خريد بک لينک
لوازم یدکی ال ۹۰
Hookah Shisha Tobacco
ماسک سه لایه
فلنج
بلیط شیراز تهران
Barabas Ropa de hombre
فایلهای علمی
تاريخ : 12 مهر 1395 | <-PostTime-> | نویسنده : pop | بازدید : <-PostHit->
پایان نامه طراحی فشرده ساز تصویر با تبدیل Wavelet روی FPGA

پایان نامه طراحی فشرده ساز تصویر با تبدیل Wavelet روی FPGA

دانلود پایان نامه طراحی فشرده ساز تصویر با تبدیل Wavelet روی FPGA

پایان نامه طراحی فشرده ساز تصویر با تبدیل Wavelet روی FPGA
دسته بندی برق ،الکترونیک و مخابرات
فرمت فایل pdf
حجم فایل 3496 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 116

پایان نامه طراحی فشرده ساز تصویر با تبدیل Wavelet روی FPGA


چکیده 

تبدیل موجک در میدان های مختلف علم به طور کامل قابل اجراست در واقع تبدیلی ریاضی برای کاربرد در علوم است. مطالعاتی که بر روی تبدیل موجک انجام شده باعث پیشرفت هایی در پردازش تصویر و فشرده سازی دیتا گردیده است. پیشرفت های اخیر، این تبدیل را پایه رمزگذارها در استانداردهای فشرده سازی ساخته است. پیاده سازی نرم افزاری تبدیل موجک گسسته با کاربرد در سیستم های زمان واقعی تنگناهایی را پدیدار می کند بنابراین پیاده سازی سخت افزاری تبدیل موجک گسسته، یکی از عناوین مورد علاقه است. هدف از این کار فراهم سازی اطلاعات مقدماتی و آزمایش امکان پذیر بودن پیاده سازی سخت افزاری تبدیل موجک گسسته برای کاربرد در فشرده سازی تصویر است. در این پروژه یک طرح سخت افزاری برای تبدیل موجک گسسته پیشنهاد شده است که این طرح می تواند به عنوان طرح اولیه پیشنهادی برای کاربرد در ابزارهای چند رسانه ای به کار گرفته شود. 

مقدمه 

انگیزه پژوهش: 

یکی از عوامل مهم در پهنه اینترنت امروزه تقاضای استفاده از تصاویر و ویدئو است. اخیرا استفاده از کاربردهای چند رسانه ای در وسایل دستی و قابل حمل پهنای باند قابل دسترس بی سیم را محدود ساخته است. پهنای باند حتی در ارتباطات جدید هم محدود است. فشرده ساز تصویر  JPEG که امروزه به طور گسترده ای به کار می رود، طی چند سال اخیر کامل شده است. تبدیل موجک که اساس تکنیک هایی مانند JPEG 2000 در فشرده سازی تصویر است برتری های قابل توجهی نسبت به روش های قراردادی، از نظر رنج فشرده سازی دارد. امروزه پیاده سازی ها با تبدیل موجک هنوز در حال توسعه و تکامل هستند. پیاده سازی هایی با سخت افزار موثر و انرژی انعطاف پذیر که می تواند توابع چند رسانه ای برای پردازش تصویر، رمزگذاری و رمزبرداری را در دسترس قرار دهد. و به خصوص برای دستگاه های بی سیم قابل حمل دستی بسیار مهم هستند. 

پیش زمینه 

فشرده سازی اطلاعات کامپیوتری یک تکنولوژی توانمند و قوی است، که نقش بسیار مهمی را در امر اطلاعات بازی می کند. در میان انواع مختلف دیتاها، که به طور مشترک بر روی شبکه منتقل می شوند دیتاهای تصویری و ویدئویی توده ای از ترافیک بیت ها را تشکیل می دهند برای مثال برآوردهای جاری نشان می دهد که بالغ بر 40% از حجم اینترنت را دیتاهای تصویری تشکیل می دهند ترکیب رشد انفجاری ارزش دیتاهای تصویری و ویدئویی همراه با موانع تکنولوژیکی تحویل فشرده سازی را کاری باارزش می سازد. در میان چندین استاندارد فشرده سازی قابل دسترس، امروزه استفاده از استاندارد فشرده سازی تصویر JPEG گسترش زیادی یافته است. JPEG از تبدیل کسینوسی گسسته استفاده می کند. به طوری که تبدیل برای بلوک های 8*8 دیتای تصویر به کار برده می شود. استاندارد جدیدتر JPEG2000 بر پایه تبدیل موجک، تحلیلی چند دقتی (رزلوشنی) از تصویر عرضه می کند که با مشخصات سطح پایین بینایی انسان بهترین تطابق را دارد. تبدیل کسینوسی گسسته ضرورتا یکتا است. اما تبدیل موجک ممکن است چندین تحقق داشته باشد. تبدیل موجک اصول مناسبتری برای نمایش تصاویر به ما عرضه می کند، به این دلیل که می تواند اطلاعات را در مقیاس های گوناگون با تغییر کنتراست محلی، به خوبی ساختار مقیاس بزرگ نمایش دهد و بنابراین برای دیتاهای تصویری مناسبتر است. 

آرایه های گیتی قابل برنامه ریزی میدانی (FPGAS) به سرعت نمونه طرح را عرضه می کنند. FPGA دستگاه هایی هستند، که می توانند بدون تحمیل هزینه های مهندسی غیر قابل باگشت که نوعا در ساخت IC مرسوم است، برای به دست آوردن توابع مختلف برنامه ریزی شوند. همچنین با استفاده از این قطعات مشکلات خطایابی و سیم بندی مدارهای آزمایشگاهی بسیار کمتر می شود، و طراحی قابل حمل می شوند. در این کار، معماری تبدیل موجک روی سخت افزار FPGA با قابلیت تغییر ساختار اجرا می شود پایه کار روی FPGA از نوع xilinx است. طرح بر پایه اجرا چند سطح تبدیل گسسته موجک (DWT) است در طراحی xilinx virtex FPGA به کار می رود. 

پیاده سازی طرح می تواند برای عملکرد به صورت پردازشگر کمکی برای فشرده سازی و یا حتی به صورت بخشی از الگوریتم برای کاربرد در دستگاه های تلفن همراه استفاده شود اما یک اشکال FPGA، ناشی از بلوک های قابل پیکربندی درشت است. همچنین طرح FPGA اغلب در ترم های فضا و زمان مانند یک طرح IC نیست.

دانلود پایان نامه طراحی فشرده ساز تصویر با تبدیل Wavelet روی FPGA






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
پایان نامه طراحی فشرده ساز تصویر با تبدیل Wavelet روی FPGA ,

پایان نامه پیاده سازی سخت افزاری الگوریتم استاندارد رمزنگاری پیشرفته (AES) در شبکه های مخابراتی WIMAX با استفاده از VHDL

پایان نامه پیاده سازی سخت افزاری الگوریتم استاندارد رمزنگاری پیشرفته (AES) در شبکه های مخابراتی WIMAX با استفاده از VHDL

دانلود پایان نامه پیاده سازی سخت افزاری الگوریتم استاندارد رمزنگاری پیشرفته (AES) در شبکه های مخابراتی WIMAX با استفاده از VHDL

پایان نامه پیاده سازی سخت افزاری الگوریتم استاندارد رمزنگاری پیشرفته (AES) در شبکه های مخابراتی WIMAX با استفاده از VHDL
دسته بندی برق ،الکترونیک و مخابرات
فرمت فایل pdf
حجم فایل 3144 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 146

پایان نامه پیاده سازی سخت افزاری الگوریتم استاندارد رمزنگاری پیشرفته (AES) در شبکه های مخابراتی WIMAX با استفاده از VHDL


چکیده

واحدهایی كه وظیفهی جمعآوری، نگهداری و پردازش اطلاعات جهت تصمیمسازی و سیاست گذاری و در نهایت ایجاد آمادگی برای تصمیمگیری های مهم را برعهده دارند، همواره از نیازهای سیستمهای حكومتی و مدیریتی میباشند. با پیشرفت جوامع بشری خصوصًاً در طی قرون اخیر، شاهد تعدد و تنوع رو به رشد عوامل مؤثر در مدیریت جوامع بودهایم. از این رو كار واحدهای جمع آوری و پردازش اطلاعات گسترده تر شده و تعداد این واحدها نیز افزایش یافته است، به نحوی كه ارتباط بین مراكز مدیریتی و واحدهای دارای اطلاعات، به یك بحث عمده تبدیل و عملاً این ارتباطات به صورت شبكهای در آمده است.  

حجم بالای بایگانی های كاغذی عامل و انگیزهای موثر در ایجاد بایگانیهای كامپیوتری بود. از سوی دیگر در دهههای آخر قرن بیستم و به لطف پیشرفتهای شایان و بسیار زیاد در عرصهی قطعات، تجهیزات و سیستمهای كامپیوتری، شبكههای كامپیوتری شكل گرفتند و به طور مداوم توسعه یافتند. به جرأت میتوان گفت كه اتصال شبكههای داخل شركتها به یكدیگر، عرضهی اینترنت و ایجاد شبكهی جهانی، نقطهی اوج این انقلاب اطلاعاتی بود. ابداع انواع شبكههای ارتباطی با خطوط سیمی، فیبرهای نوری و سیستمهای رادیویی در مسیر این انقلاب شكل گرفتند.  

دسترسی بیسیم باندپهن (BWA) برای چندین سال است كه مورد استفادهی اپراتورها و مراكز تجاری قرارگرفته و بیشترین رضایتمندی را برای كاربرانش داشته است . اما استاندارد جدید كه توسط IEEE 802.16 انتشار یافته به احتمال زیاد پذیرش استفاده از این تكنولوژی را تسریع خواهد بخشید، وحوزهی استفاده این فنآوری را توسعه خواهد داد. 

