبت به پارامتر های دو بعدی مورد نیاز حرکت به روش های کمکی نیاز داشته که در اینجا از روش Lucas & Kanade استفاده شده است. اطلاعات بدست آمده در این مرحله به عنوان داده های مسافت پیمایی بصری در نظر گرفته می شوند. سپس داده های بدست آمده در نمودار تشخیص نوع حرکت قرار داده می شوند. نمودار تشخیص نوع حرکت از بررسی سینماتیک ربات بکار گرفته شده و موقعیت دوربین بر روی ربات بدست می آید. داده های بدست آمده پس از اعمال در فیلتر کالمن برای نقشه سازی استفاده می شوند. پس از رسم نقشه، مکان یابی نسبت به مبداء انجام می گردد. الگوریتم پیشنهادی بر روی یک سیستم واقعی متشکل از یک ربات امدادگر و یک دوربین CCD پیاده سازی گردید. نتایج حاصل از مکان یابی ربات با این روش کارائی مناسب آن را برای کاربردهای رباتیک تائید می کند. 

مقدمه

یکی مهمترین مسائل در ربات های متحرک مکان یابی و نقشه سازی می باشد. روش های مانند بکار گیری انکدر های افزایشی و استفاده از سنسور های بر پایه اینرسی جهت انجام مکان یابی ارائه شده که هر کدام به نحوی دارای کم و کاستی و مزایایی نیز می باشند. همچنین به تازگی از بینایی ماشین و پردازش تصویر به عنوان یکی از راه های بدون تماس جهت اندازه گیری سرعت ارائه شده که در حال تکامل بوده و روش های متفاوتی نیز در این زمینه ارائه شده است که بهتر است ترکیبی از این روش ها جهت بدست آوردن نتایج مطلوب بکار گرفته شود. در فصل اول کلیاتی از مسئله مکان یابی و انواع روش های مکان یابی ارائه شده که در آن پیش زمینه ای جهت مطالب فصل های بعد ارائه گردیده است. در فصل دوم نیز کار های مرتبط معرفی شده و برخی از روش هایی که از Optical Flow برای مکان یابی ربات ها استفاده می کنند پرداخته شده است. همچنین در مورد سینماتیک ربات های متحرک بررسی انجام گرفته و در نهایت سینماتیک یک ربات دیفرانسیلی دو چرخ که یکی از متداول ترین ربات های بکار گرفته شده در زمینه ربات های هوشمند است مورد بررسی قرار گرفته است. در فصل سوم تئوری کار های انجام گرفته شده ارائه می گردد. روش هایی که جهت بدست آوردن میزان جابجایی بین دو فریم تصویر ارسالی بکار می روند بررسی شده و روش Lucas & Kanade نیز انتخاب شده است. همچنین با استفاده از الگوریتم گوشه یابی در تصویر، روش Lucas & Kanade را بهینه کرده و کار آیی آن را جهت کاربرد در مکان یابی مناسب تر کرده ایم. در نهایت خروجی الگوریتم بهینه شده بصورت میدانی ارائه شده که با استفاده از نمودار توزیع, خطاهای آن به حد اقل رسیده و خروجی برآیند آن در نمودار حوزه بندی شده, تشخیص نوع حرکت اعمال شده است. از فیلتر کالمن نیز برای حذف نویز های موجود و حرکت های ناگهانی که ناشی از خطا های الگوریتم بوده استفاده شده است. داده های بدست آمده جهت نقشه سازی استفاده شده و پس از نقشه سازی مجددا مکان یابی نسبت به مبداء انجام می گیرد. در فصل چهارم الگوریتم ارائه شده مورد آزمایش واقعی قرار گرفته و نتایج آن بررسی شده است. همچنین روش پیاده سازی و عوامل موثر در آن مورد بررسی قرار گرفته است. با بررسی عوامل موثر , خطا های موجود در سیستم بدست آمده و پس از مدل سازی مناسب تا حد امکان جبران سازی شده و خطا به حد اقل کاهش پیدا کرده است. در فصل پنجم نتیجه گیری ای از روش بدست آمده , ارائه شده و کار هایی که می توان در راستای این پروژه ادامه داد نیز بصورت کلی مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین در قسمت پیوست ساختار کلی برنامه نوشته شده جهت پیاده سازی الگوریتم مورد بررسی اجمالی قرار گرفته است. علاوه بر آن مشخصات دوربین که مهمترین قسمت سخت افزاری جهت پیاده سازی محسوب می شود نیز مورد بررسی قرار داده ایم. در نهایت نقشه های بدست آمده از مسیر های حرکتی نیز ارائه شده است. باشد که کار های انجام شده در راستای پیشرفت زمینه رباتیک مورد استفاده قرار بگیرند.

دانلود پایان نامه مکان یابی و نقشه سازی همزمان با استفاده از ترکیب اطلاعات سنسوری






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
پایان نامه مکان یابی و نقشه سازی همزمان با استفاده از ترکیب اطلاعات سنسوری ,

تاريخ : 12 مهر 1395 | <-PostTime-> | نویسنده : pop | بازدید : <-PostHit->
پایان نامه نانوترانزیستور و کاربرد آن در مدارهای دیجیتال

پایان نامه نانوترانزیستور و کاربرد آن در مدارهای دیجیتال

دانلود پایان نامه نانوترانزیستور و کاربرد آن در مدارهای دیجیتال

پایان نامه نانوترانزیستور و کاربرد آن در مدارهای دیجیتال
دسته بندی برق ،الکترونیک و مخابرات
فرمت فایل pdf
حجم فایل 1433 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 96

پایان نامه نانوترانزیستور و کاربرد آن در مدارهای دیجیتال


چکیده: 

خصوصیات ویژه نانوتیوبهای کربنی در حوزه الکترونیک باعث گسترش کاربرد آنها در زمینه های متفاوت شده است. در این پروژه به بررسی کاربرد نانوتیوبهای کربنی در ساخت ترانزیستورهای FET خواهیم پرداخت . در ابتدا ساختارهای متفاوت نانوتیوبها ، نحوه تشکیل و خصوصیات هر یک از آنها مورد مطالعه قرار گرفته است.

ما بر روی ترانزیستورهای FET  ساخته شده با استفاده از نانوتیوبهای کربنی (CNFET) و مدلسازی آنها متمرکز خواهیم شد . این ترانزیستورها بدلیل امکان ساخت در محدوده ابعادی نانو ، جریان دهی بالستیک ( یا شبه بالستیک ) دارند . بنابراین جهت مدلسازی از تئوری ترانزیستورهای با لستیک استفاده شده است . در این پروژه هدف از مدلسازی این نوع ترانزیستور ها کاربرد آن در شبیه سازی مدارهای دیجیتال بوده و با توجه به کاربرد در نظر گرفته شده ، ساده سازیهایی انجام شده تا در نهایت مدل ساده ای ارائه گردد که توانایی به کارگیری توسط نرم افزار شبیه سازی مداری (HSPICE) را داشته باشد . مدل ارائه شده با استفاده از این نرم  افزار (بصورت یک زیر – مدار ) و به منظور شبیه سازی مدارهای دیجیتال و گیتهای منطقی بکار گرفته شده است. 

مقدمه: 

با رسیدن تکنولوژی سیلیکونی به مرزهای محدودیت ساخت از جمله مشکلات جریان نشتی و تغییرات شدید پارامترهای ترانزیستورهای مشابه در ابعاد نانومتری و نیاز به جایگزینی مواد جدید ، چند ساختار جدید برای یافتن بهترین جایگزین ترانزیستورهای FET  مورد بررسی قرار گرفته است .تحقیقات اخیر در نانوالکترونیک پتانسیل بالای ترانزیستورهای نانوتیوب کربنی جهت جایگزینی بجای ترانزیستورهای MOSFET کنونی را نشان داده اند. 

نانوتیوبهای کربنی ساختارهایی استوانه ای از اتمهای کربن هستند که از پیچش صفحات گرافین تشکیل می شوند. قطر نانومتری، استحکام مکانیکی و ضریب هدایت گرم ا یی بالا و پیوندهای کوولانسی اشباع شده، این تیوبها را به ساختارهای بسیار مورد توجه در صنایع گوناگون تبدیل کرده اس ت . از جمله در صنعت الکترونیک و ساخت ترانزیستور ، چنین به نظر می رسد که این نانوتیوبها بتوانند بسیاری از مشکلات پیش روی این صنعت در سالهای آینده را رفع کنند. 

ترانزیستورهای CNFET به روشهای گوناگون و مشخصه های متفاوت ساخته شده اند . بسیاری از این ترانزیستورها تنها از یک نانوتیوب کربنی نیمه هادی به عنوان کانال بهره می برند . در سالهای اخیر و با توسعه تکنولوژی نانو و ابزارهای آن استفاده از چند نانوتیوب در زیر یک گیت نیز مقدور گردیده است . ترانزیستورهای ساخته شده مشخصه های قابل توجهی از خود نشان داده اند و روز به روز بر امکان و احتمال جایگزینی تکنولوژی سیلیکونی با تکنولوژی آمیخته با نانو افزوده می شود. 

