خريد بک لينک
لوازم یدکی ال ۹۰
Hookah Shisha Tobacco
ماسک سه لایه
فلنج
بلیط شیراز تهران
Barabas Ropa de hombre
فایلهای علمی
تاريخ : 11 مهر 1395 | <-PostTime-> | نویسنده : pop | بازدید : <-PostHit->
بررسی تاثیر سبک های مدیریت بر عملکرد کارکنان کمیته امداد امام خمینی(ره)

بررسی تاثیر سبک های مدیریت بر عملکرد کارکنان کمیته امداد امام خمینی(ره)

دانلود بررسی تاثیر سبک های مدیریت بر عملکرد کارکنان کمیته امداد امام خمینی(ره)

بررسی تاثیر سبک های مدیریت بر عملکرد کارکنان کمیته امداد امام خمینی(ره)
سبک های مدیریت
سبک های مدیریت بر عملکرد کارکنان
عملکرد کارکنان کمیته امداد امام خمینی(ره)
دسته بندی مدیریت
فرمت فایل doc
حجم فایل 287 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 15

بررسی تاثیر سبک های مدیریت بر عملکرد کارکنان کمیته امداد امام خمینی(ره)

مقدمه

در سالهای اخیر عامل انسانی جایگاه محوری در موسسات، سازمانها و ادارات پیدا كرده است. این پدیده را میتوان بنیادی‌ترین تغییر دانست كه در دهه اخیر در نگرشهای مدیریتی بوجود آمده است.مدیریت به عنوان یک پدیده اجتماعی ضروری، در عصر کنونی چنان سیطره خود را بر عرصه‌های مختلف زندگی مردم تثبیت کرده که کمتر پدیده‌های با چنین شتابی گسترش یافته است.

"مدیریت" نه تنها در نظام مدرن و متمدن کنونی و در نتیجه تامین نیازهای بنیادین جوامع از لحاظ اقتصادی نهفته است، بلکه نشان دهنده ریشه‌های اعتقادی جوامع متعدد و نهایتاً مؤید نظریه امکان نظارت بر زندگی و معیشت انسان از طریق سازماندهی سیستماتیک منابع انسانی و اقتصادی است که عوامل انسانی ‌و اقتصادی را برای بهبود زندگی فردی و ‌اجتماعی متشکل می‌سازد. " مدیر" باید دانش‌پژوه‌و درعین حال هنرمندی باشد‌ که‌ به سبب وقوفش بر دانش مدیریت و شیوه‌های مختلف مدیریت نیز تحت تاثیر ویژگیهای فردی، بتواند با بهره‌گیری مطلوب و بهینه از کلیه امکانات موجود از قبیل: نیروی انسانی، اختیارات سازمانی، تجهیزات و سرمایه، سازمان متبوع خود را در جهت تحقق اهداف تعیین شده هدایت و رهنمون سازد. مسئولیت خطیر مدیریت و مدیری باید به افرادی سپرده شود كه ضمن برخورداری از ویژگیهای شخصیتی خاص، شیوه‌های مدیری و مدیریت مناسب را به كارگیرند و از نظر اخلاقی نیز الگو باشند.عملکرد کارکنان یک سازمان همچون کمیته امداد امام خمینی(ره) حاصل تدابیر و راهبردها و سبکهای مدیر یا مدیران آن سازمان است که بر مبنای دانش، تجربه، خلاقیت و ... مدیر اتخاذ می‌شود.

 بنابراین با وجود پذیرش نقش مؤثر یک مدیر و سبک مدیریت او در عملکرد کارکنان یک سازمان همچون کمیته امداد امام خمینی(ره)، و این نکته که بروز مشکلات و حل مشکلات در هر سطحی ارتباط مستقیم با توانایی‌ها و سبکهای مدیریت دارد، انجام پژوهش‌هایی در این رابطه با موضوع‌های مختلف لازم می‌آید. که بنده به بررسی تأثیر سبکهای مدیریت بر عملکرد کارکنان کمیته امداد اردبیل پرداخته‌ام.

فهرست مطالب

 

 

مقدمه. 4

بیان مسئله. 5

اهمیت و ضرورت تحقیق. 6

اهداف پژوهش... 7

فرضیه های پژوهش... 7

مدل مفهومی پژوهش... 8

تعاریف مفهومی و عملیاتی.. 9

تعاریف مفهومی.. 9

تعاریف عملیاتی.. 9

روش پژوهش... 10

جامعه آماری و روش انتخاب نمونه. 10

. 10

شیوه اجرای پژوهش... 11

ابزار پژوهش... 11

روش تجزیه و تحلیل داده ها 12

منابع. 13

 

دانلود بررسی تاثیر سبک های مدیریت بر عملکرد کارکنان کمیته امداد امام خمینی(ره)






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
بررسی تاثیر سبک های مدیریت بر عملکرد کارکنان کمیته امداد امام خمینی(ره) ,

پروپوزال بررسی تاثیر سطح نگهداری وجه نقد در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار اراک

پروپوزال بررسی تاثیر سطح نگهداری وجه نقد در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار اراک

دانلود پروپوزال بررسی تاثیر سطح نگهداری وجه نقد  در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار اراک