نكتهی مهم در شبكههای بیسیم، تأمین امنیت این شبكهها میباشد به گونهای كه كاربران با اطمینان خاطر به انتقال اطلاعات خود بپردازند. گروه كاری استاندارد IEEE 802.16، برای دوری از اشتباهات طراحی درIEEE 802.11، با تركیب استانداردهای مختلف، امنیت این سیستمها را تا حدود زیادی تضمین كردهاند. 

در این پایاننامه، ابتدا به تعریف شبكههای كامپیوتری پرداخته و در ادامه شبكههای WiMAX و ساختار امنیتی آن را شرح داده میشود. فصل سوم به تعریف كلی از رمزنگاری اختصاص یافته است. در فصل چهارم، الگوریتم رمزنگاری استاندارد پیشرفته را به طور كامل توضیح داده و در فصل پنجم به توصیف حالت عملیاتی CCM و چگونگی پیادهسازی الگوریتم AES-CCM میپردازیم. فصل ششم، نتیجهگیری كلی از كارهای انجام شده و پیشنهاداتی برای بهبود عملكرد این الگوریتم در شبكههای WiMAX را ارائه میكند . 

منظور از شبكه كامپیوتری مجموعهای ازكامپیوترهای مستقل است كه با یك تكنولوژی واحد به هم متصل شدهاند. دو كامپیوتر وقتی "به هم متصلند" كه بتوانند با یكدیگر اطلاعات ردوبدل كنند. الزامی نیست كه این اتصال از طریق سیمهای مسی باشد؛ فیبرهای نوری، امواج مایكروویو و مادون قرمز، و ماهوارههای مخابراتی هم میتوانند عامل این ارتباط باشند.

سختافزار شبكه

هیچ طبقهبندی پذیرفته شدهای كه دربرگیرنده تمام انواع شبكههای كامپیوتری باشد، وجود ندارد، ولی در این میان میتوان به دو عامل مهم توجه كرد: تكنولوژی انتقال و اندازه شبكه.  

امروزه دو تكنولوژی انتقال بیش از همه گسترش یافته و فراگیر هستند: 

- ارتباطات پخشی[1]

- ارتباطات همتا به همتا[2]

شبكههای پخشی[3] دارای یك كانال مخابراتی هستند كه بین همه كامپیوترها مشترك است. 

هر یك از كامپیوترها میتوانند پیامهای خود را در بسته[4]های كوچك مخابره كنند، و تمام كامپیوترهای دیگر این پیامها را دریافت خواهند كرد. آدرس كامپیوتری كه این بسته در حقیقت برای وی ارسال شده، در بخشی از پیام نوشته میشود. هر كامپیوتر به محض دریافت بسته، آدرس گیرنده را با آدرس خود مقایسه میكند .اگر پیام برای او باشد، آن را پردازش میكند؛ ولی اگر پیام متعلق به دیگری باشد، به سادگی آن را نادیده میگیرد. 

در شبكههای همتا به همتا[5] بین تك تك كامپیوترها مسیر ارتباطی مستقل وجود دارد. البته وقتی یك بسته بخواهد از كامپیوتری به كامپیوتر دیگر برود، احتمالاً سر راه خود از چند ماشین بینابینی نیز عبور خواهد كرد. معمولاً در این قبیل شبكهها مسیرهای متعددی بین دو كامپیوتر خاص میتوان برقرار كرد ،كه از نظر طول مسیر با هم تفاوت دارند، و یافتن كوتاهترین مسیر یكی از مسایل مهم در اینگونه شبكههاست. به عنوان یك قاعده كلی (البته با استثناهای متعدد)، شبكههای كوچك، متمركز و محلی، از نوع پخشی هستند و شبكههای بزرگ و گسترده از نوع همتا به همتا. 

روش دیگر طبقهبندی شبكهها اندازه شبكه است. در جدول 1-1، طبقهبندی بر اساس اندازه را مشاهده میكنید. 

از آن جایی كه در این طبقهبندی، تكنولوژی ارتباطی به فاصله كامپیوترها وابسته است ،فاصله كامپیوترها از یكدیگر در این طبقهبندی بسیار مهم است.  

در این فصل هر یك از این شبكهها را به طور مختصر معرفی میكنیم.

شبكه شخصی، یا PAN، شبكهایست كه برای ارتباط بین قطعات كامپیوتر مورد استفاده قرار میگیرد. محدوده دسترسی PAN در حدود چند متر است. PANها میتوانند برای ارتباط بین قطعات شخصی یا برای اتصال به شبكه های سطح بالاتر و اینترنت مورد استفاده قرار گیرند. 

این شبكهها، با استفاده از باسهای كامپیوتر مانند FireWire ،USB یا به صورت بیسیم ارتباط بین قطعات مختلف دستگاههای نزدیك به شخص (مانند ارتباط بین صفحه كلید و كامپیوتر) را میسر میسازند. 

3- 2-1 شبكههای محلی[1]  

شبكه محلی، یا LAN، شبكهایست خصوصی در یك ساختمان یا مجتمع، كه حداكثر ابعاد آن یكی دو كیلومتر باشد. از این نوع شبكهها معمولاً برای متصل كردن كامپیوترهای یك شركت و به اشتراك گذاشتن منابع (مانند چاپگر) یا مبادله اطلاعات استفاده میشود. یك شبكه LAN سه مشخصه اصلی دارد، كه آن را از سایر انواع شبكه متمایز میكند: 

- اندازه این شبكه بسیار محدود است، به گونهای كه زمان انتقال سیگنالها در آن (حتی در بدترین شرایط) بسیار كم است و از قبل قابل پیشبینی است.

- تكنولوژی انتقال اطلاعات در LAN از نوع پخشی بوده و معمولاً به كابل متكی است. سرعت انتقال اطلاعات در این شبكهها بین 01 تا 100 Mbps، تأخیر انتشار در آن بسیار كم (در حد میكرو یا نانوثانیه) و خطا در آن بسیار اندك است. LANهای جدیدتر به سرعت 01 Gbps نیز دست یافتهاند .

- توپولوژی[2]: توپولوژیهای مختلفی برای شبكههای محلی پخشی وجود دارد كه   توپولوژیهای باس و حلقوی دو نمونه از این توپولوژیها میباشند. در یك شبكه باس (شبكه با كابل كشی خطی)، در هر لحظه فقط یكی از كا مپیوترها مجاز به استفاده از خط و ارسال اطلاعات است و تمام ماشینهای دیگر بایستی در این مدت از ارسال هرگونه اطلاعات خودداری كنند. در شبكه حلقوی، هربیت اطلاعات به صورت مستقل منتشر   میشود .

دانلود پایان نامه پیاده سازی سخت افزاری الگوریتم استاندارد رمزنگاری پیشرفته (AES) در شبکه های مخابراتی WIMAX با استفاده از VHDL






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
پایان نامه پیاده سازی سخت افزاری الگوریتم استاندارد رمزنگاری پیشرفته (AES) در شبکه های مخابراتی WIM,

پایان نامه طراحی سیستم کنترل با قاطعیت پیکربندی مجدد با وجود محدودیت اشباع دامنه عملگر

پایان نامه طراحی سیستم کنترل با قاطعیت پیکربندی مجدد با وجود محدودیت اشباع دامنه عملگر

دانلود پایان نامه طراحی سیستم کنترل با قاطعیت  پیکربندی مجدد با وجود محدودیت اشباع دامنه عملگر

پایان نامه طراحی سیستم کنترل با قاطعیت  پیکربندی مجدد با وجود محدودیت اشباع دامنه عملگر
دسته بندی برق ،الکترونیک و مخابرات
فرمت فایل pdf
حجم فایل 1945 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 108

پایان نامه طراحی سیستم کنترل با قاطعیت  پیکربندی مجدد با وجود محدودیت اشباع دامنه عملگر


چکیده: 

در این پژوهش، یک سیستم کنترل با قابلیت پیکربندی مجدد (سیستم کنترلی مقاوم خطا FTCS)، طراحی می شود به طوری که توانایی سازگاری خطاهای سیستم را به طور اتوماتیک دارد و پایداری کلی سیستم و عملکرد قابل قبولی را حتی در حضور خطاها حفظ می کند. 

ابتدا توسط طرح تشخیص خطا، که شامل یک فیلتر کالمن دو مرحله ای است، اطلاعات متغیر حالت و پارامتر خطای سیستم را به طور همزمان، به دست می آورم. ارزیابی نتایج این قسمت توسط اندیس ارزیابی معرفی شده انجام شده است. سپس کنترل کننده پیکربندی مجدد به طور اتوماتیک با استفاده از الگوریتم جایابی ساختار ویژه را طراحی می کنم به طوری که تا دینامیک های سیستم حلقه بسته، مسیرهای مدل مرجع تنزل یافته را دنبال کنند. در زمان کوتاهی نیز ورودی فرمان را به طور اتوماتیک جهت جلوگیری عملگرها از اشباع، به روش گفته شده، تنظیم می کنم. از این طریق تنزل در عملکرد دینامیک از طریق مدل های مرجع تنزل یافته و تنزل در عملکرد حالت ماندگار با استفاده از روش های تنظیم دینامیک ورودی فرمان، در نظر گرفته می شود.

در این پژوهش برای خطا در هر عملگرد، یک مدل مرجع تنزل یافته در نظر گرفته ام. از این طریق با اثرات متفاوت خطاها در ورودی های کنترلی متفاوت به طور مجزا برخورد می شود. ساختار کلی FTCS طراحی شده، شامل بخش های مدیریت فرمان، تشخیص خطا، مکانیسم پیکربندی مجدد و کنترل کننده های فیدبک و پیش سو با قابلیت پیکربندی مجدد است.