 از جمله برتری های ترانزیستور CNFET سرعت بالا و سطح اشغال شده بسیار کم آن می باشد . این مزایا در آینده موجب ساخت حافظه ها و مدارهای دیجیتال با سرعت بالا و ابعاد کوچک خواهند شد . اما در اینجا نیز لازم است تا همانند تکنولوژی کنونی جهت پیش بینی عملکرد ترانزیستورها مدلی ارائه گردد که بتواند با توجه به شرایط فیزیکی قطعه توصیف صحیحی از رفتار آن در مدار های مختلف داشته باشد . سادگی، سرعت و قابلیت بکارگیری مدل توسط شبیه سازهای مداری از جمله موارد مهمی هستند که باید در مدلسازی قطعه مدنظر قرار گیرند.

دانلود پایان نامه نانوترانزیستور و کاربرد آن در مدارهای دیجیتال






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
پایان نامه نانوترانزیستور و کاربرد آن در مدارهای دیجیتال ,

تاريخ : 12 مهر 1395 | <-PostTime-> | نویسنده : pop | بازدید : <-PostHit->
پایان نامه کدهای کنترل خطا در سیستم های مخابراتی

پایان نامه کدهای کنترل خطا در سیستم های مخابراتی

دانلود پایان نامه کدهای کنترل خطا در سیستم های مخابراتی

پایان نامه کدهای کنترل خطا در سیستم های مخابراتی
دسته بندی برق ،الکترونیک و مخابرات
فرمت فایل pdf
حجم فایل 9753 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 170

پایان نامه کدهای کنترل خطا در سیستم های مخابراتی


چکیده: 

در این پایان نامه کدهای کنترل خطای قالبی و کانولوشن و توربو و تاثیر نوع مدولاسیون در سیستم مخابراتی بر میزان کارایی این نوع کدها مورد بررسی قرار گرفته است. در این راستا در فصل اول به بیان اصول و کلیات سیستم های مخابراتی به همراه مبانی مورد نیاز کار با کدهای کنترل خطا پرداخته شده است. در این فصل انواع خطاها در سیستم های مخابراتی شامل خطاهای تصادفی و قطاری، روش های کنترل خطا شامل روش های تشخیص خطا و تصحیح خطا و مفاهیم پایه در بررسی سیستم های مخابراتی و کدهای منبع و کانال مورد بحث قرار گرفته اند. میدان های گاوانیز به عنوان یکی از مفاهیم بسیار مهم در کار با کدکننده های کنترل خطای باینری و غیر باینری در قسمت پیوسته مطرح شده و مورد بررسی قرار گرفته اند. در فصل دوم با عنوان کدهای کنترل خطای بلوکی و کانولوشن، به بیان دو دسته کلی کدهای قالبی و کدهای کانولوشن پرداخته شده است. در ابتدای این فصل رابطه میان قدرت تشخیص و تصحیح خطای کد کنترل خطای خطی با حداقل فاصله همینگ میان کلمات کد بیان و اثبات شده است. در ادامه فصل، کدهای بلوکی خطی، کدهای همینگ به عنوان دسته ای خاص از کدهای بلوکی خطی با قابلیت ساخت آسان، کدهای گردشی، کدهای BCH به عنوان دسته ای خاص از کدهای گردشی و کدهای کانولوشن مورد بحث قرار گرفته اند. همچنین در این بخش معیار singleton که معیاری برای تعیین حداکثر قدرت کد بلوکی در تشخیص یا تصحیح خطاست بیان شده و نیز روشی برای توسعه این کدکننده ها و افزایش قدرت تصحیح و تشخیص آنها مطرح گردیده است. در ادامه این بخش نحوه دیکد کردن کدهای بلوکی و کدهای گردشی نیز توصیف شده است. در فصل دوم، در بخش مربوط به کدکننده های کانولوشن، پس از معرفی ساختار کلی کدکننده، دیاگرام حالت این نوع کدکننده و روش رسم نمودار ترلیس برای این نوع کد مطرح شده است. از این مفاهیم در بخش های مختلف پایان نامه جهت بیان و بررسی سایر روابط مربوط به کدکننده های کانولوشن استفاده شده است. در ادامه فصل، پارامتر حداقل فاصله همینگ میان کلمات کد برای کد کننده های کانولوشن محاسبه شده است. در این قسمت برای محاسبه این پارامتر مفاهیم دیاگرام حالت توسعه یافته و بهبود داده شده مطرح شده اند. در ادامه این مبحث، در بخش مربوط به دیکدینگ کدکننده های کانولوشن، الگوریتم viterbi به عنوان کارامدترین روش دیکدینگ این نوع کدها توصیف شده است. در نهایت، در انتهای مبحث مربوط به کدکننده های کانولوشن روش پانچ کردن برای افزایش نرخ کد این نوع کدکننده مورد بررسی قرار گرفته است. 

در فصل سوم کدکننده های توربو که در حالت پایه، از ترکیب کدکننده های کانولوشن به همراه یک درهم نه ساخته می شوند، مطرح شده و مورد بحث قرار گرفته اند. در این بخش پس از توصیف کدکننده های توربو، ساختار کلی کدکننده و دیکد کننده توربو بیان شده است. در این قسمت الگوریتم BCJR به عنوان یکی از روش های کارآمد در دیکدینگ توربو کدها توصیف شده است. در نهایت، در انتهای بخش مربوط به توربو کدها در فصل سوم، تاثیر خصوصیات بخش های مختلف سیستم مبتنی بر توربو کد بر کارایی این روش کنترل خطا بیان شده است. 

در فصل چهارم به مقایسه و ارزیابی سیستم های کنترل خطا با شرایط گوناگون پرداخته شده است. در این فصل سیستم های تشخیص خطا و تصحیح خطا در دو حالت تصمیم گیری نرم و سخت با یکدیگر مقایسه شده اند. همچنین اثر نوع کدینگ کنترل خطا در کارایی سیستم در این فصل بررسی شده است. 

در فصل پنجم اثر نوع مدولاسیون در کارایی کدهای کنترل خطا مطرح شده است. در این فصل کارایی کدهای کنترل خطای مختلف در سیستم هایی با مدولاسیون های BPAM و BPSK و BFSK در دو حالت مختلف تصمیم گیری نرم و سخت، محاسبه و با یکدیگر مقایسه شده است. در این فصل پس از بیان رابطه احتمال خطای مدولاسیون های BPAM و BPSK، کارایی کد کنترل خطا در دو حالت تصمیم گیری نرم و تصمیم گیری سخت محاسبه می شود. نشان داده خواهد شد که دو سیستم از نظر احتمال خطای نهایی در وضعیت کاملا یکسانی قرار گرفته اند. همچنین خواهیم دید که تصمیم گیری نرم، احتمال خطای کمتری را نسبت به تصمیم گیری سخت نتیجه می دهد. در ادامه فصل پنجم کارایی کد کنترل خطا در سیستمی با مدولاسیون BFSK یکبار در حالت تصمیم گیری سخت و بار دیگر در حالت تصمیم گیری نرم مورد بررسی قرار می گیرد. مشاهده می شود که کارایی سیستم BFSK از نقطه نظر احتمال خطای کلی سیستم، نسبت به سیستم BPAM و BPSK ضعیف تر است ولی از نظر تاثیر کد کنترل خطا در کاهش میزان احتمال خطای این سیستم ها، میزان کاهش احتمال خطا در همه سیستم های فوق یکسان است. در نهای، در فصل ششم به جمع بندی نتایج پنج فصل اول و مقایسه نهایی کارایی کدهای کنترل خطا در مدولاسیون های مختلف و بیان پیشنهاداتی در رابطه با اقدامات آتی پرداخته شده است. 

مقدمه: 

انتقال ایمن اطلاعات از طریق کانال های نویزی یکی از نیازهای اساسی سیستم های ارتباطی دیجیتال است. به دلیل همین نیاز، سیستم های ارتباطی مدرن به تکنیک های قدرتمند کدینگ کانال متوسل می شوند. در سیستم های عملی این متدهای کدینگ نه تنها باید دارای توانایی نسبتا خوبی در رابطه با تصحیح خطاهای ایجاد شده توسط کانال باشند بلکه باید قابل پیاده سازی توسط سیستم های دیجیتال نیز باشند. در این راستا در این پایان نامه به معرفی کدهای کنترل خطای بلوکی شامل کدهای بلوکی خطی، کدهای همینگ به عنوان دسته خاصی از کدهای بلوکی خطی، کدهای گردشی، کدهای BCH به عنوان دسته ای خاص از کدهای گردشی، کدهای کانولوشنال و کدکننده های توربو پرداخته شده است.

