خريد بک لينک
لوازم یدکی ال ۹۰
Hookah Shisha Tobacco
ماسک سه لایه
فلنج
بلیط شیراز تهران
Barabas Ropa de hombre
فایلهای علمی
پایان نامه بررسی ویژگی های شخصیتی معلم و استفاده از روش های تغییر رفتار در دانش آموزان

پایان نامه بررسی ویژگی های شخصیتی معلم و استفاده از روش های تغییر رفتار در دانش آموزان

دانلود پایان نامه بررسی ویژگی های شخصیتی معلم و استفاده از روش های تغییر رفتار در دانش آموزان

پایان نامه بررسی ویژگی های شخصیتی معلم و استفاده از روش های تغییر رفتار در دانش آموزان
ویژگی های شخصیتی معلم
استفاده از روش های تغییر رفتار در دانش آموزان
تغییر رفتار در دانش آموزان
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل doc
حجم فایل 168 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 27

پایان نامه بررسی ویژگی های شخصیتی معلم و استفاده از روش های تغییر رفتار در دانش آموزان

فهرست مطالب

مقدمه. 4

بیان مسئله. 6

فرضیه های تحقیق. 9

ضرورت و اهمیت تحقیق. 9

تعاریف نظری و عملی متغیر ها 10

تعاریف عملیاتی.. 11

هدف کلی پژوهش... 12

اهداف جزئی پژوهش... 12

پیشینه تحقیق. 12

روش تحقیق. 19

جامعه آماری ، نمونه آماری و روش نمونه گیری.. 20

ابزار پژوهش... 20

روش نمره گذاری.. 25

اعتبار و روایی.. 26

منابع. 27

 مقدمه

 علم حماسه ای است به دیرپایه ابدیت و زیبایی آفرینش ، پاسدار معنویت های دیریند، رشته ی استوار پیوند جانها و عامل لایزال معرفتها به دلهای مشتاقان در جوامع انسانها و آموزش و پرورش از اهمیت ویژه ای برخوردار است . این نهاد از مهمترین عوامل رشد اجتماعی ، اقتصادی و تربیتی در هر جامعه ای است و عامل رشد آگاهی و ساماندهی نیروی انسانی برای رشد و توسعه جوامع ، نظام آموزش و پرورش است . در نظام آموزش و پرورش هر کشوری عوامل متعددی وجود دارند که در شکل ، اهداف و کیفیت آن موثرند .

آموزش و پرورش نهادی اجتماعی است که از زندگی جمعی به وجود آمده و متاثر از محیط اجتماعی است . بنابراین ، آموزش و پرورش پدیده ای اجتماعی است ( علاقه مند ،1374 ) .

نظام آموزش و پرورش از عناصر مختلفی تشکیل شده که هر کدام از عناصر در پیش برد اهداف آن موثرند . معلم ، به عنوان یکی از عناصر ،اهمیت خاصی در نظام تعلیم و تربیت دارد . امروزه عقیده براین است که برای به حداکثر رساندن فرصتهای آموزش و یادگیری در فرآیند تعلیم و تربیت برای تمام فراگیران ، باید سیاست گذاران و رهبران آموزشی اطمینان یابند که معلمان،آموزشهای مبتنی بر استاندارد را اجرا می کنند (کاستیلو،2002،ص1 ) .

یادگیری در مدرسه فعالیتی مدام و مستمر است که در چهارچوب کلاس درس معلم و به مدد کتابهای درسی انجام می شود . آنچه در کلاس درس بیشترین اهمیت را دارد برقراری رابطه ی موثر و مناسب با دانش آموزان می باشد . چنانچه معلمان بخواهند در روابط انسانی موفق باشند ، باید انواع ارتباط و مهارتهای اساسی ارتباط را مد نظر قرار دهند (صالحیان،1379) . روابط انسانی خوب روابطی است که به سلامت روانی ، اجتماعی و ذهنی منجر شود (اردبیلی،1376،ص309) .

در حالی که معلمان می توانند از مجموعه ای از دانش و مهارت در تدریس استفاده کنند ، ایجاد ارتباط خوب با دانش آموزان مربوط به شخصیت و خصوصیات موثری است که معلم نیاز به داشتن آنها دارد(خین و آپتوتاسامی،2005) .

بدون شک یکی از مباحث اصلی و بنیادی علم روانشناسی ویژگیهای شخصیتی می باشد . از آنجا که این ویژگیها زیربنای نظام رفتاری افراد را تشکیل می دهند ، پرداختن به این مقوله می تواند جنبه های خاصی از عملکرد افراد را در زمینه های مختلف روشن سازد . از مصادیق بارز این موضوع ، همانطور که اشاره شد تاثیر ویژگیهای شخصیتی افراد برکارکرد شغلی آنها می باشد .

بنابراین موضوع مهمی که رفتارها و برخوردهای معلمان در کلاس درس را توجیه می کند ویژگیهای شخصیتی آنها می باشد . ویژگیهای شخصیتی معلمان است که چگونگی ارتباط با دانش آموزان را مشخص می کند و اگر رابطه نباشد ، آموزش معنی ندارد . مسلم است که چگونگی کیفیت رابطه ی معلم و دانش آموز تا حدود زیادی روی یادگیری او تاثیر می گذارد . درواقع جنبه های موثر روابط میان فردی اساسی در کلاس برای یادگیری دانش آموزان از جنبه های فهم ذهنی کم اهمیت تر نیست (کازدن ، 2001) . معلمان باید بتوانند روابط انسانی و عاطفی بسیار نزدیکی بین خود و دانش آموزان برقرار کنند تا رسالت اصلی خود را که یادگیری دانش آموزان و پیشرفت تحصیلی آنهاست را به نحو احسن انجام دهند زیرا که آنها جامعه سازان آینده ی کشور می باشند .

دانلود پایان نامه بررسی ویژگی های شخصیتی معلم و استفاده از روش های تغییر رفتار در دانش آموزان






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
پایان نامه بررسی ویژگی های شخصیتی معلم و استفاده از روش های تغییر رفتار در دانش آموزان ,

تاريخ : 13 مهر 1395 | <-PostTime-> | نویسنده : pop | بازدید : <-PostHit->
پایان نامه بررسی رابطه نقش اعتماد به نفس و خود باوری

پایان نامه بررسی رابطه نقش اعتماد به نفس و خود باوری

دانلود پایان نامه بررسی رابطه نقش اعتماد به نفس و خود باوری

پایان نامه بررسی رابطه نقش اعتماد به نفس و خود باوری
اعتماد به نفس
خود باوری
پایان نامه بررسی اعتماد به نفس
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل doc
حجم فایل 421 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 89

پایان نامه بررسی رابطه نقش اعتماد به نفس و خود باوری

چکیده

    هدف از پزوهش حاضر بررسی نقش اعتماد به نفس و خودباوری در پیشرفت شغلی افراد می باشد. این تحقیق از نوع میدانی توصیفی است . جامعه آماری تحقیق را کلیه شاغلین استان اردبیل تشکیل می دهند. نمونه تحقیق شامل 100 نفر می باشد که 50 نفر آن اختصاص به زن ها و 50 نفر اختصاص به مردها دارد که به روش تصادفی خوشه ای انتخاب شده اند. کلیه آزمودنی های پژوهشی با پرسشنامه های محقق ساخته مورد ارزیابی قرار گرفتند . دادههای جمع آوری شده با روش های آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

    با توجه به اینکه خطای آزمون بالاتر از حد استاندارد یعنی 5% است بنابراین آزمون معنادار نیست یعنی بین اعتماد به نفس و شغل افراد رابطه معناداری وجود ندارد با توجه به خطا آزمون بین اعتماد به نفس و تحصیلات افراد رابطه معنی داری وجود ندارد. با توجه به اینکه سطح معنا داری آزمون 2% و کمتر از حد استاندارد یعنی 5% است پس نتیجه گیری می شود که آزمون معنادار است.