در اکثر کارهای قبلی تلاش شده است سیستم خطادار همان مدل مرجع نامی مربوط به شرایط بدون خطا را ردیابی کند. این حالت در بیشتر سیستم های عملی که افزونگی سخت افزاری زیادی نیز ندارند، ایجاد مشکل می کند و حتی منجر به ناپایداری کل سیستم می شود. در این پژوهش تنزل عملکرد قابل قبولی برای سیستم در حضور خطاهای عملگر در طراحی وارد می شود. 

کاربرد سیستم کنترل با قابلیت پیکربندی مجدد طراحی شده در این پژوهش، در زمینه های مختلف مانند هواپیماها و صنایع هوایی، صنایع زیر دریایی، صنایع هسته ای و شیمیایی، تجهیزات پزشکی و… می باشد. 

روش ارائه شده برای یک مدل هواپیمی F-8 شبیه سازی شده و نتایج مطلوبی به دست آمده است.

مقدمه: 

سیستم های طراحی شده امروزه همواره در معرض خطاها هستند. خطاهای عملگر عملکرد سیستم کنترل را کاهش می دهند و حتی ممکن است منجر به از کار افتادن کلی سیستم شوند. در بسیاری از موقعیت های خطا، عملکرد سیستم جهت جلوگیری از آسیب به ماشین یا انسان، متوقف می شود. از این رو، تشخیص و برخورد با خطاها نقش مهمی در تکنولوژی مدرن دارد. امروزه اجزای اتوماتیک در یک صورت پیچیده طوری در تقابل با یکدیگر می باشند که یک خطا در یک جزء ممکن است منجر به خرابی کل سیستم شود. 

در این تحقیق، تشخیص خطا همراه با کنترل مقاوم خطا بررسی می شود و نشان داده می شود که چگونه اطلاعات به دست آمده از تشخیص خطا در تطبیق کنترل کننده با شرایط سیستم خطادار استفاده می شود. به عبارت دیگر، یک نوع سازگاری خطا انجام می شود، که شامل انتخاب یک ساختار جدید کنترلی به صورت طراحی مجدد روی خط است که با رفتار سیستم خطادار سازگاری بیشتری داشته باشد. جهت جلوگیری از خرابی بیشتر یا آسیب به ماشین یا انسان، خطاها باید به سرعت شناخته شوند تا تصمیمات لازم جهت جلوگیری از انتشار اثرات آنها، گرفته شود. ساختار یک سیستم مقاوم خطا در شکل نشان داده شده است. 

طراحی یک سیستم مقاوم خطا، شامل دو مرحله است: تشخیص خطا و طراحی مجدد کنترل. در روش های گذشته، خطاهای خاصی با اندازه گیری سیگنال های بخصوصی در سیستم، شناسایی می شدند و در صورت رخداد خطا کنترل کننده به یک جزء افزوده سوئیچ می کرد. در بسیاری از سیستم های مدرن امروزه، این روش پیچیده و گران قیمت است. 

روش ارائه شده در این تحقیق بر پایه افزونگی تحلیلی است. خطا براساس اطلاعات مدل سیستم و اندازه گیری های روی خط شناسایی می شود. سپس مدل با موقعیت خطا سازگار شده و کنترل کننده مجددا طوری طراحی می شود که سیستم حلقه بسته شامل سیستم خطادار، خصوصیات مطلوب را فراهم کند. 

یک خطا در یک سیستم دینامیکی شامل انحراف ساختار سیستم یا پارامترهای آن از شرایط نامی است. به عنوان مثال خطای ساختاری می تواند وقفه یک عملگر، تلفات در یک سنسور یا عدم اتصال اجزای سیستم باشد. تغییرات پارامتری در اثر آسیب یا فرسایش ایجاد می شود. تمام این خطاها منجر به انحرافاتی در ورودی و خروجی های دینامیک سیستم از مقدار نامی می شود و عملکرد کلی سیستم را تغییر می دهند. 

عدم قطعیت و اغتشاش نیز منجر به تغییر رفتار سیستم می شوند. خطا به صورت سیگنال خارجی اضافه شده (خطای جمع شونده) یا به صورت تغییرات پارامتری (خطای ضرب شونده) در مدل سیستم وارد می شود. اغتشاشات معمولا به صورت سیگنال های ورودی ناشناخته ای هستند که به خروجی سیستم اضافه می شوند. عدم قطعیت های مدل، پارامترهای مدل را مشابه خطاهای ضرب شونده تغییر می دهند. اغتشاشات و عدم قطعیت ها، اثرات نامطلوبی هستند که می دانیم وجود دارند و اثرشان بر عملکرد سیستم را می توان توسط اندازه گیری های مناسب مانند فیلتر کردن در نظر گرفت و یا با طراحی مقاوم با آن برخورد کرد. کنترل کننده ها طوری طراحی می شوند که تا حد مشخصی بتوانند حتی المقدور با اغتشاشات و عدم قطعیت های مدل مقابله کنند. معمولا خطا اثرات بسیار شدیدی بر سیستم دارد، طوری که با یک کنترل کننده با ساختار ثابت نمی توان اثراتشان را تعدیل کرد. کنترل مقاوم خطا، قانون کنترل را طوری تغییر می دهد که اثر خطاها تا حد قابل قبولی کاهش می یابد.

دانلود پایان نامه طراحی سیستم کنترل با قاطعیت  پیکربندی مجدد با وجود محدودیت اشباع دامنه عملگر






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
پایان نامه طراحی سیستم کنترل با قاطعیت پیکربندی مجدد با وجود محدودیت اشباع دامنه عملگر ,

تاريخ : 12 مهر 1395 | <-PostTime-> | نویسنده : pop | بازدید : <-PostHit->
پایان نامه طراحی و پیاده سازی سامانه اتوماسیون ماشین های آهار

پایان نامه طراحی و پیاده سازی سامانه اتوماسیون ماشین های آهار

دانلود پایان نامه طراحی و پیاده سازی سامانه اتوماسیون ماشین های آهار

پایان نامه طراحی و پیاده سازی سامانه اتوماسیون ماشین های آهار
دسته بندی برق ،الکترونیک و مخابرات
فرمت فایل pdf
حجم فایل 4494 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 135

پایان نامه طراحی و پیاده سازی سامانه اتوماسیون ماشین های آهار


چکیده: 

از آنجائی که سیستم های متعدد و متنوعی برای اتوماسیون ماشین های آهار وجود دارد، طراحی یک سیستم مبتنی بر PLC که بتوان با استفاده از آن قسمت های مختلف ماشین را طراحی و کنترل نمود ضروری می باشد. 

از دیگر سو جایگزینی ساده یک سیستم قدیمی کنترل ماشین آهار با یک سیستم بسیار کارآمد و نصب سامانه های کنترل کننده برنامه پذیر موجب کاهش چشمگیر مصرف انرژی و افزایش بهره وری و راندمان تولید می گردد. 

PLC به جهت گستردگی و مقبولیت بالای آن می تواند نقش بسیار کلیدی در اتوماسیون آهار ایفا کند. سیستم اتوماسیون طراحی شده مبتنی بر PLC  می باشد. این سیستم از مدول های ورودی، خروجی، CPU، تغذیه و تبادل اطلاعات تشکیل شده است. 

نحوه تعامل و ارتباط این مدول ها براساس سناریوی برنامه ریزی PLC ها می باشد که با زبان برنامه نویسی PLC simatic S7 زیمنس می باشد که می توان به صورت محلی از کنار ماشین و یا از راه دور از طریق مرکز کنترل یا به صورت اینترنتی به کنترل و مانیتورینگ ماشین آهار پرداخت. 

در این پروژه ما توانسته ایم ماشین آهاری را از ابتدا تا انتها طراحی پیاده سازی و به بهرداری برسانیم. 

بطوری که پی از ساخت قسمت بخش مکانیکال سیستم و نصب ابزار دقیق مورد نیاز با استفاده از نرم افزار PLC Simatic S7 عملیات کنترل و مانیتورینگ آن را به نحو مطلوبی به سرانجام رسانده ایم. ماشین مذکور دقیقا مشابه مدل خارجی در حال بهره برداری می باشد.

با توجه به رضایت از کیفیت تولید و همچنین صرفه بالای اقتصادی این پروژه موارد بعدی نیز با رفع برخی نقایص در حال برنامه ریزی و اجرا می باشد. 

مقدمه: 

صنعت امروز بیش از هر زمان دیگر رقابتی و مشتری مدار شده است. کاهش قیمت و افزایش کیفیت سرراست ترین و طبیعی ترین راه جلب مشتری است. روش های جدید اتوماسیون و خودکاری علاوه بر کاهش هزینه های تولید، معمولا موجب افزایش کیفیت و کمیت نیز می گردد. بنابراین استفاده از آن همواره مورد توجه بوده است. استفاده از PLC و نرم افزارهای HMI در امر اتوماسیون صنعتی مورد توجه بسیار است. 

لذا اینجانب با حمایت مدیریت محترم شرکت فرش و موکت بابل بر آن شده ام تا با استفاده از این علوم و تجربیات علمی و فنی گذشته، به عنوان انجام پروژه نهایی مقطع کارشناسی ارشد مهندسی برق – کنترل موضوع اتوماسیون و استفاده از آن را در صنعت نساجی برگزینم. حاصل تلاش و پیاده سازی پروژه مذکور در این پایان نامه گردآوری شده است. 

در فصل اول به تشریح کلیات مسأله پرداخته و لزوم انجام پروژه را برشمرده ام. 

در فصل دوم ابزار دقیق و تجهیزات اتوماسیونی مورد استفاده را شرح داده ام. 

در فصل سوم نیز در مورد کنترل کننده های مورد استفاده و مقایسه آن با سایر کنترل کننده ها موجود توضیحاتی داده شده است. 