دانلود پایان نامه کدهای کنترل خطا در سیستم های مخابراتی






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
پایان نامه کدهای کنترل خطا در سیستم های مخابراتی ,

تاريخ : 12 مهر 1395 | <-PostTime-> | نویسنده : pop | بازدید : <-PostHit->
پایان نامه طراحی و شبیه سازی فیلترها و میکسرهای مایکروویو نوری

پایان نامه طراحی و شبیه سازی فیلترها و میکسرهای مایکروویو نوری

دانلود پایان نامه طراحی و شبیه سازی فیلترها و میکسرهای مایکروویو نوری

پایان نامه طراحی و شبیه سازی فیلترها و میکسرهای مایکروویو نوری
دسته بندی برق ،الکترونیک و مخابرات
فرمت فایل pdf
حجم فایل 1364 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 80

پایان نامه طراحی و شبیه سازی فیلترها و میکسرهای مایکروویو نوری


چکیده 

در دو دهه اخیر روش های زیادی جهت ضرب در حوزه نور و فیلترینگ میان گذر پیشنهاد شده است، ولی استفاده همزمان از ضرب در حوزه نور و فیلترینگ به صورت اندک مورد بحث قرار گرفته است. در این پروژه استفاده همزمان از ضرب در حوزه نور و فیلترینگ مورد طرح و بررسی قرار می گیرد. از مدول کننده های شدت و فاز جهت ضرب در حوزه نور استفاده می شود. از ترکیب مدوله کننده ها و یک آرایه از لیزرهای قابل تنظیم و فیبر تک مد فیلتر میان گذر به دست می آید. در این راستا از ساختاری برای تولید موج میلیمتری و نیز از ساختاری دیگر برای حذف حامل نوری استفاده شده است. سپس ساختارهایی برای ضرب در حوزه نور و فیلترینگ با استفاده از دو مدوله کننده شدت، با استفاده از یک مدوله کننده فاز و با استفاده از یک مدوله کننده شدت مورد بررسی قرار می گیرد. پاسخ فرکانسی این فیلترها را به ازای پارامترهای مختلف تنظیم (عمق مدولاسیون، تاخیرهای زمانی مختلف و…) به دست آورده و باهم مقایسه می شوند. سپس پیچیدگی ساختار، مورد استفاده، افت و… در این ساختارها براساس پارامترهای به دست آمده مورد تحلیل و مقایسه قرار می گیرند. نتایج حاصل از این پروژه داشتن فیلترهایی با باند عبور صاف تر و تضعیف بیشتر در خارج باند و نیز استفاده از پارامترهای مناسب و نیز ساختاری با قابلیت تنظیم به منظور استفاده از پارامترهای مناسب و نیز ساختاری با قابلیت تنظیم به منظور استفاده از آنها جهت کاربردهایی از جمله در شبکه تلفن همراه و اتصال تعداد بسیار زیادی BTS به مرکز کنترل آنها است. 

مقدمه

فیلترهای مایکروویو فوتونیک با مزایای خوبی مثل عرض باند وسیع، تلفات کم و ایمنی در مقابل تداخل الکترومغناطیسی توجه زیادی را جلب کرده اند. از طرف دیگر در سیستم های ارتباط نوری، لینک های رادیویی روی فیبر (RoF) یکی از پرکاربردترین مباحث در شبکه های بی سیم باند پهن، شبکه های سنسوری، سیستم های ارتباط ماهواره ای و رادار می باشند که در چند سال اخیر توجه ویژه ای را به خود جلب کرده اند. وظیفه اصلی یک شبکه RoF توزیع سیگنال های میلیمتری و مایکروویوی روی فیبر نوری برای به دست آوردن امتیازاتی از قبیل تلفات کم، پراش کم و پهنای باند بالای سیگنال های فیبر نوری است. سیگنال های توزیع یافته می توانند به طور مستقیم در لینک های فیبر نوری یا RoF به کار روند، بدون اینکه احتیاجی به تبدیلات الکتریکی به نوری و یا نوری به الکتریکی باشد. در چندین سال اخیر شیوه های متفاوتی جهت ضرب در حوزه نور و یا فیلترینگ میان گذر پیشنهاد شده اند، ولی استفاده همزمان از ضرب در حوزه نور و فیلترینگ میان گذر کمتر مورد بحث قرار گرفته است. 

فصل اول: کلیات 

1-1- هدف 

یکی از اهداف این پروژه استفاده همزمان از ضرب در حوزه نور و فیلترینگ میان گذر است. قطعات اصلی که در این مورد استفاده می شوند عبارتند از: مدوله کننده شدت، مدوله کننده فاز و یک قطعه فیبر تک مد. دو مدوله کننده جهت ضرب در حوزه نور به کار می روند. سیگنال خروجی از ضرب کننده ها وارد فیبر تک مد که نقش المان پراش دهنده را به عهده دارد می شود. از ترکیب مدوله کننده، لیزرهای قابل تنظیم و فیبر تک مد فیلتر میان گذر به دست می آید، که این فیلتر می تواند باند عبوری متناسب با فرکانس های مبدل کاهش دهنده فرکانس یا مبدل افزایش دهنده فرکانس داشته باشد. اجزاء فرکانسی اضافی پس از فیلترینگ حذف می شود. بدین منظور در این پروژه ساختار فیلترهای مایکروویو و روش تولید موج میلیمتری ارائه و مورد توجه قرار می گیرد که در این راستا از مدوله کننده های شدت و فاز استفاده و نتایج آنها باهم مقایسه خواهد شد. حذف حامل های نوری یکی از موضوعات جالب در سیستم های ارتباط نوری است. به همین دلیل روش های مختلف حذف حامل های نوری نیز مورد بررسی قرار می گیرد. سعی بر این است تا میزان حذف حامل های نوری افزایش یابد. در این پروژه اثرات پراکندگی رنگی فیبر تک مد که یک عامل محدود کننده برای مسافت های زیاد است روی سیگنال بررسی می گردد. نتایج حاصل از این پروژه داشتن فیلترهایی با باند عبور صاف تر و تضعیف بیشتر در خارج باند و نیز استفاده از پارامترهای مناسب و نیز ساختاری با قابلیت تنظیم است.

دانلود پایان نامه طراحی و شبیه سازی فیلترها و میکسرهای مایکروویو نوری






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
پایان نامه طراحی و شبیه سازی فیلترها و میکسرهای مایکروویو نوری ,

پایان نامه جبران سازی اثر تزویج متقابل المان ها در آنتن های آرایه ای تطبیقی

پایان نامه جبران سازی اثر تزویج متقابل المان ها در آنتن های آرایه ای تطبیقی

دانلود پایان نامه جبران سازی اثر تزویج متقابل المان ها در آنتن های آرایه ای تطبیقی

پایان نامه جبران سازی اثر تزویج متقابل المان ها در آنتن های آرایه ای تطبیقی
دسته بندی برق ،الکترونیک و مخابرات
فرمت فایل pdf
حجم فایل 9822 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 171

پایان نامه جبران سازی اثر تزویج متقابل المان ها در آنتن های آرایه ای تطبیقی


چکیده:

عملکرد آنتن آرایه ای تطبیقی توسط اعوجاج فاز و دامنه ایجاد شده در مسیر سیگنال دریافتی دچار اختلال شده و قابلیت ردگیری سیگنال دریافتی از بین می رود. المان آرایه به عنوان یک عنصر موثر در ایجاد این اعوجاج می بایستی از جهات مختلف مورد بهینه سازی قرار گیرد. تغییر مکان محل تغذیه یک آرایه با المان پچ باعث دستیابی به بهره بالا و فرکانس رزونانس مناسب می گردد. اثر بهینه سازی مکان تغذیه آنتن موجب تغییرات قابل ملاحظه ای در ماتریس تزویج به صورت اعوجاج دامنه ای و فازی می شود. اثر تزویج متقابل هم باعث کم شدن عمق صفرها و هم جابجایی محل آن ها در الگوی تابشی آرایه می شود که در سیستم های تطبیقی سیگنال به نویز خروجی کاهش می یابد و یا اینکه الگوی فرستندگی ایده آل آرایه تغییر می کند و دچار اعوجاج می شود از آنجا که روش های پردازش سیگنال در سیستم های آرایه هوشمند با فرض صفر بودن تزویج متقابل آرایه فرمول بندی می شود لذا در تحقق عملی این سیستم، اثر تزویج متقابل بین عناصر آرایه، قابلیت سیستم آنتن های هوشمند را کاهش می دهد. 