مقدمه

    میزان موفقیت و دست یافتن به اهداف زندگی فردی و اجتماعی انسان ، بستگی به میزان اعتماد به نفس او دارد ؛ زیرا اعتماد به نفس تاثیر به سزایی در سازماندهی رفتارهای سالم و سازندی فردی و اجتماعی انسان ها دارد. زندگی فارغ از ارتباط با دیگران، نه ممکن است و نه مطلوب، زیرا انسان موجودی است اجتماعی و بر قراری ارتباط یک نیاز ضروری در زندگی انسان به شمار می رود. گاه به دلایل برخی عوامل روانی نهفته در درون فرد، اتفاق می افتد که فرد آنگونه که شایسته و بایسته است در میان اجتماع حضور نیابد. یکی از مهمترین عوامل روانی که در بروز شکست ها و ناکامی ها و ایجاد موانع در مسیر یک زندگی پر نشاط و موفق، نقش تعیین کننده دارد. نبود اعتماد به نفس در انسانهاست که می تواند برای فرد پیامدهای منفی و زیانبار بسیاری ایجاد کند.

    اغلب مردم معنای واقعی کلمه ی اعتماد به نفس» را به خوبی درک نمی کنند . به همین دلیل آن نوع از اعتماد به نفس و خود باوری که مطلوب و مورد نظرشان است در زندگی تجربه نمی کنند. چون فکر می کنند اعتماد به نفس یعنی این که ایمان و اعتماد به موفقیتهایی که در کارها به دست می آورند. در صورتی که اعتماد به نفس واقعی و حقیقی آن است که قبل از این که در کارها موفق شویم نوعی اعتماد به توانایی خود برای انجام آن کار داشته باشیم. وقتی اعتماد به نفس و خود باوری خود را براساس آن که و انچه به راستی هستید و نه براساس موفقیت ها و دستیابی ها یا شکست ها و ناکامی های خود بنا می کنید. چیزی را در خود خلق می نمایید که هیچ کس و هیچ چیزی یارای گرفتنش را از شما نخواهد داشت .

دانلود پایان نامه بررسی رابطه نقش اعتماد به نفس و خود باوری






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
پایان نامه بررسی رابطه نقش اعتماد به نفس و خود باوری ,

پایان نامه بررسی رابطه هیجان خواهی و هوش هیجانی و رفتارهای پرخطر در دانش آموزان

پایان نامه بررسی رابطه هیجان خواهی و هوش هیجانی و رفتارهای پرخطر در دانش آموزان

دانلود پایان نامه بررسی رابطه هیجان خواهی و هوش هیجانی و رفتارهای پرخطر در دانش آموزان

پایان نامه بررسی رابطه هیجان خواهی و هوش هیجانی و رفتارهای پرخطر در دانش آموزان
هیجان خواهی و هوش هیجانی 
رفتارهای پرخطر در دانش آموزان
پایان نامه بررسی رابطه هیجان خواهی
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل doc
حجم فایل 94 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 21

پایان نامه بررسی رابطه هیجان خواهی و هوش هیجانی و رفتارهای پرخطر در دانش آموزان

فهرست مطالب

 

مقدمه. 4

بیان مسئله. 5

ضرورت و اهمیت تحقیق. 9

اهداف تحقیق. 9

فرضیه های پژوهش... 10

تعریف مفهومی و نظری.. 11

هوش هیجانی.. 11

هیجان خواهی.. 11

تعریف عملیاتی.. 12

پیشینه پژوهش... 13

نمونه و روش نمونه گیری.. 16

روش پژوهش... 16

ابزار پژوهش... 17

مقیاس کوتاه هیجان خواهی زاکرمن.. 18

روش تجزیه و تحلیل داده ها 19

منابع. 20

 

مقدمه

انسانها از نظر پایه ارثی انگیختگی و واکنش پذیری نسبت به محرکهای محیطی ، تفاوت دارند. منظور از سطح پایه انگیختگی این است که یک نفر بدون تحریک بیرونی ، چقدر برانگیخته است . واکنش پذیری ، به واکنش انگیختگی فرد هنگام قرار گرفتن در معرض تحریک بیرونی ، اشاره دارد. هیجان خواهی1 نوعی صفت شخصیت است که با انگیختگی و واکنش پذیری ارتباط دارد. فرد زیاد هیجان خواه ، تحریک بیرونی مداوم مغز را ترجیح می دهد ، از کارهای تکراری کسل می شود و همواره در جستجوی راه هایی برای افزایش دادن انگیختگی از طریق تجربیات هیجان انگیز است. فرد کم هیجان خواه ، تحریک مغزی کمتری را ترجیح می دهد و کارهای تکراری را نسبتاً خوب تحمل می کند. بطور کلی سازه هیجان خواهی مربوط می شود به اینکه سیستم عصبی مرکزی فرد(مغز و نخاع شوکی) تا چه اندازه ای به تغییر و تنوع نیاز دارد ، بطوری که افراد هیجان خواه ترجیح می دهند فعالیت های خود را تغییر دهند ، کانالهای تلویزیون ، داروها و شریکان جنسی خود را عوض کنند و الی آخر(ریو2 2004 ، ترجمه سید محمدی) هوش عاطفی به عکس بهره هوشی قابل تغییر و وابسته به شرایطی است که فرد در آن بزرگ می شود و این نکته مثبت زندگی است و بهتر است احساسات و هیجانات خود را کنترل کنیم. ما تنها قسمتی از خلق و خوی خود را از طریق وراثت و ژنتیک دریافت می کنیم و محکوم نیستیم که تا آخر عمر با همان خلق و خوی زندگی کنیم.

هوش منطقی از طریق وراثت و هوش عاطفی از طریق آموزش و یادگیری ایجاد می شود. دانیل گلمن محقق و پژوهشگر دانشگاه راتگرز می گوید :

«بدون داشتن هوشی عاطفی بالا هو می توان در رهبری موفق شد به شرطی که خیلی خوش شانس باشیم و شرایط به نفع ما باشد». (شریفیان ثانی، 1383)

دانلود پایان نامه بررسی رابطه هیجان خواهی و هوش هیجانی و رفتارهای پرخطر در دانش آموزان






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
پایان نامه بررسی رابطه هیجان خواهی و هوش هیجانی و رفتارهای پرخطر در دانش آموزان ,

تاريخ : 13 مهر 1395 | <-PostTime-> | نویسنده : pop | بازدید : <-PostHit->
گزارش کارورزی بررسی سیستم بانک ملی

گزارش کارورزی بررسی سیستم بانک ملی

دانلود گزارش کارورزی بررسی سیستم بانک ملی

گزارش کارورزی بررسی سیستم بانک ملی
سیستم بانک ملی
گزارش کارورزی بررسی سیستم بانک
دسته بندی حسابداری
فرمت فایل doc
حجم فایل 65 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 49

گزارش کارورزی بررسی سیستم بانک ملی

تاریخچه:

قبل از بررسی تاریخ و پیشینه تاسیس بانک ملی ، بصورت خلاصه مروری بر نحوه پیدایش بانک و بانکداری در ایران می پردازیم.