فصل چهارم شالوده اصلی این پروژه می باشد. در این فصل به طور کامل عملیات طراحی و پیاده سازی پروژه اتوماسیون آهار شرح داده شده است. 

در پایان و در فصل پنجم به جمع بندی و ارائه پیشنهاد پرداخته ام. 

بدان امید که نقایص و کمبودهای موجود، چه در ساخت و چه در ارائه و چه در چاپ و ویرایش این کتابچه در مراحل و مدارک بالاتر جبران گردد.

دانلود پایان نامه طراحی و پیاده سازی سامانه اتوماسیون ماشین های آهار






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
پایان نامه طراحی و پیاده سازی سامانه اتوماسیون ماشین های آهار ,

پایان نامه طراحی و ساخت محیط نرم افزاری کنترل مانیتورینگ از طریق اینترنت

پایان نامه طراحی و ساخت محیط نرم افزاری کنترل مانیتورینگ از طریق اینترنت

دانلود پایان نامه طراحی و ساخت محیط نرم افزاری کنترل مانیتورینگ از طریق اینترنت

پایان نامه طراحی و ساخت محیط نرم افزاری کنترل مانیتورینگ از طریق اینترنت
دسته بندی برق ،الکترونیک و مخابرات
فرمت فایل pdf
حجم فایل 10673 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 138

پایان نامه طراحی و ساخت محیط نرم افزاری کنترل مانیتورینگ از طریق اینترنت


چکیده: 

در حال حاضر، اکثر کارخانجات و واحدهای تولیدی در دنیا مجهز به سیستم های اتوماسیون صنعتی می باشند که این سیستم های اتوماسیون نیاز به ارتقاء نرم افزاری و سخت افزاری به منظور افزایش بهره وری واحد صنعتی دارند. 

یکی از کاربردهای جذاب، جدید و پرکاربرد در صنعت اتوماسیون، کنترل و مانیتورینگ پارامترهای کنترلی فرآیند صنعتی از هر نقطه ای در دنیا و با استفاده از نرم افزار HMI بدون تغییر در سخت افزار سیستم کنترل می باشد. کنترل از راه دور می تواند از طریق تلفن، اینترنت، وب، ماهواره و یا حتی خطوط برق فشار قوی صورت گیرد. 

در این پروژه، کنترل و مانیتورینگ از طریق وب برای سیستم اتوماسیون ساختمان با استفاده از Fatek PLC و زبان های برنامه نویسی Flash و SQL Server و ASP.net و #C طراحی و ساخته شده است. 

نرم افزار Flash برای ایجاد محیط گرافیکی، SQL Server برای ایجاد بانک اطلاعاتی به منظور ذخیره و ثبت داده ها، #C به عنوان زبان برنامه نویسی و ASP.net به عنوان یک پلت فرم و چارچوب برنامه نویسی استفاده شده است. 

ارتباط نرم افزار کنترل و مانیتورینگ با سخت افزار تهیه شده (Fatek PLC) نیز برقرار گردید. همچنین کنترل و مانیتورینگ از طریق خط تلفن به صورت شنیداری با استفاده از تلفن ثابت و همراه برای یک سیستم اتوماسیون خانگی طراحی و ساخته شده است که اطلاعات آن در قسمت ضمیمه آورده شده است.

مقدمه: 

با توجه به اهمیت سیستم های کنترل و قرائت از راه دور، امروزه از روش های مختلفی برای این منظور استفاده می شود. علاوه بر روش کنترل و قرائت از طریق اینترنت، روش های دیگری نیز برای این منظور وجود دارد که در فصل دوم به آنها اشاره شده است. دستگاه THC برای پیاده سازی سیستم کنترل از طریق تلفن، طراحی و ساخته شده است که طریقه عملکرد، نقشه داخلی و نقشه سیستم کنترل در قسمت ضمیمه I آورده شده است. همچنین در این فصل مروری گذرا به سیستم های الکترونیکی که دارای واسط Modbus جاسازی شده می باشند و همچنین در مورد واسط DDE که یک واسط نرم افزاری برای پیاده سازی سیستم کنترل و قرائت می باشد انداخته شده است. 

برای پیاده سازی واقعی سیستم، نیاز به یک PLC که دارای قابلیت پشتیبانی واسط نرم افزاری مانند DDE است، می باشد که FATEK دارای این قابلیت می باشد. امکانات این PLC در فصل سوم به طور کلی آورده شده است و در ارتباط با ویژگی های شبکه ای این سیستم و بخصوص ماژول اترنت که نقش اصلی در طراحی سیستم نهائی این پروژه را ایفا می کند، به طور نسبتاً مفصل مطالبی آورده شده است. 

همچنین برای پیاده سازی نهائی سیستم، نیاز به معرفی یک فرایند می باشد. فرآیندی که محیط نرم افزاری برای آن طراحی شده است فرآیند ساختمان به طور عام و فرآیند سرمایش، گرمایش و تهویه مطبوع به طور خاص می باشد. برای طراحی سیستم کنترل، نیاز به شناخت کامل از فرآیند می باشد. صنعت تهویه مطبوع دارای ابعاد و کاربردهای بسیار وسیعی می باشد که در فصل چهارم به طور مختصر به آن پرداخته شده است. 

فصل پنجم در ارتباط با طراحی سیستم سخت افزاری کنترل می باشد. در این فصل تعداد ورودی و خروجی مورد نیاز هر PLC برای پیاده سازی سیستم های تهویه مطبوع و اتوماسیون ساختمان با کاربردهای مختلف و همچنین نرم افزار دیاگرام نردانی PLC برای سیستمی که در این پروژه در نهایت اجرا گردیده است، آورده شده است. 

فصل ششم به چگونگی طراحی محیط نرم افزاری HMI بر مبنای وب پرداخته شده است. در محیط طراحی شده از نرم افزارهای SQL Server و Visual Studio 2005 و ASP.net و Flash و #C استفاده گردیده است. در این فصل کلیه صفحات طراحی شده آورده شده است. 

در فصل هفتم جمع بندی مطالب به همراه پیشنهادات توسعه طرح، آورده شده است.

دانلود پایان نامه طراحی و ساخت محیط نرم افزاری کنترل مانیتورینگ از طریق اینترنت






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
پایان نامه طراحی و ساخت محیط نرم افزاری کنترل مانیتورینگ از طریق اینترنت ,

تاريخ : 12 مهر 1395 | <-PostTime-> | نویسنده : pop | بازدید : <-PostHit->
پایان نامه طراحی ثابت نگهدار ارتفاع پهپاد در مد طولی به روش QFT

پایان نامه طراحی ثابت نگهدار ارتفاع پهپاد در مد طولی به روش QFT

دانلود پایان نامه طراحی ثابت نگهدار ارتفاع پهپاد در مد طولی به روش QFT

پایان نامه طراحی ثابت نگهدار ارتفاع پهپاد در مد طولی به روش QFT
دسته بندی برق ،الکترونیک و مخابرات
فرمت فایل pdf
حجم فایل 5365 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 117

پایان نامه طراحی ثابت نگهدار ارتفاع پهپاد در مد طولی به روش QFT

چکیده 

در این پایان نامه، طراحی و شبیه سازی سیستم کنترل ارتفاع یک هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد)، مورد نظر می باشد. ابتدا به سراغ نحوه به دست آوردن مدل دینامیکی هواپیما خواهیم رفت. می توان با استفاده از مشتقات پایداری، مدل دینامیکی پهپاد را به صورت معادلات دیفرانسیل خطی و تغییر ناپذیر با زمان نشان داد که پارامترهای آن به صورت تابعی از چند متغیر مشخص در محدوده خاصی در تغییر می باشند. پس از به دست آوردن مدل دینامیکی هواپیما، به سراغ طراحی کنترلگر مناسب برای آن خواهیم رفت. در چنین سیستم هایی برای تضمین پایداری و کارآیی مطلوب، تئوری کنترل قدرتمند، پیشنهاد گردیده است. نشان داده شده است که با استفاده از روش QFT، می توان به پایداری و کارآیی مورد نظر در کل محدوده تغییرات مدل سیستم دست یافت. در پایان کنترلگر به دست آمده را بر روی مدل خطی و غیرخطی سیستم، شبیه سازی خواهیم کرد.

 فصل اول: مقدمه 

1-1) مقدمه 

پهپاد (U.A.V) نوعی هواپیما اعم از بال ثابت یا بال چرخان می باشد که بدون سرنشین بوده و می توان آن را از دور توسط اپراتور و یا درون خود آن، به صورت از پیش برنامه ریزی شده کنترل و هدایت کرد. 

کاربردهای گوناگونی برای پهپاد وجود دارد که اهم آنها عبارتند از: 

– اجرای ماموریت های گشت و شناسائی مواضع دشمن. 

– هدف مصنوعی برای آزمایش سیستم های پدافند هوائی. 

– ایفای نقش موشک های هدایت شونده. 

– حمل کننده سیستم های مولد اغتشاشات رادیویی.

– تقویت کننده مخابراتی متحرک. 

آزمایشگاه پرنده برای تست انواع زیر سیستم های مورد استفاده در هواپیما. 

از مزایای عمده پهپاد در اجرای چنین ماموریت هائی می توان موارد زیر را نام برد: 

– عدم حضور خلبان در صحنه عملیات. 

– پایین بودن هزینه ساخت. 

– اختفا از دید رادار دشمن (به علت ابعاد کوچک و استفاده از بدنه با مواد مرکب). 