در این پایان نامه هدف بررسی اثر موقعیت نقطه تغذیه و تزویج متقابل در طراحی و عملکرد آنتن های هوشمند می باشد و ارائه روشی برای جبران سازی اثر تزویج متقابل در عملکرد تطبیقی سیستم های هوشمند است ابتدا اثر موقعیت نقطه تغذیه در آنتن های مایکرواستریپ بررسی شده و تزویج متقابل در آرایه های نامحدود محاسبه و شبیه سازی می شود. سپس روشی برای جبران سازی اثر تزویج متقابل در آرایه های محدود با استفاده از ماتریس پراکندگی در آرایه، مطرح می شود. سپس با توجه به روابط مشخص می شود که چه ضرائب وزنی (دامنه و فازی) را باید به هر المان اعمال کنیم تا جبران سازی صورت گیرد. بدین منظور دو آنتن آرایه ای میکرواستریپ پج با استفاده از نرم افزای HFSS شبیه سازی می شوند و اثر موقعیت نقطه تغذیه و تزویج متقابل در کیفیت طراحی و پرتوهای تشعشعی آن در  عملکرد تطبیقی آنتن بررسی شده و سپس جبران سازی به وسیله روش پیشنهاد شده بر روی آن ها انجام می شود. 

مقایسه نتایج حاصل از شبیه سازی و کارهای انجام پذیرفته، تطابق خوبی برای روش پیشنهادی نشان می دهد. 

مقدمه: 

یک سیستم آنتن هوشمند شامل چندین آنتن است که با یک پردازشگر سیگنال مجتمع شده است تا بتواند از قابلیت هر دو دسته برای به دست آوردن یک الگوی گیرندگی و یا فرستندگی بهینه با توجه به سیگنال دریافتی استفاده نماید برای درک مفهوم کارکرد سیستم آنتن تطبیقی به فکر یک مثال تجربی می پردازیم اگر چشمانمان را ببندیم و با یک نفر که در داخل یک اتاق در حال حرکت است صحبت کنیم مشاهده خواهیم کرد که بدون نگاه کردن به شخص می توان موقعیت او را تشخیص داد چرا که: اولا به وسیله دو گیرنده صوتی گوش سیگنال های صحبت شخص متقابل را می توانیم دریافت کنیم. ثانیا صدا به هر گوش در دو زمان مختلف می رسد و ثالثا: مغز ما که یک پردازشگر ویژه است محاسبات پیچیده ای انجام می دهد تا اطلاعات مربوط به مکان شخص سخنگو را به دست آورد. مغز ما همچنین شدت سیگنال های رسیده به هر گوش را باهم جمع می کند به قسمتی که صدای رسیده در یک راستای مشخص را به اندازه دو برابر قوی تر از هر صدای دیگر می شنود. سیستم های آنتن تطبیقی نیز به طور مشابه ای عمل می کنند که البته می توان از تعدادی بیش از 2 آنتن استفاده نمود و لذا دقیق تر عمل کرد. چون آنتن ها هم می شوند و هم صحبت می کنند یک سیستم آنتن هوشمند می توان سیگنال ها را همچنین در راستای مشخصی بفرستند (مثلا همان راستایی که دریافت کرده است) البته باید توجه داشت که چون فرکانس گیرندگی با فرکانس فرستندگی معمولا متفاوت است، خواص الکترونیکی آرایه آنتن ها عوض می شود. 

بنابراین سیستم آنتن تطبیقی نه تنها می تواند 8 و 10 و یا 12 بار قوی تر بشنود بلکه به همان مقدار می تواند قوی تر و در راستای مشخص صحبت بکند. یک گام جلوتر، اگر مثلا شخص دیگری نیز با ما مشغول صحبت شود پردازشگر سیگنال درونیمان می تواند نویز ناخواسته را حذف کرده و به طور دلخواه روی شخص سخنگو تمرکز پیدا بکند و در هر لحظه با یک نفر صحبت کند. بنابراین سیستم های آرایه ای تطبیقی پیشرفته دارای قابلیت مشابهی برای تمیز دادن سیگنال دلخواه یا مورد نظر از سیگنال های غیر دلخواه هستند. در حقیقت این آنتن ها نیستند که هوشمند اند بلکه سیستم های آنتن ها هستند که هوشمندانه عمل می کنند. به طور کلی سیستم آنتن هوشمند واقع در ایستگاه های پایه مخابرات سیار  (Base Station) یک سیستم پردازشگر سیگنال دیجیتال را با یک آرایه ترکیب کرده و به طور تطبیقی در راستاهای مختلف دریافت و ارسال پیغام می کند. به عبارت دیگر با توجه به سیگنال دریافتی می تواند الگوی تشعشعی آنتن را عوض کند که این پدیده باعث افزایش قابل ملاحظه ای در مشخصه های کارایی سیستم سیار می شود. پایه آنتن های هوشمند به دهه هفتاد برمی گردد آنتن های هوشمند، آرایه های فاز داده شده (Phased Array) دسترسی چندگانه با تقسیم بندی فضایی (Space Division Multiple access)، پردازش فضایی (Spatial Processing) سیستم های آنتن تطبیقی (Adaptive Antenna Systems) و لغات دیگر از مفاهیم تکنولوژی سیستم های آنتن هوشمند است که تا به حال استفاده شده است. سیستم های آنتن هوشمند به طور معمولی به دو دسته تقسیم بندی می شوند: 

1- سیستم سوئیچ شده. 

2- سیستم های آرایه تطبیقی.

دانلود پایان نامه جبران سازی اثر تزویج متقابل المان ها در آنتن های آرایه ای تطبیقی






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
پایان نامه جبران سازی اثر تزویج متقابل المان ها در آنتن های آرایه ای تطبیقی ,

تاريخ : 12 مهر 1395 | <-PostTime-> | نویسنده : pop | بازدید : <-PostHit->
پایان نامه انتخاب طراحی و بهینه سازی شبکه های مخابراتی مبتنی بر WLL

پایان نامه انتخاب طراحی و بهینه سازی شبکه های مخابراتی مبتنی بر WLL

دانلود پایان نامه انتخاب طراحی و بهینه سازی شبکه های مخابراتی مبتنی بر WLL

پایان نامه انتخاب طراحی و بهینه سازی شبکه های مخابراتی مبتنی بر WLL
دسته بندی برق ،الکترونیک و مخابرات
فرمت فایل pdf
حجم فایل 3055 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 251

پایان نامه انتخاب طراحی و بهینه سازی شبکه های مخابراتی مبتنی بر WLL

چکیده

در سال های اخیر به دلیل افزایش و تنوع نیازمندی های بشر، فناوری های بکار رفته در صنایع مخابراتی پیشرفت قابل توجهی کرده و باعث رشد سریع و چشمگیر سیستم های مخابراتی باسیم و بی سیم شده است. سیستم های کابلی به دلیل کابل کشی و هزینه های سنگین عمرانی و اجرایی همیشه مقرون به صرفه نبوده و اساسا در جاهایی نظیر بافت های شهری که دارای تعداد مشترکین زیادی در واحد سطح هستند، توجیه اقتصادی دارند. استفاده از حلقه های بی سیم محلی و نظایر آن، در مکان هایی که سیستم های کابلی توجیه اقتصادی ندارند، باعث کاهش هزینه و افزایش سرعت در واگذاری می گردد. در استفاده از این سیستم ها باید دقت نمود که کلیه امکاناتی را که سیستم های کابلی امروزی به مشترکین ارائه می دهند بتوان به دست آورد. 

در این پروژه با عنوان انتخاب، طراحی و بهینه سازی شبکه های مخابراتی مبتنی بر WLL، ابتدا برآورد هزینه سیستم با سیم به ازاء هر مشترک و پس از آن ارائه طرح WLL و محاسبه هزینه سیستم بی سیم به ازاء هر مشترک انجام و سپس برآورد هزینه سیستم WLL به ازاء هر مشترک و پس از آن ارائه طرح سیمی و محاسبه هزینه سیستم با سیم به ازاء هر مشترک ارائه شده است. ضمنا مقایسه ای بین سیستم های سیمی و بی سیم از سه دیدگاه اقتصادی، فنی و زمانی صورت پذیرفته است. هزینه ارائه سرویس تلفنی به هر مشترک بی سیم بین 50% تا 70% هزینه سیستم سیمی است و از نظر واگذاری نیز 6 تا 7 برابر سیستم بی سیم، زمان می برد. از طرفی با توجه به حجم کم تجهیزات و نیز توسعه و نگهداری آسان سیستم های بی سیم نظیر WLL، این گونه سیستم ها از نظر فنی نیز توجیه قابل قبولی دارند. به عنوان نتیجه نهایی این تحقیق می توان گفت که برای روستاهای متمرکز و با جمعیت بیش از 500 نفر طراحی و اجرای شبکه سیمی توجیه اقتصادی دارد در حالی که برای روستاهای کم جمعیت یا مجموعه روستاهای با توزیع جمعیت پراکنده، شبکه های بی سیم ارجحیت و توجیه فنی و اقتصادی دارند. در انتهای گزارش سه پارامتر قابل تغییر ارتفاع آنتن، تیلت آنتن و توان خروجی آنتن، اثرگذار در پوشش رادیویی، بررسی شده است. مشخص شد که برای آنتن های با پهنای باند عمودی باریک، تاثیر تغییر تیلت آنتن بر شعاع پوشش بیشتر از تغییر ارتفاع و توان خروجی آنتن است. همچنین برای آنتن های با پهنای بیم عمودی بزرگ، تاثیر تغییر ارتفاع و توان خروجی بر شعاع پوشش بیشتر از تغییر تیلت آنتن است.  