در عصر صفویه صرافی هایی معتبر در ایران سامان یافته بودند که با سقوط دولت صفوی و نظام اداری اصفهان از هم پاشیدند . در دوره قاجاریه عده ای صراف با یک نظام عقب مانده متناسب با دیگر نمادهای حکومتی عمدتا بروات با بهره گزاف و حواله پول از ثمری به ثمر دیگر در ازای دریافت کارمزد مشغول بکار بودند .که این حوالجات در حکم اسکناس بوده و بیچک نامیده می شود فکر تاسیس در بین متفکران و سرمایه داران ایران از جمله میرزا ملک خان و حاج امین الغرب که از بین متفکران و روشن فکران دوره ناصر الین شاه بودند شایع بود .سر انجام در سال 1267 شمسی یک موسسه انگلیسی بانک جدید شرق را در ایران  تاسیس نموده که منجر به  تاسیس بانک شاهنشاهی گردید و امتیاز نشر اسکناس را در ایران به دست آورد و بدین ترتیب بانک شاهنشاهی عرضه پول و سرمایه و بانکداری در ایران شد و این سر آغازی شد برای فعالیت بانکداری در ایران  شد.

با این مقدمه به روز تاسیس بانک ملی و تحولات مربوطه می پردازیم.

اندیشه تاسیس بانک ملی در ایران به عهد قاجاریه باز میگردد که میرزا ابراهیم خان معلون الدوله وزیر تجارت وقت قصد داشت بانک فلاحتی با سرمایه خود ایرانیان افتتاح نماید که متاسفانه صورت خارجی به خود گرفت در شهریور 1309 وزارت مالیه وقت قانونی را از تصویب گذراند که به موجب این قانون وزارت مالیه از سال 1309 تا ده سال می بایست هر سال مبلغی که کمتر از پانصد هزار تومان نمگیردید را برای تشکیل بانک فلاحتی به بانک ملی پرداخت نمودند در این قانون ذکر شده بود که اهمیت بانک فلاحتی شاید از ایجاد بانک ملی کمتر نباشد و برای یک مملکت  ملی جزء واجبات شمرده میشود .

در ماده سوم قانون مزکور پیش بینی شده بود هر گاه دامنه معاملات صندوق فلاحتی توسع یابد موسسه مزبور تبدیل به بانک مستقل خواهد شد.در مواردی از این قانون نیز در حوزه فعالیت شعبه فلاحتی معین شده بود.

در فاصله سالهای 1309 تا 1312 دامنه فعالیت مثبت و معاملات شعبه فلاحتی با همت و تلاش  معدود کارکنان ، این شعبه ارتقاء پیدا کرد و به همین منظور بانک ملی پیشنهاد تاسیس بانک فلاحتی ایران را به هیات دولت ارایه داد که نهایتا در تاریخ 21/3/1312 اجازه تاسیس بانک فلاحتی و صنعتی یا سرمایه اولیه بیست میلیون ریال در مجلس شورای ملی تصویب گردید .

به لحاظ کمبود نیروهای انسانی متخصص در ایران کارکنان اولیه بانکها از بین مستشاران خارجی انتخاب میشدند و با ملاحظه جمیع مسائل روز کارل آکر آلمانی به عنوان اولین مدیر عامل بانک فلاحتی و صنعتی انتخاب گردید که البته سوابق و مستندات موجود نشان می دهد عملکرد شایسته ای داشته و صادقانه خدمت کرده است.در اواخر سال 1318 بانک فلاحتی  با تصویب عئیت مدیران به بان ملی و پیشه و هنر ایران تغییر نام پیدا کند و در سال 1341 با دستور هئیت وزیر وقت مرحوم دکتر محمد مصدق بانک ملی پیشه وهنر ایران را به بانک ملی ایران تبدیل کرد که در سال 1342 هیئت وزیران نام بانک را به بانک اعتبارات ملی و عمران روستایی نغییر نام دادند و بلاخره در تاریخ 22/10/1348 قانون تشکیل بانک تعادل ملی از تصویب گذشت و این نام تا سال 1358 دوام آورد .و در سال 1345 به موجب قانون مجلس سنا و ملی صندوق توسعه ملی تاسیس گردید هدف از تشکیل این صندوق تشویق بخش خصوص برای سرمایه گذاری در بخش ملی و دامپروری ، بسط و ترویج ملی تجاری و عمران اراضی و همچنین با هدف کمک به توسعه اقتصادی صادرات و تحولات ملی بوده است.صندوق توسعه ملی در دی ماه 1352 به بانک توسعه ملی تبدیل و تا سال 1358 به فعالیت خود ادامه داد.

در سال 1358 و پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران مصوبه مجمع عمومی بانکها با استناد به ماده 17 لایحه قانون اداری امور بانکها مصوب شورای محترم انقلاب اسلامی ایران بان ملی از ادغام بانکهای تعاون ملی و توسعه ملی ایران تشکیل و اساسنامه آن در تاریخ 24 تیر ماه 1359 به تصویب مجمع عمومی بانکها رسید.این بانک به عنوان تنها بانک تخصصی در بخش ملی از ابتدای تاسیس تا کنون در جهت تامین اعتبارات خرد و کلان بخش ملی فعالیت داشته و مجری سیاستهای دولتها در این قسمتها بوده است.

از مهمترین فعالیتهای بانک تاسیس صندوق های در سالهای 1319 بوده است که با الهام از روش مربوط در فرانسه صورت گرفته است مشکل خرده مالکان و کشاورزان که به دلیل عدم ارائه وسقه ملکی و ثلتی بلامانع و وجود تزریقات طولانی برای پرداخت وام و پراگندگی روستاها و مزارع نم توانستند از اعتبارات استفاده نمایند از جمله مسائل مهم و قابل ذکر در تاریخچه بانک ملی نام بلند آوازه استاد سید محمد حسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار می باشد که قسمتی از عمر خود را در بانک سپری نموده اندکه خود در این باره فرمودند "شکر دارم که اگر خدمت بانکی کردم خدمت در بانک ملی بود "و هم اکنون دست نوشته ها و دفاتر کل شعبه تبریز که با خط زیبای استاد و به زبان ترکی تحریر گردیده اند و در موزه بانک ملی موجود است

دانلود گزارش کارورزی بررسی سیستم بانک ملی






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
گزارش کارورزی بررسی سیستم بانک ملی ,

تاريخ : 13 مهر 1395 | <-PostTime-> | نویسنده : pop | بازدید : <-PostHit->
پایان نامه عوامل موثر در شکوفایی خلاقیت دانش آموزان پسر مقطع متوسطه

پایان نامه عوامل موثر در شکوفایی خلاقیت دانش آموزان پسر مقطع متوسطه

دانلود پایان نامه  عوامل موثر در شکوفایی خلاقیت دانش آموزان پسر مقطع متوسطه

پایان نامه  عوامل موثر در شکوفایی خلاقیت دانش آموزان پسر مقطع متوسطه
شکوفایی خلاقیت دانش آموزان پسر مقطع متوسطه
پایان نامه  عوامل موثر در شکوفایی خلاقیت
خلاقیت دانش آموزان
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل doc
حجم فایل 151 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 55

پایان نامه  عوامل موثر در شکوفایی خلاقیت دانش آموزان پسر مقطع متوسطه

مقدمه

خلاقیت یکی از مفاهیم بحث برانگیز در حوزه روان شناسی به شمار می رود و در عصر حاضر مورد اقبال و نظر قرار گرفته است، بی شک در جهان فوق صنعتی امروز خلاقیت یکی از تکنیک های مهم و دستیابی به اکتشافات، اختراعات و پیشرفتهای علمی، فنی و هنری تلقی می شود. شاید بدین دلیل است که این قریحه در دوران کودکی بسیار مورد آموزش و حمایت قرار می گیرد(شکرکن،1373)