پهپاد مورد نظر در این پروژه، نوعی پهپاد با بال ثابت است. پهپاد معمولا به دو روش کنترل می شود. در روش اول، فرامین لازم توسط اپراتور زمینی و از طریق یک خط رادیویی به پهپاد ارسال می گردد و اپراتور، کنترل مستقیم پرنده را در دست دارد. در روش دوم سیستم هدایت و ناوبری درون محموله هوایی، فرامین لازم را جهت تعیین مسیر پرواز صادر می نماید. سیستم کنترل خودکار پرواز (AFCS) که خود نیز بخشی دیگر از محموله هوائی می باشد با واسطه شدن بین فرامین صادر شده از طرف اپراتور و یا از طرف سیستم هدایت و ناوبری از یک سو و محرک های سطوح کنترل از سوی دیگر، پاسخ های مناسب و مورد نظر را در متغیرهای حرکت هواپیما ایجاد می نماید. در محموله هوائی پهپاد سخت افزار AFCS به صورت دیجیتالی و توسط یک پردازنده اجرا می شود. در کامپیوتر کنترل پرواز اعمالی مانند خواندن سیگنال خروجی سنسورها چه به صورت آنالوگ و چه به صورت دیجیتال، محاسبه الگوریتم کنترل و تولید فرامین مناسب جهت حرکت محرک ها برنامه ریزی می شود. در ضمن عوامل مورد نیاز برای ارسال اطلاعات به ایستگاه زمینی برای رویت خلبان و ذخیره سازی فراهم گردیده است. 

2-1) تعریف مسأله 

از آنجایی که کنترل هر سیستم نیاز به شناخت آن سیستم دارد، لذا در ابتدا مطالعه در زمینه دینامیک پرواز هواپیما جهت شناخت مدل و یا تابع تبدیل سیستم لازم است، به عبارتی ضروری است که مدلی از سیستم در اختیار داشته باشیم. مدلسازی هر سیستمی در کل به دو صورت قابل حصول است. در روش اول، با استفاده از قوانین حاکم بر فیزیک، سعی بر این است که حتی الامکان روابط اساسی دینامیک سیستم استخراج شده و سپس پارامترهای مجهول چنین روابطی به نحوی محاسبه و اندازه گیری شوند و یا دامنه تغییرات آنها مشخص گردند. در این روش تمام پارامترهای مجهول دارای توصیف و مفهوم فیزیکی خاصی خواهند بود. 

روش دوم، مدلسازی به صورت تجربی است که باید با اجرای یک سری آزمایش و ثبت داده های ورودی – خروجی، بهترین مدل دینامیکی ممکن به این دسته برازنده شوند. واضح است که پارامترهای چنین مدلی در حالت کلی فاقد هرگونه مفهوم فیزیکی بوده و این مدل تنها تقریبی از رفتار ورودی – خروجی سیستم واقعی است. 

در صنعت هواپیمایی آنچه که امروزه در مدلسازی حرکت هواپیما به صورت جهانی مورد قبول است مدلسازی به روش اول یعنی استخراج معادلات ساختار حالتی پرنده می باشد. چنین مدلسازی احتیاج به دانش آیرودینامیک و جلوبرنده ها و سازه هواپیما دارد. به طور کلی معادلات دینامیکی هواپیما با فرض اختلالات و آشفتگی های کوچک حول شرایط پرواز تریم (اندازه شتاب های خطی و زاویه ای تعادل صفر باشد) به دو دسته معادلات طولی و معادلات افقی – جهتی که کاملا مستقل و دکوپله از یکدیگر اند تقسیم می شوند و از آنجایی که در این پروژه هدف ثابت نگه داشتن هواپیما در ارتفاع مورد نظر خلبان می باشد لذا توجه خود را معطوف به معادلات طولی هواپیما می کنیم. 

نشان داده شده است که معادلات حرکت هر هواپیما به صورت یک دستگاه معادلات دیفرانسیل غیرخطی و تغییرپذیر با زمان قابل بیان می باشد [ضمیمه الف]. برای هر هواپیما پوش پرواز به صورت یک ناحیه بسته در صفحه ارتفاع – سرعت هوا تعریف می گردد که هواپیما تنها قادر به پرواز درون این ناحیه بسته می باشد. با فرض آشفتگی های کوچک، خطی سازی معادلات حرکت در یک شرایط پرواز خاص درون پوش پرواز منجر به یک دستگاه معادلات دیفرانسیل خطی تغییرناپذیر با زمان خواهد شد. با توجه به امکان پرواز در شرایط پرواز مختلف، پارامترهای چنین معادلات حرکت خطی شده ای در محدوده معینی در تغییر خواهند بود، لذا با مساله عدم قطعیت پارامتریک یا ساختار یافته ای مواجه هستیم که در ضمن کراندار نیز می باشد و یک طراحی عملی باید پایداری و کارآیی خاص مورد نظر را به ازای این عدم قطعیت کراندار تامین نماید. بدون احتساب فرض آشفتگی های کوچک، معادلات حرکت در شکل غیرخطی و پیچیده خود باقی خواهند ماند. با توجه به ماموریت پهپاد مورد نظر فرض آشفتگی کوچک فرض معقولی برای ساده سازی مساله خواهد بود.

دانلود پایان نامه طراحی ثابت نگهدار ارتفاع پهپاد در مد طولی به روش QFT






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
پایان نامه طراحی ثابت نگهدار ارتفاع پهپاد در مد طولی به روش QFT ,

تاريخ : 12 مهر 1395 | <-PostTime-> | نویسنده : pop | بازدید : <-PostHit->
پایان نامه طراحی کنترلر PID برای سیستمهای چند متغیره غیرخطی به روش فازی

پایان نامه طراحی کنترلر PID برای سیستمهای چند متغیره غیرخطی به روش فازی

دانلود پایان نامه طراحی کنترلر PID برای سیستمهای چند متغیره غیرخطی به روش فازی

پایان نامه طراحی کنترلر PID برای سیستمهای چند متغیره غیرخطی به روش فازی
دسته بندی برق ،الکترونیک و مخابرات
فرمت فایل pdf
حجم فایل 4208 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 156

پایان نامه طراحی کنترلر PID برای سیستمهای چند متغیره غیرخطی به روش فازی


چکیده

در این پایان نامه یک نوع کنترلکننده فازی PID معرفی شده است. در این روش ابتدا کنترل کننده PID به وسیله یکی از روش های کلاسیک مانند زیگلر – نیکولز صراحی می شود. ممکن است پاسخی که از این روش بدست می آید مشخصه های مناسبی نداشته باشد، برای تصحیح این پاسخها کنترل کننده فازی PID پیشنهاد شده است. در این روش با استفاده از الگوریتم فازی بهره های تناسبی و انتگرالی حول مقادیر اولیه شان، در حین کار سیستم به گونه ای تغییر داده می شوند که مشخصه های پاسخ بهبود یابد. سپس این روش با استفاده از کنترل کننده های قطری به سیستم های چند متغیره تعمیم داده شده است. همچنین تغییراتی در قوانین فازی ایجاد شده است تا بتوان این روش را در مورد سیستم های ناپایدار نیز به کار برد. در نهایت کنترل کننده فازی PID به یک سیستم چند متغیره غیرخطی (سیستم تانک های چهارتایی) و یک سیستم چند متغیره غیرخطی ناپایدار) سیستم پاندول های معکوس) اعمال شده است. نتایج شبیه سازی ها کارایی این روش را در بهبود پاسخ ها نشان می دهد.

فصل اول

مقدمه

1-1- مقدمه

کنترل کننده های PID ابزاری استاندارد برای اتوماسیون صنعتی هستند. انعطاف پذیری این کنترل کننده، امکان استفاده از این نوع کنترل را در بسیاری از حالات فراهم می آورد. این کنترل کننده ها در کنترل Cascade و سایر صورت های کنترل قابل استفاده هستند. بسیاری از مسائل کنترل ساده را در صورتی که ملزومات عملکرد خیلی بالا نباشد، می توان با کنترل PID به خوبی حل کرد. الگوریتم PID  به صورت رگولاتورهای استاندارد برای کنترل فرآیندها، مجتمع شده است. یک صورت این الگوریتم به شکل زیر است:

که در آن u متغیر کنترل و e خطای تعریف شد ه به صورت e=ysp-y است که در آن ysp مقدار مرجع و y خروجی فرآیند می باشد. سیگنال کنترل جمع سه ترم می باشد. ترم P (که ضریبی از خطا است)، ترم I (که ضریبی از انتگرال خطاست)، و ترم D که (ضریبی از مشتق خطا می باشد). پارامترهای کنترل کننده بهره تناسبی K، زمان انتگرال Ti و زمان مشتق TD می باشند. وظیفه اصلی عمل انتگرال این است که اطمینان حاصل کنیم که خروجی فرایند در حالت دائم مقدار مرجع را دنبال می کند. هدف از عمل مشتق نیز افزایش پایداری سیستم حلقه بسته می باشد.

با وجود اینکه تئوری های پیشرفته ای در علم کنترل به وجود آمده است ولی کنترل کننده [1] PID هنوز در اکثر فرآیندهای کنترلی به کار می رود. دلیل این امر سادگی این کنترل کننده، آشنایی افراد با آن، سهولت دسترسی به آن و کارایی در مجموع خوب این کنترل کننده می باشد. البته این کنترل کننده در بعضی کاربردها کارایی کاملا خوبی ارائه نمی کند ولی در بسیاری از کاربردهای معمول، کارایی بسیار مناسبی دارد. به هرحال هرچند کارایی کنترل کننده PID در کاربردهای صنعتی کاملاً ایده آل نیست، در حال حاضر این کنترل کننده یکی از پر کاربردترین کنترل کننده ها در فرآیندهای صنعتی می باشد.

با توجه به تعریف سیستم کنترل، طراحی سیستم های کنترل را در حالت کلی می توان به شش بخش تقسیم نمود:

1- تعریف و فرمول بندی اهداف کنترل، در حوزه زمان و یا فرکانس.