مقدمه 

فناوری های مخابراتی با سرعت زیادی رشد می کنند که در این میان سیستم های بی سیم نظیر مخابرات سیار سلولی، مخابرات ماهواره ای و شبکه های بی سیم محلی نسبت به سیستم های دارای جایگاه ویژه و رشد فزاینده تری می باشند و روز به روز مورد توجه و تحقیق بیشتر و کاربرد فراوانتری هستند. 

از جمله سیستم های بی سیم می توان به WLL، مورد بحث در این تحقیق، اشاره کرد که با توجه به زمان کوتاه بهره وری از این فناوری و نیز قابلیت هایی که دارد توانسته در دنیای مخابراتی امروزه جایگزین مناسبی برای سیستم های با سیم باشد. چون از این فناوری برای مناطق صعب العبور (از نظر کابل کشی) و مناطقی که پراکندگی بالای جمعیتی و تراکم کم جمعیتی دارند (نظیر مناطق روستایی) با تحمل کمترین هزینه استفاده می شود و با در نظر گرفتن اینکه جمعیت روستایی بخش عمده ای از جمعیت نیازمند سرویس های مخابراتی را تشکیل می دهند، این فناوری رقیب اصلی برای سیستم های کابلی بخصوص در مناطق روستایی شده و به زودی جایگاه مناسبتری را نسبت به سیستم های سیمی متعارف و در کنار سایر سیستم های بی سیم شود. 

این پایان نامه شامل شش فصل است که پوشش دهنده نکات اساسی در انتخاب، طراحی و بهینه سازی سیستم های مبتنی بر WLL می باشد. در فصل اول مروری بر زمینه های ظهور سیستم WLL، انتظارات قابل حصول از آن، مشکلات موجود در طراحی سیستم مذکور، معماری سیستم، فناوری های سیستم، مزایا و معایب این گونه سیستم ها، مقایسه پارامترهای کلیدی آن با سیستم سیمی صورت گرفته و استانداردهای مورد استفاده، اپراتورهای فعال در زمینه

WLL، پیش بینی رشد

WLL در جهان، وضعیت

WLL در ایران و فناوری های نوین

WLL از جمله VSAT- WLL و O WLL مورد بررسی قرار گرفته است. کلیات طراحی سیستم های مبتنی بر WLL از سه دیدگاه اصلی ترافیک، انتشار و تعیین محل سایت در فصل دوم بررسی شده است. از دیدگاه ترافیکی به مواردی نظیر اندازه گیری و آنالیز ترافیک، آمارگیری و توزیع مشترکین، محاسبه تعداد کانال های ترافیکی، SDCCH و CCCH، طراحی فرکانس، محاسبات تداخل، پترن های فرکانسی در GSM اشاره شده است. از نظر انتشاری مواردی نظیر دلایل نیاز به مدلهای انتشار، انواع مدل های انتشار، نواحی فرنل، مدل های دیفراکشن، تطبیق مدل انتشار و نهایتا مکان یابی سایت بررسی گردیده و فلوچارت آخر فصل نیز نمای کلی را عرضه می دارد. در فصل سوم اصول طراحی شبکه های کابلی اعم از روش تعیین محل مرکز ثقل، محاسبات اقتصادی، پست گذاری، محل نصب پست، اصول مرزبندی کافویی، تقسیم بندی نقشه شهری پست گذاری شده به مناطق کافویی در مراکز تازه تاسیس، روش طراحی کابل آبونه، شرایط لازم طرحی ایده آل برای کابل آبونه، اصول طراحی کابل مرکزی، کانال و حوضچه تجزیه و تحلیل شده و فلوچارت مربوطه نیز در انتهای فصل آمده است. فصل چهارم اختصاص به مقایسه دو طرح با سیم و بی سیم از سه دیدگاه اقتصادی، فنی و زمانی دارد. برای مقایسه اقتصادی دو سیستم بی سیم و با سیم بدین صورت عمل شده که در منطقه ای که طرح سیمی اجرا شده، برآورد اقتصادی طرح به عمل آمده، سپس برای همین منطقه طرح WLL ارائه گردیده و در نهایت هزینه ارائه سرویس تلفنی با بهره گیری از هر دو روش مقایسه شده است. سپس در منطقه ای دیگر که طرح بی سیم اجرا شده مقدار هزینه را برای هر مشترک به دست آورده و بعد از آن طرح کابلی آن منطقه ارائه شده و هزینه به ازاء هر مشترک محاسبه گردیده و نهایتا مقایسه اقتصادی صورت گرفته است. سپس با ارائه دو جدول، هزینه تمام شده برای آن بخش خاص نسبت به کل هزینه سیستم های با سیم و بی سیم برآورده گردیده، مقایسه اقتصادی دو سیستم مذکور از جنبه های دیگری بررسی شده، و دو سیستم از دو جنبه فنی و زمانی مقایسه شده و در نهایت به بیان نتایج پرداخته شده است. در فصل پنجم شبیه سازی انتشار امواج در محیط های روستایی و حومه شهری و عوامل موثر بر پوشش آنتن های مرسوم WLL (ETEL37 و AND16JM) اعم از تغییرات ارتفاع، توان خروجی و تیلت آنتن مورد بررسی قرار گرفته و نتایج استخراج شده از برنامه نرم افزاری آمده است. در فصل ششم با عنوان نتیجه گیری و پیشنهادها، نتایج حاصل از پروژه آمده است. نهایتا با ارائه پیشنهادها، راهکارهایی جهت بهبود طراحی شبکه های مبتنی بر WLL ارائه شده است.

دانلود پایان نامه انتخاب طراحی و بهینه سازی شبکه های مخابراتی مبتنی بر WLL






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
پایان نامه انتخاب طراحی و بهینه سازی شبکه های مخابراتی مبتنی بر WLL ,

تاريخ : 12 مهر 1395 | <-PostTime-> | نویسنده : pop | بازدید : <-PostHit->
پایان نامه طرح توسعه شبکه سویچینگ تلفنی کشور مبتنی بر Softswitch

پایان نامه طرح توسعه شبکه سویچینگ تلفنی کشور مبتنی بر Softswitch

دانلود پایان نامه طرح توسعه شبکه سویچینگ تلفنی کشور مبتنی بر Softswitch

پایان نامه طرح توسعه شبکه سویچینگ تلفنی کشور مبتنی بر Softswitch
دسته بندی برق ،الکترونیک و مخابرات
فرمت فایل pdf
حجم فایل 2881 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 208

پایان نامه طرح توسعه شبکه سویچینگ تلفنی کشور مبتنی بر Softswitch


چکیده 

با بررسی انجام شده در خصوص بازار تقاضا، پیش بینی گردیده است که در برنامه پنج ساله (1383 – 87) بالغ بر 17 میلیون تلفن ثابت و حدود 16 میلیون تلفن موبایل جدید به شبکه مخابرات کشور افزوده گردد. با توجه به تحول فناوری از شبکه های مبتنی بر سوئیچینگ مداری به شبکه های مبتنی بر سوئیچینگ بسته ای، پیاده سازی بخشی از شبکه زیرساخت مخابرات کشور در قالب NGN و با استفاده از Softswitch اجتناب ناپذیر می باشد. در این شبکه با ایجاد یک لا یه انتقال مبتنی بر IP، جریانهای اطلاعات مستقل از نوع سرویس از مبدا تا مقصد حمل میگردد. در این شبکه با استفاده از پروتکل های خاص کیفیت سرویس زمان حقیقی تامین گردیده واین شبکه را برای حمل ترافیک صوتی مناسب نموده است.

تحول فناوری و توقف توسعه شبکه های موجود مبتنی بر TDM به صورت ناگهانی امکانپذیر نمی باشد و به همین دلیل نیاز به یک استراتژی منطقی برای گذار از شبکه های فعلی به سمت شبکه های نسل آتی میباشد. در همین راستا پیش بینی میگرددکه در گام اول، شبکه زیرساخت مخابرات کشور یا شبکه بین شهری در برنامه توسعه آتی ترکیبی از فناوری سوئیچینگ مداری و سوئیچینگ بسته ای بوده و 50% از توسعه مورد نیاز این شبکه در قالب NGN و با استفاده از Softswitch طراحی گردد. در این شبکه ترافیک صوتی با استفاده از درواره ها به اطلاعات بسته ای تبدیل و فشرده سازی میگردند و با یکپارچه سازی اطلاعات شبکه های موبایل و ثابت از منابع شبکه بصورت بهینه استفاده شده و از ایجاد شبکه های موازی جلوگیری میشود. پیاده سازی این شبکه ها در ابتدا هزینه بالاتری نسبت به شبکه های سنتی خواهند داشت ولی هزینه های نگهداری و مدیریت و توسعه شبکه به مراتب کمتر میباشد. 