اگر لحظه ای به جهان پهناوری که در آن به سر می بریم بیاندیشید با نگاهی دقیق تر و عمیق تر ، به نشانه های بسیاری از تنوع خواهیم رسید. انسانها، حیوانات، گیاهان، آسمان و ستارگان، اعماق نا مکشوف، شب و روز ، کوه ها و صخره ها، فصول مختلف و صدها نمونه دیگر نشانه هایی از تنوعی عظیم در عالم هستی است، بدون شک این تنوع ریشه در آفرینندگی خالق جهان دارد به تعبیر دیگر خداوند اولین خلاق جهان است و خلاقیت او تنوع و زیبایی مسحور کننده ای را در جهان نهاده است. انسان نیز به عنوان کامل ترین و عالی ترین مخلوق الهی و جانشین خالق، تنها متفکر خلاق در چرخه مخلوقات به شمار می رود البته نه به تمامی و کمال همچون خالق خود، اما او نیز به میزانی تحسین برانگیز به ابداع و آفرینش و خلق زیبایی های هنری، صنعتی و علمی همت می گمارد.آزاد کردن نیروهای مردم و قدرت خلاق آنان سرلوحه دورنمای آینده ای است که در برابر تکامل تعلیم و تربیت در جهان فردا گسترده است.در آشنایی کودک به زندگی جمعی و فرهنگ جامعه خانواده نقش مؤثری را اجرا می نماید موقعیت جو عاطفی، وضع اقتصادی، افکار، عقاید ،آداب و رسوم ایده آلها و آرزوهای والدین و سطح تربیت آنها در طرز رفتار کودکان نفوذ فراوان دارد و به این ترتیب خانواده جایی است که برای نخستین بار خود را می بینیم و صمیمیت و احساس را درک می کنیم و می آموزیم که احساس چیست و چگونه می توانیم آن را ابراز کنیم پدر و مادر هستند که احساسات قابل قبول را مشخص می سازند. عامل دیگر از شروع قرن بیست و یکم تا به حال که جو عاطفی خانواده نیز بر روی آن تأثیر می گذارد خلاقیت یک بشر است که یکی از اهداف مهم آموزش و پرورش می باشد که متأسفانه به مسئله خلاقیت به صورت بنیادی و ریشه ای پرداخته نشده است و به رشد و شکوفایی آن اهمیت داده نمی شود در صورتیکه بایستی به خلاقیت و نوآوری که نیاز فعلی بشر می باشد توجه کلی کرد(سلیمان نژاد،1371).

 

بیان مسئله

به طور کلی ما در کلیه این تحقیق با دو نوع خانواده سر و کار داریم که نوع اول با نام خانواده های آسیب زا یا الگوی خانوادگی آسیب زا معرفی می شود که شکل ارتباط را در آن می توان به صورت بسته یا مستبد نشان داد که تصمیم گیرنده در آن خانواده به جای فرد می باشد، بدون شک نقض عوامل خانوادگی در آسیب رسانی به خلاقیت چنان بزرگ و شگرف است که می توان آن را عامل زمینه ساز برای تأثیر سایر الگوها(فردی، آموزشگاهی، اجتماعی) تلقی کرد، بسیاری از آسیب های جدی که بر تفکر فرد و شخصیت خلاق وارد می شود معمولاً از رفتارها، موضع گیریها و برخوردهای احتمالی نزدیکان با فرد خلاق ناشی می شود انسانها بخش بزرگ و پراهمیتی از چرخه رشد و تحول خویش را در فضای فرهنگی و تربیتی خانواده می گذرانند بنابراین طبیعی است که عمیقاً تحت تأثیر آنچه در درون خانواده آسیب زا باشد، زمینه های شکوفایی تفکر و شخصیت خلاق شدیداً صدمه خواهد دید، و نوع دوم جزو خانواده هایی است که با عنوان خانواده های زمینه ساز معرفی می شود که شکل ارتباط در آن را می توان به صورت آزاد منشانه یا همان دموکراتیک نشان داد که تصمیم گیرنده در آن خود فرد علاوه بر خانواده می باشد و همچنان فرد در مسائل شخصی و عمومی خانواده حق اظهار نظر را دارد. خانواده در مهیا ساختن بسترهای رشد و پرورش خلاقیت نقش مهمی بازی می کند؛ زیرا خلاقیت انسان تا حد زیادی وابسته به خانواده است این وابستگی باعث می شود بخش مهمی از عکس العملها، مهارت ها و تواناییهای فرزندان عمیقاً از نظام تربیتی و آموزشی خانواده متأثر شود، شاید آنقدر که بتوان گفت حتی الگوهای فردی زمینه ساز نیز تا حد زیادی بر نظام پرورشی و تربیتی(سازنده و مولد) خانواده تکیه می زند، خلاقیت در این تحقیق بدین گونه تعریف می شود فرد در راستای خلاقیتهای بالقوه خود به بالفعل برسد و به درستی تواناییهایش را شناخته و در رسیدن به اهدافش از آنها استفاده کند، از چشم انداز روانشناسی نیز خلاقیت مفهوم یا پدیده ای یگانه و بدیع فرض شده است با این تأکید که خلاقیت یک فرآیند روانی است، فرآیندی که به خلق کردن، ایده پروری، مفهوم سازی، ارایه اشکال هنری و علمی یا تولیدات صنعتی منجر می شود بنابراین خلاقیت یک فرآیند روانی تصور می شود که یکتا و یگانه بوده و خاصیتی ابداعی دارد. با توجه به اهمیتی که در مورد خانواده و نقش آن در خلاق بودن یا نبودن فرزندان گفته شد پژوهشگران تأکید زیادی بر شناسایی تأثیرات محیط خانواده در میزان خلاقیت نشان می دهند که از جمله این تأثیرات می توان به جو عاطفی خانواده، شیوه های تربیتی و نگرشهای تربیتی اشاره کرد.(علیرضا پیر خائفی 1387)

دانلود پایان نامه  عوامل موثر در شکوفایی خلاقیت دانش آموزان پسر مقطع متوسطه






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
پایان نامه عوامل موثر در شکوفایی خلاقیت دانش آموزان پسر مقطع متوسطه ,

تاريخ : 13 مهر 1395 | <-PostTime-> | نویسنده : pop | بازدید : <-PostHit->
پایان نامه بررسی مقایسه ای جامعه شناختی علی شریعتی و حسن نصر

پایان نامه بررسی مقایسه ای جامعه شناختی علی شریعتی و حسن نصر

دانلود پایان نامه بررسی مقایسه ای جامعه شناختی علی شریعتی و حسن نصر

پایان نامه بررسی مقایسه ای جامعه شناختی علی شریعتی و حسن نصر
پایان نامه دکترا
پایان نامه کارشناسی ارشد
 علی شریعتی و حسن نصر
دسته بندی پژوهش های دانشگاهی
فرمت فایل doc
حجم فایل 62 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 15

پایان نامه بررسی مقایسه ای جامعه شناختی علی شریعتی و حسن نصر

 

بیان مسأ له (تشریح ابعاد، حدود مسأله، معرفی دقیق مسأله، بیان جنبه های مجهول ومبهم ومتغیر های مربوط به

پرسش های تحقیق،  منظور تحقیق):