2- انتخاب مدل سیستم و نوع آن (خطی، غیرخطی و…)

3- انتخاب ساختار کنترل

4- طراحی کنترل کننده شامل انتخاب روش طراحی (PID، LOG و…)

5- شبیه سازی و آزمایش به منظور ارزیابی سیستم حلقه بسته

6- اجرای عمل کنترل کننده ها، حسگرها و محرک ها در سیستم واقعی

کنترل در سیستم های چند متغیره به دو بخش کنترل متمرکز که به وسیله یک کنترل کننده چند ورودی – چند خروجی صورت می گیرد و دیگری کنترل غیرمتمرکز که توسط چند کنترل کننده یک ورودی – یک خروجی انجام می گیرد، تقسیم می شود.

دانلود پایان نامه طراحی کنترلر PID برای سیستمهای چند متغیره غیرخطی به روش فازی






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
پایان نامه طراحی کنترلر PID برای سیستمهای چند متغیره غیرخطی به روش فازی ,

تاريخ : 12 مهر 1395 | <-PostTime-> | نویسنده : pop | بازدید : <-PostHit->
پایان نامه کنترل و هدایت موشک های خارج از جو

پایان نامه کنترل و هدایت موشک های خارج از جو

دانلود پایان نامه کنترل و هدایت موشک های خارج از جو

پایان نامه کنترل و هدایت موشک های خارج از جو
دسته بندی برق ،الکترونیک و مخابرات
فرمت فایل pdf
حجم فایل 1978 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 116

 

پایان نامه کنترل و هدایت موشک های خارج از جو
چکیده :در این سمینار، مسئله کنترل و هدایت موشکهای خارج از جو را بررسی خواهیم کرد . این فضاپیماها درمسیر بازگشت با اغتشاشاتی نظیر اغتشاشات اتمسفری مواجه میگردند که در طی مسیر آنها منجر به خطایفرود میگردد. لذا طراحی سیستم کنترل که بتواند بر این اغتشاشات فائق آید ضروری به نظر میرسد . دراین سمینار سعی بر این خواهد شد با استفاده از یک سیستم کنترلی این مسئله حل گردد .مقدمه :یکی از مسائل جالب و پیچیده در حوزه هوافضا، مسئله بازگشت به جو است . بسیاری از وسائل پرنده پدیدهی بازگشت به جو را تجربه نمیکنند . مطالعهی این پدیده تنها در خصوص آن دسته از اجسام پرندهموضوعیت دارد که از جو خارج شده و بازگشت به جو آنها به دلائلی اهمیت دارد .به جز شهاب سنگها، موشکهای بالستیک اولین اجسا می بودند که انسان مسئله ورود به جو آنها را تجربهنمود . هرچند تا قبل از سالهای 1870 در رابطه با موشکها، فعالیتهای تجربی و تئوریک مختلفی در اقضینقاط دنیا در جریان بود، اما فعالیتهای عمده از سال 1914ظاهر گردید و مشکلات فنی تحقق یافتنموشکهای نیرومند از میان برداشته شد. خصوصا از آغاز سال 1925 پیشرفتهای قابل تمجیدی در مطالعهوتحقیق موشکهای آزمایشی تحت رهبری فون براون در موسسه پرواز فضایی آلمان به دست آمد .طراحی سیستم کنترل بازگشت یکی از اصلی ترین حوزه های فناوری پروازهای فضایی را شکل میدهد.امروزه RV های پیشرفته نیازمند گونهای از الگوریتمهای کنترلی بوده که عملکرد آن را در حضور اغتشاشات،بهینه نموده و منجر به فرود یا اصابت به هدفی مشخص با ارضای قیودی در مسیر پرواز شوند. در ماموریتهایبازگشت از فضا، این الگوریتمها با نیاز به دوری از خروج مجدد از اتمسفر و بازگشت به فضا، پیچیده تر میشود. طراحی سیستم کنترل یک RV مصالحه ای بین ویژگی های مختلف طراحی سازه ای پرنده و هدفماموریت بوده، لذا طراح سیستم کنترل RV باید یک مهندس سیستم قادر به فهم پدیده های مختلف مرتبطباورود به جو، باشد .هدفدر این پروژه، مسئله بازگشت به جو فضاپیماهای بازگشتی را بررسی خواهیم کرد . این فضاپیماها درمسیر بازگشت با اغتشاشاتی نظیر اغتشاشات اتمسفری مواجه میگردند که در طی مسیر آنها منجر بهخطای فرود میگردد. لذا طراحی سیستم کنترل مسیر که بتواند بر این اغتشاشات فائق آید ضروری بهنظر میرسد . در این پروژه سعی بر این خواهد شد که با استفاده از یک سیستم کنترلی این مسئله حلگردد . فضاپیما وسیله نقلیهای است که برای خروج از جو کره زمین طراحی شدهاست. فضاپیماها بر دو نوع سرنشیندار و بیسرنشین هستند. فضاپیماها برای منظورهای گوناگونی طراحی م یشوند از جمله ماموریتهایمخابراتی، دیدبانی ماهوارهای کره زمین، هواشناسی، ناوبری، اکتشاف سیارات، گردشگری فضایی وجنگفضایی . هر شیء هنگام بازگشت به جو زمین یا هر سیاره دیگر برای اینکه با موفقیت فرو بنشیند، لازماست زاویه فرودی با شیب خیلی کم داشته باشد.در چنین فرودی پایینترین وبالاترین حدود به وسیله مسیر پرواز فضاپیما، میزان کاهش سرعت آن وگرمایش آیرودینامیکی ایجاد شده از برخورد شیء با لایههای اطراف، تعیین میشود.مسیر پرواز یک فضاپیما به هنگام بازگشت به زمین، تا اندازهای به نوع مداری که شیء برای رسیدن بهزمین طی میکند، بستگی دارد.این مسیر، مداری با اهمیت است، چرا که مشخص میکند فضاپیما در اولین برخوردش با جو زمین، با چهسرعتی مدار را طی میکند به. عنوان مثال، سرعت فضاپیماها به هنگام چرخش به دور زمین، 27360 تا28970 کیلومتر در ساعت است که معمولا با همین سرعت زیاد نیز وارد لایههای بالایی جو میشوند.حتی برخی فضاپیماها با سرعت فراتر از این نیز مدار زمین را میپیمایند و به جای قرارگرفتن در مداردایرهای، مدارهای سهمی را طی میکنند. این امر موجب سرعت بیشتر آنها به هنگام بازگشت به زمین می شود .
چکیده :
در این سمینار، مسئله کنترل و هدایت موشکهای خارج از جو را بررسی خواهیم کرد . این فضاپیماها درمسیر بازگشت با اغتشاشاتی نظیر اغتشاشات اتمسفری مواجه میگردند که در طی مسیر آنها منجر به خطایفرود میگردد. لذا طراحی سیستم کنترل که بتواند بر این اغتشاشات فائق آید ضروری به نظر میرسد . دراین سمینار سعی بر این خواهد شد با استفاده از یک سیستم کنترلی این مسئله حل گردد .
مقدمه :یکی از مسائل جالب و پیچیده در حوزه هوافضا، مسئله بازگشت به جو است . بسیاری از وسائل پرنده پدیدهی بازگشت به جو را تجربه نمیکنند . مطالعهی این پدیده تنها در خصوص آن دسته از اجسام پرندهموضوعیت دارد که از جو خارج شده و بازگشت به جو آنها به دلائلی اهمیت دارد .به جز شهاب سنگها، موشکهای بالستیک اولین اجسا می بودند که انسان مسئله ورود به جو آنها را تجربهنمود . هرچند تا قبل از سالهای 1870 در رابطه با موشکها، فعالیتهای تجربی و تئوریک مختلفی در اقضینقاط دنیا در جریان بود، اما فعالیتهای عمده از سال 1914ظاهر گردید و مشکلات فنی تحقق یافتنموشکهای نیرومند از میان برداشته شد. خصوصا از آغاز سال 1925 پیشرفتهای قابل تمجیدی در مطالعهوتحقیق موشکهای آزمایشی تحت رهبری فون براون در موسسه پرواز فضایی آلمان به دست آمد .طراحی سیستم کنترل بازگشت یکی از اصلی ترین حوزه های فناوری پروازهای فضایی را شکل میدهد.امروزه RV های پیشرفته نیازمند گونهای از الگوریتمهای کنترلی بوده که عملکرد آن را در حضور اغتشاشات،بهینه نموده و منجر به فرود یا اصابت به هدفی مشخص با ارضای قیودی در مسیر پرواز شوند. در ماموریتهایبازگشت از فضا، این الگوریتمها با نیاز به دوری از خروج مجدد از اتمسفر و بازگشت به فضا، پیچیده تر میشود. طراحی سیستم کنترل یک RV مصالحه ای بین ویژگی های مختلف طراحی سازه ای پرنده و هدفماموریت بوده، لذا طراح سیستم کنترل RV باید یک مهندس سیستم قادر به فهم پدیده های مختلف مرتبطباورود به جو، باشد .
هدفدر این پروژه، مسئله بازگشت به جو فضاپیماهای بازگشتی را بررسی خواهیم کرد . این فضاپیماها درمسیر بازگشت با اغتشاشاتی نظیر اغتشاشات اتمسفری مواجه میگردند که در طی مسیر آنها منجر بهخطای فرود میگردد. لذا طراحی سیستم کنترل مسیر که بتواند بر این اغتشاشات فائق آید ضروری بهنظر میرسد . در این پروژه سعی بر این خواهد شد که با استفاده از یک سیستم کنترلی این مسئله حلگردد . فضاپیما وسیله نقلیهای است که برای خروج از جو کره زمین طراحی شدهاست. فضاپیماها بر دو نوع سرنشیندار و بیسرنشین هستند. فضاپیماها برای منظورهای گوناگونی طراحی م یشوند از جمله ماموریتهایمخابراتی، دیدبانی ماهوارهای کره زمین، هواشناسی، ناوبری، اکتشاف سیارات، گردشگری فضایی وجنگفضایی . هر شیء هنگام بازگشت به جو زمین یا هر سیاره دیگر برای اینکه با موفقیت فرو بنشیند، لازماست زاویه فرودی با شیب خیلی کم داشته باشد.در چنین فرودی پایینترین وبالاترین حدود به وسیله مسیر پرواز فضاپیما، میزان کاهش سرعت آن وگرمایش آیرودینامیکی ایجاد شده از برخورد شیء با لایههای اطراف، تعیین میشود.مسیر پرواز یک فضاپیما به هنگام بازگشت به زمین، تا اندازهای به نوع مداری که شیء برای رسیدن بهزمین طی میکند، بستگی دارد.این مسیر، مداری با اهمیت است، چرا که مشخص میکند فضاپیما در اولین برخوردش با جو زمین، با چهسرعتی مدار را طی میکند به. عنوان مثال، سرعت فضاپیماها به هنگام چرخش به دور زمین، 27360 تا28970 کیلومتر در ساعت است که معمولا با همین سرعت زیاد نیز وارد لایههای بالایی جو میشوند.حتی برخی فضاپیماها با سرعت فراتر از این نیز مدار زمین را میپیمایند و به جای قرارگرفتن در مداردایرهای، مدارهای سهمی را طی میکنند. این امر موجب سرعت بیشتر آنها به هنگام بازگشت به زمین می شود .