با محاسبات ا نجام شده بخش TDM در شبکه سوئیچ بین شهری با 1،312،120 پورت موجود نیاز به 341،748 پورت سوئیچ میباشد. در بخش NGN در 42 نقطه نیاز به درواره تبدیل ترافیک صوتی به بسته با ظرفیت 656،550 کانال ورودی صوتی، یک شبکه IP با 4 مسیریاب هسته و 7 مسیریاب لبه میباشد و برای کنترل حدود 21 میلیون مکالمه در ساعت تجهیزات Softswitch نیاز میباشد که این تجهیزات بسته به سازنده می تواند در 2 نقطه (با حفاظت 100 درصد) و یا در 8 نقطه (منطبق با محل SC ها و با تقسیم بار مساوی )تعبیه گردد. همچنین برای تعامل سیگنالینگی (با داشتن شبکه مستقل سیگنالینگ) این شبکه باید تعداد 3500 لینک سیگنالینگ شماره هفت را پشتیبانی نماید. 

مقدمه 

گسترش شبکه اینترنت و تعریف سرویس های مختلف در این شبکه و فعالیت سازندگان تجهیزات در این زمینه موجب استفاده فراگیر از فناوری مبتنی بر سوئیچینگ بسته ای گردیده است. اپراتورهای مخابراتی که سرمایه گذاری زیادی در زمینه شبکه های موجود مبتنی بر سوئیچینگ مداری انجام داده اند، با افزایش تقاضا خواهان ارائه سرویس های باند وسیع در کنارسرویس های موجود میباشند. شبکه های موجود هنوز بعنوان یکی از منابع مهم درآمدی بشمار می آیند وایجاد شبکه های موازی از نظر اقتصادی هزینه بالایی را تحمیل مینماید و به همین دلیل یکپارچگی بسترهای ارائه سرویسهای موجود و سرویسهای باند پهن که براساس فناوری بسته ای امکانپذیر است، مورد توجه مجامع بین المللی و سازندگان و اپراتورهای مخابراتی قرار گرفته است. یکی از مشکلات شبکه های موجود این است که برای ارائه سرویسهای جدید معمولا نیاز به ارتقاء سیستمها در کلیه نقاط شبکه میباشد، چراکه کلیه بخشهای کنترل و سوئیچینگ و مسیریابی و ارائه سرویسها بصورت یکپارچه در مراکز سوئیچینگ تعبیه گردیده است که این مسئله هم از نظر اجرایی و هم از نظر هز ینه ها قابل تامل است. مجامع بین المللی با هدف تامین کلیه نیازهای مشترکین ، شبکه های نسل آینده را معرفی نموده اند که در این شبکه ها که از یک معماری باز استفاده گردیده است، تسهیلات لازم برای کلیه بخشهای فعال شامل سازندگان، اپراتورها و فراهم آورندگان سرویس را فراهم خواهد نمود. اصول این شبکه ها تعریف لایه های مختلف و واسطه های مناسب برای ارتباط بین این لایه ها میباشد و مهمترین هدف این شبکه ها جداسازی بخش کنترل شبکه با استفاده از مفهوم Softswitch است دراین شبکه از یک لایه انتقال مبتنی بر فناوری بسته ای (IP) استفاده گردیده است که اطلاعات رامستقل از نوع سرویس و براساس پارامترهای کیفیت خواسته شده به سمت مقصد حمل مینماید. 

یکی از مسائل مهمی که امروزه اپراتورهای مخابراتی و بدنبال آنها سازندگان با آن روبرو هستند، چگونگی پیاده سازی شبکه های نسل آینده و بکارگیری Softswitch در شبکه های مخابراتی است. به طور کلی به دو صورت می توان به سمت شبکه های نسل آینده و یا شبکه های تمام IP حرکت نمود. اول اینکه از پائین ترین سطح شبکه یعنی از سمت مشترکین شروع نمائیم که در این حالت با توجه به گستردگی شبکه و انواع مختلف سیستمهای دسترسی بسیار پر هزینه و از نظر اجرایی با مشکلات عدیده ای روبرو خواهد بود. 

راه دوم که مبتنی بر توصیه مجامع بین المللی و سازندگان مطرح تجهیزات نیز میباشد، اینست که از بالاترین سطح شبکه یعنی لایه ترانزیتی شبکه (شهری یا بین شهری) شروع نموده و با ایجاد یک بستر مناسب مبتنی بر IP، در این لایه یکپارچه سازی ترافیک شبکه های مختلف را شروع نمائیم. بدیهی است باتوجه به محدود بودن نقاط شبکه ای در این لایه، از نظر عملی مشکلات اجرایی کمتری را داشته و از نظر اقتصادی نیز بصرفه تر خواهد بود. از آنجائیکه هنوز تجهیزات شبکه های نسل آینده بصورت تجاری در مقیاسهای وسیع به بازار ارائه نشده است، و همچنین توجه به برنامه های شرکت مخابرات ایران در برنامه پنج ساله (1383 – 87) صرفا بخشی از شبکه بین شهری کشور با استفاده از Softswitch قابل پیاده سازی خواهد بود. با توجه به اینکه شبکه زیر ساخت شبکه مخابرات کشور بر اساس ترافیک شبکه ثابت شکل گرفته است، این شبکه بعنوان زیر ساخت اصلی شبکه شناخته میشود و در این پروژه بحث را متوجه این شبکه ساخته و استفاده از Softswitch برای حمل بخشی از ترافیک شبکه ثابت و موبایل بصورت یکپارچه مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

دانلود پایان نامه طرح توسعه شبکه سویچینگ تلفنی کشور مبتنی بر Softswitch






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
پایان نامه طرح توسعه شبکه سویچینگ تلفنی کشور مبتنی بر Softswitch ,

تاريخ : 12 مهر 1395 | <-PostTime-> | نویسنده : pop | بازدید : <-PostHit->
پایان نامه کنترل تطبیقی برج تقطیر با استفاده از تخمین های زن های هوشمند

پایان نامه کنترل تطبیقی برج تقطیر با استفاده از تخمین های زن های هوشمند

دانلود پایان نامه کنترل تطبیقی برج تقطیر با استفاده از تخمین های زن های هوشمند

پایان نامه کنترل تطبیقی برج تقطیر با استفاده از تخمین های زن های هوشمند
دسته بندی برق ،الکترونیک و مخابرات
فرمت فایل pdf
حجم فایل 941 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 116

پایان نامه کنترل تطبیقی برج تقطیر با استفاده از تخمین های زن های هوشمند


چکیده

برج تقطیر یک فرآیند کلیدی و نهایی در زنجیره فعالیت های یک پالایشگاه محسوب می شود که در ارزش افزوده آن نقش اساسی و محوری دارد .متاسفانه امکان اندازه گیری مستقیم بعضی از متغیرهای کلیدی آن از جمله غلظت خروجی محصول بدلیل مشکلات تعمیر و نگهداری و زمان تاخیر سنسور وقیمت بالای آن میسر نمی باشد.

در این تحقیق ، ابتدا اطلاعات عملکردی برج تقطیر گرد آوری می شود . سپس با استفاده از داده های جمع آوری شده ، یک مدل هوشمند جهت تخمین مقادیر واقعی غلظت محصول نهایی برج طراحی می شود . برای این منظور ،از تکنیک هوشمند شبکه عصبی استفاده خواهد شد . سپس ، با استفاده از تخمین گرهای طراحی شده به عنوان سنسورهای هوشمند یا نرم افزاری جهت طراحی یک پیشگو بهره برداری می گردد که بدلیل ویژگی های مطلوب آن در صنایع فرآیندی بسیار مورد توجه می باشد.در خاتمه نتایج حاصل از تحقیق در دو فاز کلی مانیتورینگ غلظت محصول نهایی برج تقطیر با استفاده از سنسورهای هوشمند طراحی شده و نیز کنترل پیشگو بر روی مدل استاندارد برج تقطیر شبیه سازی و مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

مقدمه

مانیتورینگ و کنترل محصول نهایی برج تقطیر از اهمیت بسیار زیادی در صنایع پالایش کشور بر خوردار می باشد. اجرای این دو کار در شرایط کنونی عمدتا” بر مبنای آنالیز آزمایشگاهی محصول نهایی برج و استفاده از نتایج آن در تنظیم سیستم کنترل برج تقطیر صورت می گیرد . بدلیل وجود وقفه زمانی بسیار زیاد در انجام نمونه گیری، آنالیز و ارائه مقادیر واقعی غلظت محصول نهایی برج تقطیر ،اجرای مؤثر کنترل برج تقطیر را با مشکلات فراوانی روبرو می کند . در چنین شرایطی ، بروز نوسانات حاصل از مشخصه های ورودی برج تقطیر نظیر غلظت آن ، می تواند موجب بروز تغییرات زیاد در کیفیت محصول نهایی در فاصله زمانی مورد نیاز در عملیات نمونه برداری و آنالیز آزمایشگاهی گردد . این امر باعث تنزل کیفیت محصول برج و ضررهای اقتصادی ناشی از آن می گردد . نتایج این تحقیق می تواند در برداشتن سیکل زمان بر عملیات نمونه برداری و آنالیز آزمایشگاهی گردیده و ارتقاء کیفیت مانیتورینگ با بهره گیری از سنسورهای هوشمند و کنترل اتوماتیک به موقع و زمان حقیقی برج تقطیر تأثیر بسزایی داده باشد و از این طریق موجب افزایش سود آوری محصول کیفی برج تقطیر گردد. 