جامعه‌شناسی دانش بررسی جامعه است. این رشته علمی به بررسی جوامع بشری، برهم‌کنش‌های آنها، و فرایندهایی که جوامع را در وضعیت جاری‌شان نگاه داشته یا تغییر می‌دهد، می‌پردازد. هدف این حوزه علمی پرداختن به تجزیه جامعه به بخش‌های تشکیل دهنده‌اش مانند انجمن‌ها، نهادها، گروه‌های هم‌جنس، هم‌نژاد، یا هم‌سن، و بررسی نحوه برهم‌کنش فعال این اجزاء با همدیگر است. علاوه بر اینها، این علم موضوعاتی مانند طبقه اجتماعی، قشربندی، جنبش اجتماعی، تغییرات اجتماعی و بی‌نظمی‌هایی مانند جرم، انحراف، و انقلاب را مورد تحقیق قرار می‌دهد(صدیقی،1381). قرار دادن دو اندیشمند از دو منظر گاه متفاوت اساس کار ما در این نگاشته است. سید حسین نصر را می توان یکی از مهمترین نمایندگان سنت گرایی در دوران معاصر به حساب آورد که می توان گفت به نقد تمام عیار مدرنیته و وجوه آن می پردازد. وی اگر چه از دوران جوانی خود در دیاری زیست که غرق در تمدن مدرن بود و در آن دیار کمتر می توان اندیشه هایی چنین یافت، ولی اندیشه ای متفاوت با سیر کلی اندیشه غربی را پی گرفت. نصر با بحث پیرامون معرفت قدسی به انتقاد از معرفت شناسی معاصر غربیمی پردازد که امر قدسی 1 را یکسره به کنار نهاده است و خود را فاعل نهایی شناخت دانسته است(نصر،1383). سید حسین نصراز نمایندگان عمده سنت گرایی با معنای رایج آن در قرن بیستم می باشد كوشش او در احیای سنت درسده جاری مقولات عمده ایی را در بر میگیرد پرداختن اوبه علم قدسی وتلاش برای شنا ساندن معرفت ومعنویت وچالشهای محیط زیست دنیای امروزبا زبانی مدرن وگویا اما سنتی توجه بسیار زیاد محافل علمی در سرتاسر عالم را به خود جلب كرده است .تهاجم او به جنبه های مختلف مظاهر تمدن مدرن غربی با روشی استدلالی و عقلی مجال وسیعی را برای پژوهشگران فراهم آورده تا دیدگاهای او را در عرصه های مختلف مطالعه نمایند ، یكی از عمده تلاشهای او مخصوصا در سالهای اخیر معرفی تمدن اسلامی وشناساندن تمدن غرب( با دیدگاهی كه خود ارائه میدارد) می باشد كه مخصوصا در وكتاب اسلام وتنگناهای انسان متجدد وقلب اسلام می توان دید البته ریشه های تفكرات او در باره تمدن غرب واسلام رامی توان در كتاب مختصر –زمینه برخورد فرهنگ وتمدن ایران وغرب- كه در چندین دهه قبل نوشته شده است می توان یافت،او در این كتاب می گوید فرهنگ ما مانند سایر فرهنگهای مشرق زمین ،درگذشته مبتنی بز یكنوع انسان شناسی بودكه تمدن غربی بعد از دوره رنسانس بنیاد واساس تفكر خود را بر فراموش كردن آن نهاد  نهضتی كه در دوره رنسانس به نهضت هومانیسم یا انسان پرستی معروف شد اصل ومبداجدایی تمدن غرب از بقیه تمدنهای شرقی بود . علی شریعتی از معروفترین شخصیت های تاریخ معاصر ایران که آثار او خوانندگان بسیاری داشته و بررسی های بسیار زیادی در خصوص شخصیت و آثارش صورت گرفته است.

دانلود پایان نامه بررسی مقایسه ای جامعه شناختی علی شریعتی و حسن نصر






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
پایان نامه بررسی مقایسه ای جامعه شناختی علی شریعتی و حسن نصر ,

پایان نامه بررسی میزان اثر بخشی و کارایی سازمان آموزش و پرورش استثنایی استان اردبیل

پایان نامه بررسی میزان اثر بخشی و کارایی سازمان آموزش و پرورش استثنایی استان اردبیل

دانلود پایان نامه بررسی میزان اثر بخشی و کارایی سازمان آموزش و پرورش استثنایی استان اردبیل

پایان نامه بررسی میزان اثر بخشی و کارایی سازمان آموزش و پرورش استثنایی استان اردبیل
دسته بندی پژوهش های دانشگاهی
فرمت فایل doc
حجم فایل 34 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 31

پایان نامه بررسی میزان اثر بخشی و کارایی سازمان آموزش و پرورش استثنایی استان اردبیل

چکیده

با توجه به مسائل فوق آموزش و پرورش استثنایی از نقش حساس برخوردار است و در استان اردبیل با آموزش و پرورش استثنایی برخوردهای مناسبی صورت نگرفته است و هدف های این سازمان به خوبی دنبال نشده و نتایج این برخوردها در روند رکورد آموزش و پرورش استثنایی به خوبی مشهود است و مشکلات عدیده ناشی از آن آسیب بیشتری را به پیکره آن وارد ساخته است به صورتی که افت تحصیلی و هجوم بی رویه افراد ضعیف از نظر معلومات و نبودن کیفیت مطلوب و عدم هماهنگی بین اداره و مدارس و نبودن یک روال منطقی در آموزش و نظیر آن از آثار سوء ناشی از عدم هماهنگی آشنایی به مسائل نداشتن آگاهی و نبودن اصول صحیح بر محیط  آموزش و پرورش استثنایی بوده است.

هدف پژوهش حاضر دستیابی به سؤالات زیر است:

1- ایا کتب موجود با توانایی های دانش آموزان متناسب می باشد؟

2- آیا استفاده از وسایل و تجهیزات کمک آموزشی در حد مطلوب می باشد؟

3-1 اهداف کلی

هدف کلی این تحقیق بررسی و وضعیت آموزش و پرورش استثنایی استان اردبیل و کشف جنبه های مطلوب و نقاط ضعف و تنگناها و نارسایی های موجود و تجزیه و تحلیل کمبودها به منظور ارائه راه حل هایی برای بهبود وضعیت عمومی و تحقق اهداف آموزش و پرورش استثنایی استان اردبیل است همچنین تحقیق حاضر می تواند روشنگر خصوصیات مدارس استان در زمینه های مختلف نظیر امکانات، تسهیلات، خدمات نیروی انسانی فضای آموزش و روش تعلیم و تربیت باشد.

 

اهداف جزءی

1- میزان تناسب کتب موجود با توانایی های دانش آموزان در چه حدی هستند؟

2- آیا استفاده از وسایل و تجهیزات کمک آموزشی در حد مطلوب می باشد؟

3- آیا معلمان استثنایی اردبیل رضایت و خشنودی شغلی دارند؟

4- خدمات توانبخشی در چه حدی در مدارس استثنای اردیبل موجود می باشد؟

4-1 اهمیت و ضرورت تحقیق

این پژوهش مس تواند کوشش در جهت جلب توجه برنامه ریزان و و مسئولین خدمات بهداشتی و مراکز آموزشی کودکان استثنایی و بهزیستی کشور نسبت به مسئله پر اهمیت کمک به کودکان معلول باشد بدین صورت که آنها می توانند از طریق رسانه ها و وسایل ارتباط جمعی، نتایج پژوهش را به اطلاع همگانی برسانند تا بتوانند نگرش مثبت در عامه مردم نسبت به این کودکان ایجاد نمایند.