پایان نامه کنترل و هدایت موشک های خارج از جو


چکیده :

در این سمینار، مسئله کنترل و هدایت موشکهای خارج از جو را بررسی خواهیم کرد . این فضاپیماها درمسیر بازگشت با اغتشاشاتی نظیر اغتشاشات اتمسفری مواجه میگردند که در طی مسیر آنها منجر به خطایفرود میگردد. لذا طراحی سیستم کنترل که بتواند بر این اغتشاشات فائق آید ضروری به نظر میرسد . دراین سمینار سعی بر این خواهد شد با استفاده از یک سیستم کنترلی این مسئله حل گردد .مقدمه :یکی از مسائل جالب و پیچیده در حوزه هوافضا، مسئله بازگشت به جو است . بسیاری از وسائل پرنده پدیدهی بازگشت به جو را تجربه نمیکنند . مطالعهی این پدیده تنها در خصوص آن دسته از اجسام پرندهموضوعیت دارد که از جو خارج شده و بازگشت به جو آنها به دلائلی اهمیت دارد .به جز شهاب سنگها، موشکهای بالستیک اولین اجسا می بودند که انسان مسئله ورود به جو آنها را تجربهنمود . هرچند تا قبل از سالهای 1870 در رابطه با موشکها، فعالیتهای تجربی و تئوریک مختلفی در اقضینقاط دنیا در جریان بود، اما فعالیتهای عمده از سال 1914ظاهر گردید و مشکلات فنی تحقق یافتنموشکهای نیرومند از میان برداشته شد. خصوصا از آغاز سال 1925 پیشرفتهای قابل تمجیدی در مطالعه و تحقیق موشکهای آزمایشی تحت رهبری فون براون در موسسه پرواز فضایی آلمان به دست آمد .طراحی سیستم کنترل بازگشت یکی از اصلی ترین حوزه های فناوری پروازهای فضایی را شکل میدهد.امروزه RV های پیشرفته نیازمند گونهای از الگوریتمهای کنترلی بوده که عملکرد آن را در حضور اغتشاشات،بهینه نموده و منجر به فرود یا اصابت به هدفی مشخص با ارضای قیودی در مسیر پرواز شوند. در ماموریتهایبازگشت از فضا، این الگوریتمها با نیاز به دوری از خروج مجدد از اتمسفر و بازگشت به فضا، پیچیده تر میشود. طراحی سیستم کنترل یک RV مصالحه ای بین ویژگی های مختلف طراحی سازه ای پرنده و هدفماموریت بوده، لذا طراح سیستم کنترل RV باید یک مهندس سیستم قادر به فهم پدیده های مختلف مرتبطباورود به جو، باشد .هدفدر این پروژه، مسئله بازگشت به جو فضاپیماهای بازگشتی را بررسی خواهیم کرد . این فضاپیماها درمسیر بازگشت با اغتشاشاتی نظیر اغتشاشات اتمسفری مواجه میگردند که در طی مسیر آنها منجر بهخطای فرود میگردد. لذا طراحی سیستم کنترل مسیر که بتواند بر این اغتشاشات فائق آید ضروری بهنظر میرسد . در این پروژه سعی بر این خواهد شد که با استفاده از یک سیستم کنترلی این مسئله حلگردد . فضاپیما وسیله نقلیهای است که برای خروج از جو کره زمین طراحی شدهاست. فضاپیماها بر دو نوع سرنشیندار و بیسرنشین هستند. فضاپیماها برای منظورهای گوناگونی طراحی م یشوند از جمله ماموریتهای مخابراتی، دیدبانی ماهوارهای کره زمین، هواشناسی، ناوبری، اکتشاف سیارات، گردشگری فضایی وجنگفضایی . هر شیء هنگام بازگشت به جو زمین یا هر سیاره دیگر برای اینکه با موفقیت فرو بنشیند، لازماست زاویه فرودی با شیب خیلی کم داشته باشد.در چنین فرودی پایینترین وبالاترین حدود به وسیله مسیر پرواز فضاپیما، میزان کاهش سرعت آن وگرمایش آیرودینامیکی ایجاد شده از برخورد شیء با لایه های اطراف، تعیین میشود.مسیر پرواز یک فضاپیما به هنگام بازگشت به زمین، تا اندازهای به نوع مداری که شیء برای رسیدن بهزمین طی میکند، بستگی دارد.این مسیر، مداری با اهمیت است، چرا که مشخص میکند فضاپیما در اولین برخوردش با جو زمین، با چه سرعتی مدار را طی میکند به. عنوان مثال، سرعت فضاپیماها به هنگام چرخش به دور زمین، 27360 تا28970 کیلومتر در ساعت است که معمولا با همین سرعت زیاد نیز وارد لایههای بالایی جو میشوند.حتی برخی فضاپیماها با سرعت فراتر از این نیز مدار زمین را میپیمایند و به جای قرارگرفتن در مداردایرهای، مدارهای سهمی را طی میکنند. این امر موجب سرعت بیشتر آنها به هنگام بازگشت به زمین می شود .

 

 

دانلود پایان نامه کنترل و هدایت موشک های خارج از جو






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
پایان نامه کنترل و هدایت موشک های خارج از جو ,

پایان نامه کنترل مستقیم گشتاور موتور القایی تغذیه شده بوسیله سلول فتوولتائیک

پایان نامه کنترل مستقیم گشتاور موتور القایی تغذیه شده بوسیله سلول فتوولتائیک

دانلود پایان نامه کنترل مستقیم گشتاور موتور القایی تغذیه شده بوسیله سلول فتوولتائیک

پایان نامه کنترل مستقیم گشتاور موتور القایی تغذیه شده بوسیله سلول فتوولتائیک
دسته بندی برق ،الکترونیک و مخابرات
فرمت فایل pdf
حجم فایل 7213 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 87

پایان نامه کنترل مستقیم گشتاور موتور القایی تغذیه شده بوسیله سلول فتوولتائیک

چکیده 

در این پروژه سرعت یک موتور القایی با استفاده از روش کنترل مستقیم گشتاور (DTC) کنترل شده، که تغذیه اینورتر آن مستقیما از سلول های فتوولتائیک تامین شده است. همچنین در ادامه به منظور بهبود پاسخ گشتاور و کاهش خطای سرعت از منطق فازی برای طراحی کنترلر سرعت مورد نیاز در کنترل مستقیم گشتاور، بهره گرفته ایم. روش کنترل مستقیم گشتاور دارای پاسخ گشتاور بسیار سریع بوده و در مقابل تغییرات بار ناگهانی بسیار مقاوم عمل می کند، به همین دلیل این روش انتخاب گردیده است. از طرفی با توجه به توسعه سلول های فتوولتائیک به عنوان یک منبع انرژی نو و پاک، استفاده از آن ها مدنظر قرار گرفته است. همچنین با توجه به توانایی منطق فازی در حل مسائل پیچیده و نادقیق، و به منظور بهبود عملکرد کنترل سرعت موتور القایی از منطق فازی نیز برای طراحی کنترلر سرعت استفاده شده است. نتایج برای بارها و سرعت های مختلف بررسی گردیده و بهبود قابل ملاحظه ای را در پاسخ گشتاور و کاهش خطای سرعت نشان می دهند. همچنین اثر شدت نور و دما در عملکرد سلول های فتوولتائیک تغذیه کننده اینورتر موتور القایی، نیز بررسی شده است.

مقدمه 

موتور القایی به دلیل ساختار ساده و هزینه تعمیرات و نگهداری بسیار کم، یکی از پرکاربردترین محرکه های الکتریکی در صنعت می باشد. کنترل سرعت و گشتاور جزء مباحث لاینفک موتورهای القایی محسوب می شود. یکی از این روش های کنترل سرعت، کنترل مستقیم گشتاور بوده که دارای پاسخ گشتاور بسیار سریعی می باشد و همچنین در برابر تغییرات بار ناگهانی نیز مقاوم است. در کنترل مستقیم گشتاور از یک اینورتر استفاده می شود که به وسیله یک منبع DC تغذیه می شود. در گذشته تماماً این منابع DC از طریق باتری یا یکسو کردن ولتاژ AC حاصل می شد. در این پروژه از یک آرایه فتوولتائیک به عنوان منبع DC تغذیه کننده اینورتر استفاده شده است، و تاثیر شدت نور و دما بر عملکرد سیستم کنترلی بررسی گردیده است. نتایج این تحقیق نشان می دهد با پیشرفت تکنولوژی سلول های فتوولتائیک و تولید توان های بالا می تواند برای راه اندازی و کنترل موتور القایی بدون نیاز به برق متناوب مفید باشد. باید توجه داشت در این پروژه آرایه فتوولتائیک به همراه یک کنترلر برای ردیابی حداکثر توان (MPPT) استفاده شده است. شایان ذکر است در عمل معمولاً یک باطری برای تامین جریان راه اندازی موتور به کار گرفته می شود. 