فصل اول

کلیات 

1-1) هدف 

برج تقطیر در بسیاری از صنایع فرایندی یک سیستم صنعتی مهم محسوب می شود . سیستم برج تقطیر به شدت غیر خطی و تو أم با عدم قطعیت است.

برای کنترل برج نیاز به اندازه گیری لحظه ای و مستمر متغیرهای حالت و خروجی است . سنسورهای اندازه گیری که برای آنالیز لحظه ای برج بکار می رود گاز کروماتوگراف است . اگر چه پیشرفت های زیادی در ساخت این نوع سنسور ها حاصل شده است اما هنوز با مسائلی از جمله زمان ت أخیر و قیمت بالا و هزینه نگهداری و تعمیر بالا همراه است در نتیجه نمی تواند جهت اندازه گیری های لحظه ای بکار رود. 

در این پروژه قصد داریم با استفاده از اطلاعات قابل دسترس سیستم اندازه گیری برج تقطیر نسبت به تخمین درجه خلوص محصول نهایی با استفاده از روشهای پردازش هوشمند شبکه عصبی اقدام نماییم . برای اندازه گیری پروسه های پیشرفته با افزایش حجم داده , مانیتوریک این حجم داده خیلی مشکل است بنابر این نیاز است که ویژگی داده بررسی گردد . آنالیز اجزای اصلی (PCA) و تجزیه بردار ویژگی (SVD) دو ابزار نیرومند جهت کاهش ا بعاد داده و بدست آوردن ویژگی داده های پروسه می باشد. شبکه عصبی در مهندسی یک

مدل غیر خطی از ورودی وخروجی یک سیستم بدست می آورد که می تواند در پیشگویی، کلاس بندی و تشخیص الگو بکار گرفته شود. شبکه عصبی توانایی تخمین توابع غیر خطی با تعدادی داده آموز شی پیدا می کند و احتیاجی به دانش اولیه از سیستم ندارد و می توانند مسائل پیچیده را با مفروضات کمتری حل کند. 

برای طراحی تخمین گر ابتدا بوسیله PCA یک بردار ویژگی از داده های پروسه بدست آورده و با استفاده از این بردار ویژگی به عنوان ورودی و غلظت محصول نه ایی به عنوان خروجی یک شبکه عصبی آن را آموزش داده و یک تخمین گر هوشمند طراحی می کنیم سپس، با استفاده از تخمین گرهای طراحی شده به عنوان سنسورهای نرم افزاری جهت طراحی یک حلقه کنترل اتوماتیک بهره برداری می گردد . در طراحی سیستم کنترل اتوماتیک نیز از تکنیک کنتر ل پیشگو استفاده خواهد شد که بدلیل ویژگی های مطلوب آن در صنایع فرآیندی بسیار مورد توجه می باشد . سیستم کنترل برج باید موقعیت محصول را با وجود اغتشاش در تغذیه در نزدیک نقطه کار نگهدارد . این کنترلر باعث می شود که عملکرد بهتری از عملکرد فیدبک معمولی بدست آوریم و با ایجاد قیود بر روی متغیرهای ورودی وخروجی ضریب کارایی بهبود یافته و خواص مقاوم بودن ایجاد شود.

دانلود پایان نامه کنترل تطبیقی برج تقطیر با استفاده از تخمین های زن های هوشمند






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
پایان نامه کنترل تطبیقی برج تقطیر با استفاده از تخمین های زن های هوشمند ,

پایان نامه طراحی سیستم هوشمند کنترل سوخت و هوا و متوسط دما درکوره با روش کنترل فازی

پایان نامه طراحی سیستم هوشمند کنترل سوخت و هوا و متوسط دما درکوره با روش کنترل فازی

دانلود پایان نامه طراحی سیستم هوشمند کنترل سوخت و هوا و متوسط دما درکوره با روش کنترل فازی

پایان نامه طراحی سیستم هوشمند کنترل سوخت و هوا و متوسط دما درکوره با روش کنترل فازی
دسته بندی برق ،الکترونیک و مخابرات
فرمت فایل pdf
حجم فایل 1718 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 167

پایان نامه طراحی سیستم هوشمند کنترل سوخت و هوا و متوسط دما درکوره با روش کنترل فازی


چکیده: 

با توجه به اهمیت موضوع مصرف سوخت در کوره ها، که یکی از انرژی برترین بخش ها در یک واحد صنعتی، بخصوص در پالایشگاه ها و نیروگاه ها می باشند. طراحی یک سیستم کنترل هوشمند که با توجه به حرارت مورد نیاز در کوره میزان سوخت و هوای اضافی را کنترل نماید بسیار حائز اهمیت است. در پالایشگاه شیراز محاسبه میزان سوخت و هوای اضافه بر مبنای محاسبه مقدار اولیه سوخت در نقطه کار می باشد. به این صورت که با فرض اولیه مقدار سوخت، مقدار ثابت سوخت به کوره تزریق می شود و کنترل دمای خروجی با استفاده از تغییر هوای اضافی صورت می گیرد. سیستم کنترل کوره های موجود دستی و توسط اپراتور شکل گرفته است که موجب می شود تا در برخی موارد هوای اضافی مصرفی در کوره تا بیش از 200 درصد افزایش یابد که این امر باعث مصرف سوخت بیش از حد لازم می شود. به همین منظور در این پروژه، بررسی روش کنترل هوشمند در کوره ها و طراحی یک سیستم مناسب برای کوره مورد نظر، که در اینجا کوره مورد نظر کوره اصلی نفت خام در پالایشگاه شیراز (H-101A) می باشد، هدف کار قرار گرفته است. 

مسأله دیگری که در کوره (H – 101A) پالایشگاه نفت شیراز حائز اهمیت است، مسأله عدم قطعیت در تعیین ارزش حرارتی سوخت کوره، به دلیل متغیر بودن ترکیبات سوخت می باشد که این مسأله نیز در این پروژه توسط منطق فازی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. 

مقدمه: 

صنایع ایران با شرایط پیچیده ای روبرو هستند. رویکردهای درون نگر و فضای غیر رقابتی دهه های اخیر در کشورمان، منجر به کاهش بهره وری عوامل تولید و افزایش فاصله تکنولوژیکی صنایع ایران با جهان شده است. در این راستا، غلبه بر چالش های ناشی از جهانی شدن اقتصاد از یک سوی و پشت سر گذاشتن وضع موجود تا وضعیت رقابت پذیری جهانی از سوی دیگر، در گرو اصلاحات ساختاری محیط های درونی و بیرونی بخش صنعت، و استفاده بهینه از منابع موجود، به ویژه منابع انرژی می باشد. 

انرژی عاملی سرنوشت ساز، و محرک توسعه و پیشرفت در صنعتی شدن کشورها است. زیرا مهار و به کارگیری مجدد انرژی، عامل بنیادین تمامی فعالیت های صنعتی و تمایز کننده آن از عملکرد انسان در دوره ماقبل صنعتی است. پیشرفت های حاصل در شرایط زندگی راحت، تولید و عرضه کالا، توسعه حمل و نقل و ارتباطات و فرآیندهای صنعتی و کشاورزی که زندگی مدرن را به وجود آورده اند، در گروه دسترسی مناسب به انرژی می باشد. به عبارت دیگر، سطح رفاه و کیفیت زندگی انسانی به شدت متأثیر از میزان دسترسی و مصرف انرژی است. حوزه انرژی از چالش های اقتصاد ایران به دور نیست. دسترسی آسان به انرژی ارزان و فراوان در فضای بسته و غیر رقابتی اقتصاد، به کارگیری و حفظ فناوری های فرتوت قدیمی و ماشین آلات و تجهیزات فرسوده و کم بازده، سبب شده است تا شدت مصرف انرژی در بخش های مختلف، روندی غیر مطلوب در قیاس با جوامع پیشرفته صنعتی داشته باشد. در حالی که سیاست های صرفه جویی و اقدامات بهینه سازی مصرف انرژی، در بیشتر کشورهای جهان کاهش شدت مصرف انرژی را به همراه آورده است، این شاخص در ایران روندی افزایش طی کرده است. 