فهرست مطالب

فصل اول: کلیات تحقیق

1-1                                                               چکیده                                                                     

2-1                                                                مقدمه                                                                      

3-1                                                             بیان مسئله                                                                   

4-1                                                          اهداف تحقیق

5-1                                                 اهمیت و ضرورت تحقیق

6-1                                                         فرضیات تحقیق

7-1                                                تعاریف مفهومی و عملیاتی

فصل دوم: ادبیات تحقیق

1-2                                                         ادبیات پژوهش

2-2                                         تحقیقات انجان شده در خارج کشور

3-2                                         تحقیقات انجام شده در داخل کشور

فصل سوم: روش شناسی تحقیق

1-3                                                           جامعه آماری

2-3                                                           نمونه آماری

3-3                                                           روش تحقیق

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل اطلاعات

1-4                                                           آمار توصیفی

2-4                                                          آمار استنباطی

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

1-5                                                            نتیجه گیری

2-5                                                               خلاصه

3-5                                                                 منابع

4-5                                         پرسشنامه

دانلود پایان نامه بررسی میزان اثر بخشی و کارایی سازمان آموزش و پرورش استثنایی استان اردبیل






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
پایان نامه بررسی میزان اثر بخشی و کارایی سازمان آموزش و پرورش استثنایی استان اردبیل ,

پایان نامه استفاده از اینترنت و تاثیر آن بر فعالیت علمی و پژوهشی دانشجویان

پایان نامه استفاده از اینترنت و تاثیر آن بر فعالیت علمی و پژوهشی دانشجویان

دانلود پایان نامه استفاده از اینترنت و تاثیر آن بر فعالیت علمی و پژوهشی دانشجویان

پایان نامه استفاده از اینترنت و تاثیر آن بر فعالیت علمی و پژوهشی دانشجویان
استفاده از اینترنت 
فعالیت علمی و پژوهشی دانشجویان
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل doc
حجم فایل 97 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 60

یان نامه استفاده از اینترنت و تاثیر آن بر فعالیت علمی و پژوهشی دانشجویان

چکیده

از آنجا که در هر جامعه ای دانشجویان جزء اقشار روشنفکر و پرتلاش آن جامعه محسوب می شوند بنابراین از این قشر پرتکاپو نسبت به سایر افراد جامعه انتظار بیشتری در زمینه کسب اطلاعات و علم و دانش می رود امروزه یکی از وسایل و ابزاری که علاوه بر مجلات و وسایل ارتباط جمعی دیگر مورد استفاده ی دانشجویان قرار می گیرد شبکه وسیع جهانی یا به تعبیری اینترنت می باشد جامعه آماری این تحقیق را کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد واحد اردبیل می دهد که تعداد آنها حدود 200 نفر می باشد. روش نمونه گیری از نوع تصادفی ساده می باشد. حجم نمونه این پژوهش 100 نفر می باشد که از این تعداد 45 نفر پسر و 55 نفر دختر می باشد. ابزار گردآوری اطلاعات این پژوهش پرسشنامه می باشد.با استفاده از روش آلفا کرونباخ روایی آن 75/0گزارش شده است . این تحقیق از نوع تحقیقات همبستگی می باشد و با استفاده از روش پیمایشی صورت  گرفته است. روش نمونه گیری از نوع تصادفی ساده و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه می باشد.

در این تحقیق با استفاده از روشهای کمی و آمار توصیفی به تحلیل داده های جمع آوری شده توسط پرسشنامه پرداخته شده است. نتایجی که از این تحقیق بدست آمده است از میان فرضیات مطرح شده بین اطلاع رسانی رسانه های جمعی بر میزان استفاده از اینترنت رابطه معناداری وجود داشته است.

 

کلمات کلیدی :اینترنت-فعالیت های علمی و پژوهشی

فهرست مطالب

فصل اول : بیان مسئل

1-1مقدمه. 1

2-1بیان مسئله. 3

3-1اهمیت و ضرورت تحقیق. 4

4-1  اهداف تحقیق. 5

2-4-1 اهداف جزئی.. 5

5-1فرضیات تحقیق. 5

6-1متغیرها 6

1-6-1تعاریف مفهومی.. 6

2-6-1 تعاریف عملیاتی.. 6

فصل دوم :ادبیات تحقیق

2-2-پیشینه تحقیق. 9

2-2-تاریخچه اینترنت.. 9

3-2-تاریخچه اینترنت در ایران. 9

4-2-ژورنالیسم الکترونیک... 10

1-4-2-مزایای بهره گیری از اینترنت در زمینه خبر و اطلاع رسانی.. 11

2-4-2-معایب بهره گیری از اینترنت در زمینه خبر و اطلاع رسانی: 12

5-2-مهمترین کابردهای اینترنت در شبکه های خبری تلویزیونی.. 14

6-2-امپریالیسم خبری.. 15

7-2-ابر رسانه های امپریالیستی جهان. 20

1-2مقدمه. 24

2-2بررسی دیدگاه های مختلف درباره اینترنت.. 25

2-2-2 داگلاس راشکوف.. 26

3-2-2ناتام گاردلز: شبکه ذاتاً استبداد است زیرا بی واسطه و فن آوری است.. 26

4-2-2ایزومی آیزو. 27

آسیب های روانی اینترنت.. 28

اختلال های روانی کاربرد نادرست اینترنت.. 31

فصل سوم : روش تحقیق

1-3جامعه آماری.. 34

2-3نمونه آماری.. 34

3-3ابزار اندازه گیری.. 34

4-3روش تحقیق. 35

5-3:محیط پژوهشی.. 35

6-4روش تجزیه و تحلیل. 35

فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها

الف)آمار توصیفی.. 37

آمار تحلیلی.. 40

فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری

1-5ارائه مختصری از نتایج.. 45

2-5 جمع بندی و نتیجه گیری.. 45

3-5 پیشنهادات.. 46

1-3-5 پیشنهاد برای مسئولین.. 47

2-3-5 پیشنهاد برای پژوهشگران. 47

4-5 محدودیت های تحقیق. 48

منابع. 49

ضمائم. 50

دانلود پایان نامه استفاده از اینترنت و تاثیر آن بر فعالیت علمی و پژوهشی دانشجویان






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
پایان نامه استفاده از اینترنت و تاثیر آن بر فعالیت علمی و پژوهشی دانشجویان ,

تاريخ : 13 مهر 1395 | <-PostTime-> | نویسنده : pop | بازدید : <-PostHit->
بررسی وضعیت تاثیر مطالعه کتابهای کمک درسی در بین دانش آموزان

بررسی وضعیت تاثیر مطالعه کتابهای کمک درسی در بین دانش آموزان

دانلود بررسی وضعیت تاثیر مطالعه کتابهای کمک درسی در بین دانش آموزان

بررسی وضعیت تاثیر مطالعه کتابهای کمک درسی در بین دانش آموزان
مطالعه کتابهای کمک درسی 
تاثیر مطالعه کتابها
وضعیت درسی در بین دانش آموزان
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل doc
حجم فایل 106 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 77