همچنین در کنترل مستقیم گشتاور عموماً از یک کنترلر PI برای کنترل سرعت استفاده می شود. در کنترلر PI افزایش و کاهش سرعت فرمان باید به صورت شیب به سیستم اعمال شود تا پاسخ بهترین داشته باشیم. در این پروژه از یک کنترلر فازی برای بهبود کنترل سرعت استفاده شده است.

کنترلر فازی خطای سرعت را، در تغییرات ناگهانی سرعت مرجع بهبود بخشیده است. همچنین پاسخ گشتاور نیز سریعتر شده است. خطای سرعت و پاسخ گشتاور در سرعت ها و بارهای مختلف برای مقایسه دو کنترلر آورده شده اند. 

در فصل اول روش کنترل مستقیم گشتاور توضیح داده شده است. فصل دوم سلول های فتوولتائیک را شرح می دهد. در فصل سوم منطق فازی بیان گردیده و فصل آخر نیز به ارائه نتایج شبیه سازی می پردازد.

دانلود پایان نامه کنترل مستقیم گشتاور موتور القایی تغذیه شده بوسیله سلول فتوولتائیک






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
پایان نامه کنترل مستقیم گشتاور موتور القایی تغذیه شده بوسیله سلول فتوولتائیک ,

تاريخ : 12 مهر 1395 | <-PostTime-> | نویسنده : pop | بازدید : <-PostHit->
سمینار برق بررسی کنترل فازی تطبیقی

سمینار برق بررسی کنترل فازی تطبیقی

دانلود سمینار برق بررسی کنترل فازی تطبیقی

سمینار برق بررسی کنترل فازی تطبیقی
دسته بندی سمینار برق
فرمت فایل pdf
حجم فایل 1289 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 147

سمینار برق بررسی کنترل فازی تطبیقی

چکیده: 

در این سمینار، ابتدا به بررسی اصول اولیه تئوری فازی و اجزا سازنده یک سیستم فازی پرداخته و اصول اولیه طراحی کنترلرهای فازی را مورد بررسی قرار داد هایم و نحوه ترکیب آن با روشهای دیگر کنترلی را تشریح نموده ایم. در ادامه انواع رو شهای کنترل تطبیقی را مورد بررسی قرار داده و اصول اولیه طراحی کنترلرهای تطبیقی را مورد بررسی قرار دادیم. ساختارهای مختلف کنترلرهای تطبیقی را تشریح نموده و انواع کاربرد آ نها را در صنعت بیان نموده ایم و به بررسی انواع روشهای ترکیب اصول تئوری فازی و کنترلرهای تطبیقی پرداخته و انواع کنترلرهای فازی تطبیقی و همچنین تطبیقی فازی را مورد بررسی قرار دادیم. 

در ادامه به بررسی عوامل نامعینی در سیستم ها پرداخته و انواع روش های کنترل مود لغزشی را معرفی کرده و روند طراحی این نوع کنترلرها را تشریح نموده و نهایتاً نحوه ترکیب آن با کنترلرهای فازی را بیان کردیم. 

مقدمه: 

همانگونه که می دانیم، سیستم های فیزیکی پیچیده را یا اصلاً نمی توان مدل نمود و یا مدل سازی نادقیقی از سیستم خواهیم داشت و به عبارتی با مدل های ریاضی نادقیق مواجه خواهیم بود چرا که مجبور به بسیاری ساده سازی ها و ایده آل سازی ها خواهیم بود. این ساده سازی ها ما را منتهی می کند به اینکه یک مقدار عدم دقت، ابهام و نایقینی را در فاز مدلسازی ریاضی بپذیریم و این ها را نمی توان از دنیای مدل سازی سیست مهای فیزیکی حذف نمود، همانگونه که اصطکاک و خاصیت غیرخطی بودن را نم یتوان حذف نمود. در این گونه مواقع تکنیک های آنالیز و کنترل مبتنی بر مدل، چه ساده مثل کنترل کننده های کلاسیک و چه پیچیده مثل کنترل کننده های غیرخطی، جهت کنترل موثر این سیستم ها کارایی ندارند. جهت غلبه بر این مشکل مجبور به استفاده از روش های غیرکلاسیک مانند کنترلرهای فازی هستیم. بدین منظور در این سمینار به بررسی کامل کنترلرهای فازی و همچنین نحوه ترکیب آ نها با روشهای کنترل تطبیقی خواهیم پرداخت. مطالب ارائه شده در این سمینار به شرح زیر می باشند: 

در فصل اول، به بررسی تئوری فازی پرداخته و اجزای سازنده یک سیستم فازی را مورد بررسی قرار می دهیم. اصول اولیه طراحی کنترلرهای فازی را مورد بررسی قرار داده و نحوه ترکیب آن با روش های دیگر کنترلی را تشریح خواهیم کرد و نهایتاً پایداری آن را مورد بررسی قرار می دهیم. 

در فصل دوم به بررسی انواع روش های تطبیقی خواهیم پرداخت و اصول اولیه طراحی کنترلرهای تطبیقی را مورد بررسی قرار می دهیم. ساختارهای مختلف کنترلرهای تطبیقی را تشریح نموده و انواع کاربرد آن ها را در صنعت بیان خواهیم کرد. 

در فصل سوم به تشریح انواع روش های ترکیب تئوری فازی با اصول کنترلرهای تطبیقی پرداخته و روند طراحی کنترلرهای تطبیقی فازی و همچنین فازی تطبیقی را به تفصیل مورد بررسی قرار می دهیم و نمونه هایی از کاربرد این رو شها را در صنعت بیان خواهیم نمود. 

نهایتاً در فصل چهارم به بررسی کنترلرهای مود لغزشی پرداخته و سطوح لغزشی را مورد بررسی قرار داده و نحوه ترکیب آن با کنترلرهای فازی را مورد بررسی قرار می دهیم. 

فصل اول: تئوری فازی 

1-1- مقدمه 

واژه فازی در فرهنگ لغت آکسفورد به معنای “مبهم، گنگ، نادقیق، گیج، مغشوش، درهم و نامشخص” تعریف شده است. تئوری فازی به وسیله پروفسور لطفی زاده در سال 1965 در مقاله ای به نام “مجموعه های فازی” معرفی گردید. قبل از کار بر روی تئوری فازی، لطفی زاده یک شخص برجسته در تئوری کنترل بود. او مفهوم “حالت” که اساس تئوری کنترل مدرن را شکل می دهد، توسعه داد. در اوائل دهه 60 او فکر کرد که تئوری کنترل کلاسیک بیش از حد بر روی دقت تاکید داشته و از این رو با سیستم های پیچیده نمی تواند کار کند. در سال 1962 چیزی را بدین مضمون برای سیستم های بیولوژیک نوشت: “ما اساساً به نوع جدیدی ریاضیات نیازمندیم، ریاضیات مقادیر مبهم یا فازی که توسط توزیع های احتمالات قابل توصیف نیستند.” پس از آن وی ایده اش را در مقاله “مجموعه های فازی” تجسم بخشید. 

منطق فازی معتقد است که ابهام در ماهیت علم است. برخلاف دیگران که معتقدند که باید تقریب ها را دقیق تر کرد تا بهره وری افزایش یابد. لطفی زاده معتقد است که باید به دنبال ساختن مدل هایی بود که ابهام را به عنوان بخشی از سیستم مدل کند. 

منطق فازی یک سیستم منطقی بی نهایت مقداره است با هدف فراهم آوردن مدلی برای استدلالات و استنتاجات انسانی که بیشتر دارای طبیعتی تقریبی اند تا دقیق و به عبارتی شاخه ای از ریاضیات است که به کامپیوترهای متداول این امکان را می دهد تا بتوان انواع مختلف ابهامات و عدم قطعیت هایی که در زندگی روزمره با آن مواجهیم را شبیه سازی کند. 

همانگونه که می دانیم هر چیزی در دنیای واقعی را نمی توان در طبقات بسیار جدا از هم، آن گونه که تئوری مجموعه های کلاسیک قرار می دهد، تقسیم نمود، به همین دلیل در دنیای فازی مرزهای اختصاص یافته به اعداد، گسترده تر گردیده اند، به گونه ای که مثلاً عدد 0/5 را می توان تا حدی عدد صفر محسوب کرد (در حالی که در دنیای کلاسیک فقط عدد صفر می تواند معرف صفر بودن باشد) و این کمک می کند که بتوانیم بهتر خطای اندازه گیری (عدم قطعیت حاصل از اندازه گیری) را مدل کنیم و سیستم تصمیم گیر مثل کنترل کننده، بتواند هموارتر رفتار نماید و به خطای مشاهده کمتر حساس شود. لازم به ذکر است که این تئوری، دارای روش های محاسباتی خاص خود می باشد که تا حدی با محاسبات معمول دنیای کلاسیک متفاوت بوده که در متن حاضر به اختصار مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

دانلود سمینار برق بررسی کنترل فازی تطبیقی






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
سمینار برق بررسی کنترل فازی تطبیقی ,