بخش صنعت در سال 1381، 25/1 درصد از کل مصرف انرژی نهایی را به خود اختصاص داده است که در مقایسه با سال 1373، 7/2 درصد رشد نشان می دهد. سهم فرآورده های نفتی و گاز طبیعی در تأمین انرژی مورد نیاز بخش صنعت به ترتیب 28/1 و 58/8 درصد بوده است. در این سال ارزش انرژی مصرف شده در این بخش بالغ بر 3/6 میلیارد دلار می باشد. 

در این بخش پالایشگاه ها، نیروگاه ها و پتروشیمی، بخش قابل توجهی از مصرف انرژی را تشکیل می دهند. این بخش ها نیز در شرایط مشابهی با صنایع دیگر قرار داشته و عواملی مانند فناوری های قدیمی سبب می شود تا بازده مصرف انرژی در این حوزه نیز در قیاس با شاخص های جهانی در حد مطلوبی نباشد.

دانلود پایان نامه طراحی سیستم هوشمند کنترل سوخت و هوا و متوسط دما درکوره با روش کنترل فازی






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
پایان نامه طراحی سیستم هوشمند کنترل سوخت و هوا و متوسط دما درکوره با روش کنترل فازی ,

پایان نامه طراحی سیستم کنترل تطبیقی اجسام پرنده برمبنای روش مدل مرجع و مبتنی بر تئوری لیاپانف

پایان نامه طراحی سیستم کنترل تطبیقی اجسام پرنده برمبنای روش مدل مرجع و مبتنی بر تئوری لیاپانف

دانلود پایان نامه طراحی سیستم کنترل  تطبیقی اجسام پرنده برمبنای روش مدل مرجع و مبتنی بر تئوری لیاپانف

پایان نامه طراحی سیستم کنترل  تطبیقی اجسام پرنده برمبنای روش مدل مرجع و مبتنی بر تئوری لیاپانف
دسته بندی برق ،الکترونیک و مخابرات
فرمت فایل pdf
حجم فایل 2562 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 156

پایان نامه طراحی سیستم کنترل  تطبیقی اجسام پرنده برمبنای روش مدل مرجع و مبتنی بر تئوری لیاپانف


چکیده

روشهای کنترل تطبیقی بی شک یکی از پر کاربرد ترین روش های کنترل خطی و غیر خطی مورد استفاده در فرایند هایی با معادلات دینامیک نامعین و دارای عدم قطعیت های ساختاری و غیر ساختاری است. در این میان روش کنترل تطبیقی بر مبنای مدل مرجع و مبتنی بر تئوری لیاپانف ،که علاوه بر تضمین پایداری حلقه بسته، عملکرد مورد نظر بر اساس مدل مرجع م طلوب را نیز بر آورده می کند ، از جایگاه ویژهایی بر خوردار است . در این تحقیق به طراحی اتوپایلوت تطبیقی بر مبنای مدل مرجع با چند استراژی مختلف برای موشک پرداخته شده است ودر نهایت هر یک با هم مقایسه و مزایا و معایب آنها مشخص می گردد .بدین منظور از مدل موشک (Skid-to-Turn Missile) STT استفاده می گردد و سعی بر آن است از روش های متفاوت اعم از روش های تطبیقی غیر خطی و خطی و همچنین روش های تقریب مستقیم و غیر مستقیم نامعینی ها و قانون کنترل ،در طراحی اتوپایلوت استفاده و با هم مقایسه گردد. 

مقدمه 

ناوبری ,هدایت وکنترل حرکت اجسام پرنده یکی از زمینه های علمی بوده که همواره مورد توجه محققان قرار گرفته است. بی شک یکی از بخش های مهم اجسام پرنده سیستم کنترل یا اتوپایلوت آن است . وظیفه اتوپایلوت ایجاد پایداری ،تعادل و عملکرد مناسب سیستم حلقه بسته برای طی مسیر مورد  نظر تا رسیدن به مقصد است .اهمیت و حساسیت سیستم کنترل به عنوان بخشی از تمامی اجسام پرنده باعث ایجاد زمینه علمی وتحقیقاتی به عنوان کنترل پرواز گردیده است .در کنترل پرواز طراحی سیستم های کنترل اجسام پرنده شامل هواپیماها و فضاپیماها, هواپیما و بالگرد های بدون سرنشین و انواع موشک ها که سیستم هایی با معادلات دینامیک غیر خطی , متغیر با زمان ودارای عدم قطعیت های ساختاری و پارامتری اند مورد بررسی قرار می گیرند . دراین میان رویکردهای کنترلی بسیاری برای دستیابی به پایداری و عملکرد مطلوب با توجه به دقت , سرعت و قابلیت های مانور پذیری مورد نظر در جهت غلبه و کم اثر کردن عدم قطعیت ها ,خطای مدل سازی و…تحقق یافته است.از جمله این رویکردها می توان روش های تطبیقی و مقاوم و نیز روشهای هوشمند مبتنی بر سیستم های عصبی و فازی و یا ترکیبی از این روش ها اشاره کرد.

موشک ها از دسته ای از اجسام پرنده اند که به دلیل شرایط پرواز وکاهش جرم در طول پرواز و تغییر ارتفاع ضرایبی آیرودینامیکی معادلات آن نامعلوم و دارای عدم قطعیت است .بنابراین استفاده از روش های تطبیقی و مقاوم در طراحی اتوپایلوت بطوریکه پارامتر های نامعلوم دینامیک موشک را تخمین زده و متناسب با تغییر این پارامتر ها در دینامیک ،پارامتر های اتوپایلوت نیز تغییر کند ،ضروری به نظر می رسد.از طرفی موشک STT که در این تحقیق مورد بحث است به دلیل نداشتن دینامیک داخلی معادلات دینامیکی آن بصورت آفین قابل باز نویسی است .اگر توابع موجود در مدل آفین را نامعین (که به واسطه وابستگی به پارامتر های نا معلوم مانند عدد ماخ این فرض صحیح است ) فرض کنیم.می توان با استفاده از تئوری تطبیق این توابع را تقریب زد ( روش تقریب مستقیم ) و یا قانون کنترل که به سبب وابسته بودن به این توابع نیز نامعین است را تقریب زد . این روش ،تقریب مستقیم نامیده می شود .مشکل اصلی روش تقریب مستقیم آنست که علامت ضریب ورودی کنترل در مدل آفین ، در قواعد تطبیق بکار میرود بنابراین بایستی علامت آن همواره مشخص باشد.

اگر چه دینامیک موشک اساسا غیر خطی است اما اگر مسئله موشک به عنوان یک مسئله خطی در نظر گرفته شود واتوپایلوت آن از کنترل کنندهای کلاسیک مرسوم طراحی گردد با توجه به تغییر شرایط پرواز , نقطه کار تغییر کرده و سیستم حلقه بسته از عملکرد مناسبی برخوردار نخواهد بود .بنابراین اگر یک روش مقاوم مبتنی بر سیستم خطی ارائه گردد ، قانون کنترل مقاوم خطی د ر صورت برآورده شدن شرایط مورد نظر اثر عدم قطعیت ها و تفاوت بین سیستم غیر خطی و سیستم خطی سازی شده در موشک STT را حذف می کند و عملکرد مطلوب حاصل می گردد.

در این پایان نامه در فصل اول به کلیات تحقیق شامل هدف، پیشینه و روش کار تحقیق پرداخته می شود.در فصل د وم به طور مختصر مفهوم هدایت کنترل و جایگاه اتوپایلوت در دینامیک پر واز بررسی می گردد.

در فصل سوم روش های تطبیقی ، مقاوم و هوشمند در کنترل پرواز و قابلیت این روشها در تقابل با عدم قطعیت های ساختاری و پارامتری مورد بررسی قرار می گیرد. 

در فصل چهارم مدل سازی دینامیک موشک STT و رهیافت روش های کنترلی مورد بحث است. 

فصل پنجم که به طراحی و شبیه سازی و بررسی عملکرد کنترل کننده های طراحی شده اختصاص دارد و دارای دو بخش طراحی مجزاست.

در بخش اول که طراحی کنترل کننده مود لغزشی انتگرالی تطبیقی مدل مرجع است قانون کنترل ایدال طراحی شده به روش مود لغزشی با استفاده از تقریبگر RCMAC بطور مستقیم تقریب زده می شود. در این حالت علامت ضریب کنترل ورودی در مدل آفین موشک تعیین علامت وهرتغییر علامت به قواعد تطبیق اعمال می گردد.

دانلود پایان نامه طراحی سیستم کنترل  تطبیقی اجسام پرنده برمبنای روش مدل مرجع و مبتنی بر تئوری لیاپانف






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
پایان نامه طراحی سیستم کنترل تطبیقی اجسام پرنده برمبنای روش مدل مرجع و مبتنی بر تئوری لیاپانف ,