بررسی وضعیت تاثیر مطالعه کتابهای کمک درسی در بین دانش آموزان

مقدمه

میزان مطالعه و گرایش به خواندن از مهم ترین شاخص های رشد و توسعه است. مطالعه یكی از عوامل موثر برای شكوفایی استعدادهای بالقوه ی  انسانی برای رسیدن به كمال است در پرتو مطالعه، انسان می تواند با عقاید و افكار گذشتگان آشنا شود و راه خیر و صلاح را از راه فساد تشخیص دهد. مطالعه عامل موثری برای جلوگیری از تك بعدی فكر كردن است و زمینه پرورش استعدادهای  بشر را درابعاد مختلف فراهم می كند.اهمیت كتاب و فرهنگ كتابخوانی و جایگاه والای كتاب بر كسی پوشیده نیست. كتاب از دیر باز یكی از مهم ترین ابزار آگاهی و بصیرت به شمار آمده است. یكی از معیار های سنجش رشد فرهنگی و فكری هر ملت و كشوری در تعداد كتابخانه ها، كتاب فروشی ها ، كتاب های چاپ شده و كتاب خوان های آن جامعه است.كتابخوانی و بالا بودن میزان مطالعه در جهان یكی از شاخص های توسعه یافتگی و رشد شناخته شده است.مقایسه آمار و هم بیانات رسمی مسئولان فرهنگی كشور از میزان مطالعه ، نشان می دهد كه جایگاه مطالعه در كشو ما نسبت به سایر ممالك توسعه یافته وضعیت مطلوبی ندارد و باید اقداماتی برای ایجاد راه های  مناسب ترویج مطالعه و فرهنگ كتابخوانی  در كشور فراهم آورد. با در نظر گرفتن سابقه درخشان تاریخی و دینی كشورمان ، میزان رویكرد افراد به كتاب در مقایسه با سایر جوامع در سطح پایینی قرار دارد.با نگاهی اجمالی به پیشرفت كشور های توسعه یافته در می یابیم كه تحولات عظیم فرهنگی، اقتصادی و صنعتی آنان مرهون توجه خانواده و نظام آموزشی به مطالعه و پژوهش، توسعه و تجهیز كتابخانه ها ، ایجاد فرهنگ مطالعه و ... می باشد. اما در كشور ما هنوز به مطالعه به عنوان یك نیاز مطرح دائمی نگاه نمی شود.از آن جایی كه دوره متوسطه نیز یكی از دوره های حساس و اثر بخش در امر توسعه اقتصادی، اجتماعی و ... كشورها می باشد ، توجه به مسائل این دوره مخصوصاََ میزان مطالعه و عوامل موثر بر آن برای گام نهادن به سوی توسعه و پیشرفت ضروری به نظر می رسد.عادت به مطالعه مستمر و مفید بخصوص برای جوانان یك نیاز اساسی در آموزش و پرورش كشور است.و لازم است اولیاء دانش آموزان و مسئولان دبیرستان ها و دست اندركاران نظام تعلیم و تربیت با هدف به هنگام كردن اطلاعات خود و آشنایی با یافته های پژوهشی محققان و متخصصان در این امر مهم اقدام نمایند. یافتن راهی مناسب برای آموزش اولیاء با شیوه های تخصصی و ترغیب و تشویق دانش آموزان به مطالعه كتب غیر درسی امری ضروری به نظر می رسد.لذا تحقیق حاضر سعی در شناسایی میزان و نوع گرایش های مطالعه دانش آموزان دوره متوسطه و عوامل موثر بر آنها را از دیدگاه دانش آموزان دارد. امید است نتایج تحقیق مورد استفاده مسئولان و برنامه ریزان  در راه ترویج فرهنگ مطالعه و كتابخوانی قرار گیرد.

دانلود بررسی وضعیت تاثیر مطالعه کتابهای کمک درسی در بین دانش آموزان






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
بررسی وضعیت تاثیر مطالعه کتابهای کمک درسی در بین دانش آموزان ,

پایان نامه مشکلات خانوادگی و مالی و تاثیر آن بر سلامت روانی بین دانشجویان

پایان نامه مشکلات خانوادگی و مالی و تاثیر آن بر سلامت روانی بین دانشجویان

دانلود پایان نامه مشکلات خانوادگی و مالی و تاثیر آن بر سلامت روانی بین دانشجویان

پایان نامه مشکلات خانوادگی و مالی و تاثیر آن بر سلامت روانی بین دانشجویان
مشکلات خانوادگی و مالی 
سلامت روانی بین دانشجویان
پایان نامه مشکلات خانوادگی
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل doc
حجم فایل 402 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 79

پایان نامه مشکلات خانوادگی و مالی و تاثیر آن بر سلامت روانی بین دانشجویان

مقدمه :

 

انسان دنیای امروزی به لحاظ پیچیدگی های زندگی و سرعت تغییرات با مسائل و بحرانهای زیادی مانند مشکلات خانوادگی، شغلی ، اجتماعی و... دست بگریبان است هر کدام از این بحرانها می تواند مشکلات جدی بر چگونگی زندگی ، رفتارهای فردی و اجتماعی به او تحمیل کند . مواجه شدن با این بحرانها مهارتهای خاص را می طلبد . استرس یا فشار روانی نیرویی است که چون فشار آن بر سیستمی از بدن داده شود کار آن را مختل می کند و یا اساس واکنش انسان در مواجه با موقعیت هایی که انجام عملی را مشکل می سازد و در ورای توانای انسان است زمینه استرس را فراهم می کند هر عملی که موجب برهم خوردن تعادل روانی انسان می شود استرس زاست عدم پذیرش اجتماعی تغییرات سریع احساس عاطفی عدم توانایی در برقراری ارتباط با دیگران احساس خود کم بینی ، ترس از ابراز وجود ، از دست دادن اعتماد به نفس نومیدی ، مشکلات ناشی از دیر رسیدن به محل کار پیشرفت تمدن امروز و گستردگی خانواده ها رشد بی رویه جمعیت ، دگرگونی روابط اجتماعی به خصوص زندگی در شهرهای بزرگ و پرجنجال و فشارهای جسمی روانی ناشی از ترافیک و آلودگی هوا و صدا و اثرات آن بر روان و رفتار انسان ، موجبات شدید استرس را فراهم می کند . در حال حاظر عوامل مولد استرس در جهان نسبت به گذشته بیشتر شده است زیرا بعضی از مکانیزمهای سنتی که به مردم کمک می کرد تا با فشارهای روانی مقابله کنند به تدریج رو به نابودی می رود . استرس بخشی از زندگی روزمره است . استرس حالت یا فرایندی روان شناختی است که در هنگام وقوعش فرد با حوادثی مواجه می شود که آنها را نسبت به بهزیستی جسمی و روانی خود تهدیدآمیز ادراک می کند . استرس از تعامل با محیط نشأت می گیرد و زمانی رخ می دهد که فشارهای موقعیتی ( واقعی یا ادراک شده ) و منابعی که فرد در اختیار دارد ناهماهنگی ( واقعی یا ادراک شده ) وجود داشته باشد . حوادث محیطی که مضر یا تهدیدآمیز ادراک می شوند استرس زا هستند و واکنشهای فیزیولوژیکی و روان شناختی نسبت به آنها با معنای استرس می باشند استرس شرایط روانی و جسمانی خاص را ایجاد می کند . در زمانی که روی می دهد فرد باید بتواند خود را با محیط منطبق و سازگار نماید ضرورت طرح : مشکلات و استرس های زندگی هرچند اندک بر سلامت روان انسانها تأثیر منفی دارند . فرد در برابر استرس مجبور به صرف انرژی و حل وفصل کردن مشکلات می باشد . پس وجود مشکل خواه ناخواه با بهداشت روانی در ارتباط است . در نتیجه والدین ، خانواده ، جامعه ، دولت مردان ، ... با پیشگیری از تحمیل برخی استرس ها برافراد بویژه استرسهای قابل کنترل می توانند سلامت روان سازمان و جامعه را افزایش دهند . فشارهایی که منشأ روانی دارند می توانند کارکرد ارگانیزم بدن را مختل کنند . حتی گاهی آنقدر می توانند شدید باشند که بافتهای بدن را تخریب کنند . همراهی وقایع استرس زا زندگی ( چه خوب و چه بد ) بیماری های قلبی به خوبی شناخته شده است بر این اساس در زندگی افراد نظامی وقایعی وجود دارد که در زندگی افراد عادی نیست بعضی از این استرس ها مانند تغییر محل مأموریت ، مأموریت اجباری ، نظم وانضباط شدید در کار از مثالهایی هستند که در زندگی افراد نظامی وجود دارند . انسان دارای منابع محدودی برای توجه و پردازش اطلاعات است و توانایی تغییر توجه برای انجام وظایف متعددبطور همزمان در انسان ضعیف است . فشار فعالیتهای بدنی ماهیتاً چند بعدی هستند و روانشناسان شناخت گرا وجود چندین منبع مجزا را پذیرفته اند در این زمینه رضایت شغلی یک عامل مهم است عده ای کار را جزئی از زندگی می دانند و با علاقه کار می کنند و عده ای از کارشان متنفر هستند و فقط برای اینکه مجبور هستند به انجام آن می پردازند . رضایت مندی شغلی نگرش ، انگیزه و روحیه اثر مستقیم دارد . توجه به جنبه اجتماعی و حرفه ای انسان ما را به اهمیت نقش ویژه شغل در سازگاری انسان با خود ، دیگران  و اجتماع واقف می سازد . حرفه و شغل به نوعی شناسنامه اجتماعی فرد است و از این نظر عوامل فشارزا و نیز رضایت زای ناشی از شغل و حرفه می تواند راه گشای ما در کشف و تعیین زمینه هایی گردد که باعث افزایش بهداشت روانی فرد به عنوان مددجوی سازگار با خود شود . این زمینه ها می توانند افزایش میزان خلاقیت را در محیط کار سبب شده و در نتیجه به کار متناسب با یک جامعه در حال گذار شوند . در هر شغلی تعداد متنابهی از منابع محیطی در ایجاد فشار روانی دخیل هستند . ماهیت شغل ، نقش فرد یا حرفه اش در سازمان مزبور ، فشارهای ناشی از پیشرفت شغلی ، فضا و ساختار سازمان ، ماهیت حاکم بر محیط کار و مشکلات ناشی از ارتباط سازمان و دنیای خارج از آن مانند کار بیرون در مقابل کار منزل عمده ترین این منابع به شمار می آیند . با ثابت نگهداشتن سطح شغل بین تحصیلات فرد و رضایت شغل رابطه منفی وجود دارد . کوملن (1992 ) در تحقیقی به بررسی میزان رضایت شغلی و سلامت روانی کارکنان مشاغل مختلف در چندین سازمان پرداخت و نتیجه گرفت که بین رضایت شغلی و سلامت روانی رابطه مثبت معنی داری وجود دارد . کوملن و بیوسیر ( 1992 ) در تحقیقی نتجه گرفت که بین رضایت شغلی و استرس شغلی رابطه منفی معنی داری وجود دارد . نتایج گزارش های بالینی و مطالعات کنترل شده متعددی حاکی از آن است که رویدادهای استرس زا زندگی می تواند هم در شروع و هم در تشدید اختلالات روانی و بیماری های جسمانی نقش کلیدی داشته باشند . منابع انسانی از زمره مهمترین منابع و سرمایه های هر سازمان بوده و موقعیت هر سازمان انتخاب و عملکرد صحیح نیروی انسانی می باشد.

 

 


 

 خلاصه روانپزشکی کاپلان و سادوک

قسمتی از متن:

بطور کلی مقابله مذهبی ، متکی بر باورها و فعالیت‌های مذهبی است و از این طریق در کنترل استرس‌های هیجانی و ناراحتی‌های جسمی به افراد کمک می‌کند. داشتن معنا و هدف در زندگی ، احساس تعلق داشتن به منبعی والا ، امیدواری به کمک و یاری خداوند در شرایط مشکل‌زای زندگی ، برخورداری از حمایت‌های اجتماعی ، حمایت روحانی و ... همگی از جمله منابعی هستند که افراد مذهبی با برخورداری از آنها می‌توانند در مواجهه با حوادث فشارزای زندگی ، آسیب کمتری را متحمل شوند.

 

مذهب و مقابله با فشارهای روانی

 

مذهب می‌تواند در تمامی عوامل ، نقش موثری در استرس‌زایی داشته باشد و در ارزیابی موقعیت ، ارزیابی شناختی فرد ، فعالیت‌های مقابله ، منابع حمایتی و ... سبب کاهش گرفتاری روانی شود. بر این اساس ، مدتها است که تصور می‌شود بین مذهب و سلامت روان ارتباط مثبتی وجود دارد و اخیرا نیز روان‌شناسی مذهب ، حمایت‌های تجربی زیادی را در راستای این زمینه فراهم آورده است. ویتر و همکاران او نشان دادند که 20 تا 60 درصد متغیرهای سلامت روانی افراد بالغ ، توسط باورهای مذهبی تبیین می‌شود. در مطالعه دیگری ، ویلتیز و کریدر نشان دادند که در یک نمونه 1650 نفری با میانگین سنی 50 ، نگرش‌های مذهبی با سلامت روانی رابطه مثبتی دارند.

 

بر اساس مطالعات انجام شده دیگر ، بین مذهبی بودن و معنادار بودن زندگی و سلامت روانی ارتباط نزدیکی وجود دارد. در یک بررسی که 836 بزرگسال با میانگین 73.4 سال شرکت داشتند، معلوم شد که بین سه شاخص مذهبی بودن (فعالیت‌های مذهبی غیرسازمان یافته و فعالیت‌های مذهبی سازمان یافته) و روحیه داشتن و دلگرمی به زندگی ، همبستگی مثبتی وجود دارد. به علاوه اسپیکا و همکارانش ، 36 مطالعه تجربی در مورد مرگ و درگیری مذهبی را مرور کردند و نتیجه گرفتند که ایمان قوی‌تر ، یا معتقد بودن به زندگی بعد از مرگ با ترس کمتر از مرگ ، همبستگی دارد. همچنین افرادی که نمره بالاتری در شاخص مذهب درونی داشتند، ترس کمتری را از مرگ گزارش کردند.

 

مذهب و مقابله با اضطراب

 

مطالعات دیگر ، تاثیر مداخلات مذهبی را در کاهش اضطراب و تحمل فشارهای روانی پس از بهبودی نشان داده‌اند. به عنوان مثال ، نتایج دو بررسی نشان داد، کسانی که به اعتقادات مذهبی پایبند بودند،  و ناراحتی کمتری را نسبت به کسانی که به اعتقادات مذهبی پای بند نبودند، گزارش کرده‌اند. گارنتر و همکاران در زمینه سلامت روانی و اعتقادات مذهبی شش مقاله را مورد بررسی قرار دادند.

 

دریافتند که در تمام این مطالعات بین اعتقادات مذهبی و سلامت روانی رابطه مثبتی وجود دارد. هانت ، سازگاری زناشویی 64 زوج را مورد بررسی قرارداد و نشان داد که مذهب بطور مثبت با سازگاری زناشویی ، خوشحالی و رضایت زناشویی بالاتر ارتباط دارد و همچنین نتیجه گرفت که مذهب یک عامل مهم در جلوگیری از طلاق است.

دانلود پایان نامه مشکلات خانوادگی و مالی و تاثیر آن بر سلامت روانی بین دانشجویان






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
پایان نامه مشکلات خانوادگی و مالی و تاثیر آن بر سلامت روانی بین دانشجویان ,