پروپوزال بررسی تاثیر سطح نگهداری وجه نقد  در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار اراک
دسته بندی حسابداری
فرمت فایل doc
حجم فایل 110 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 24

پروپوزال بررسی تاثیر سطح نگهداری وجه نقد  در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار اراک

تخصیص کارآمد منابع شرکت برای رشد و حداکثرسازی ارزش سهامداران حیاتی است. مایرز و راجان (1998) بیان می کنند که دارایی های جاری به منافع مورد نیاز در کمترین هزینه نسبت سایر دارایی ها قابل تبدیل است. مطابق با تئوری نمایندگی دو دیدگاه درباره نقش مدیریت درباره حداکثر سازی ارزش وجود دارد. مطابق با دیدگاه اول، مالکیت مدیریتی بالا و حاکمیت داخلی خوب، تاثیر مثبتی بر ارزشیابی شرکت دارد (جنسن و مورفی، 1990).

دانلود پروپوزال بررسی تاثیر سطح نگهداری وجه نقد  در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار اراک






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
پروپوزال بررسی تاثیر سطح نگهداری وجه نقد در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار اراک ,

تاثیرروش های تدریس و فناوری های جدید در آموزش و پرورش کشورهای مختلف جهان

تاثیرروش های تدریس و فناوری های جدید در آموزش و پرورش کشورهای مختلف جهان

دانلود تاثیرروش های تدریس و فناوری های جدید در آموزش و پرورش کشورهای مختلف جهان

بررسی تاثیرروش های تدریس و فناوری های جدید در آموزش و پرورش کشورهای مختلف جهان در قرن معاصر و آینده 
تاثیرروش های تدریس و فناوری های جدید در آموزش و پرورش کشورهای مختلف جهان
تدریس و فناوری های جدید در آموزش و پرورش 
 فناوری های جدید در آموزش و پرورش
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل doc
حجم فایل 50 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 72

تاثیرروش های تدریس و فناوری های جدید در آموزش و پرورش کشورهای مختلف جهان

چکیده

در سطح كلان، آموزش و پرورش تحت تأثیر فشارهای سیاسی، فشارهای تكنولوژیكی، فشارهای اقتصادی و فشارهای اجتماعی قرار دارد. در نظر داشتن چهار پایه­ی اصلی یادگیری كه از طرف سازمان یونسكو مطرح گردیده است، یعنی: یادگیری برای دانستن، یادگیری برای انجام دادن، یادگیری برای زیستن و یادگیری برای همزیستی می­تواند فشارهای مذكور را تقلیل دهد. فشارهای سیاسی بویژه در كشورهای در حال توسعه و توسعه نیافته تأثیرات تخریبی بیشتری داشته است. آموزش و پرورش كه برای توسعه نیازمند محیطی آرام و دور از تشنج است، بواسطه­ی جریانات سیاسی خدشه می­پذیرد و نیرو و وقت محدود كه آموزش و پرورش در اختیار دارد و باید در جهت اصلاحات صرف شود، متوجه­ی تشنجات سیاسی می گردد.

از سوی دیگر منابع مادی كمیاب در كشورهای در حال توسعه، كه فشار جمعیت جوان نیز در آنها مخاطره آمیز است، عمدتاً در جهت توسعه­ی كمی الزاماً به توسعه كیفی نمی­گردد و پدیده­ی فارغ التحصیلان بیكار معضل دیگری است كه می تواند فشارهای مطرح شده را تشدید نماید.

فشارهای اجتماعی از قبیل فقر، بیكاری، مفاسد اجتماعی، پدیده­ی مهاجرت روستائیان و رشد شهرنشینی، اعتیاد، خانواده­های از هم گسیخته نیز زمینه­ی ارائه­ی آموزش و پرورش مطلوب را تخریب می كند و آموزش و پرورش در آستانه­ی هزاره­ی سوم بار مسؤولیت عظیمی در احیای ارزش های اخلاقی در جهت كاهش موارد مذكور دارد. در اینجا لازم به یادآوری است كه نقش معلم نه تنها آموزش است، بلكه آموزش توأم با پرورش است. پرورش انسان­های والایی كه زمینه­ی فشارهای اجتماعی ویرانگر را كاهش دهد و راه زندگی در جامعه و همزیستی در خانواده را آموخته باشد. بنابراین معلم باید فلسفه­ی ارزشی جامعه را درك نموده و در توسعه و تفهیم ارزش ها نقش مؤثر داشته باشد.

فهرست مطالب


فصل اول

2

مقدمه

9

بیان مسئله

13

اهمیت و ضرورت مساله

16

اهداف


فصل دوم

19

ویژگیهای آموزش و پرورش کارا و اثر بخش

20

جایگاه فراگیران در سیستم آموزشی

25

توجه به خلاقیت فراگیران

27

محیط های آموزشی

30

فناوری اطلاعات

31

توسعه منابع انسانی در نظام آموزشی

34

پیشینه پژوهش


فصل سوم

39

روش تحقیق


فصل چهار

42

آموزش و پرورش کارا و اثر بخش چگونه است؟

51

(چشم انداز حركت ما به كدام جهت است)؟

52

نقش رسانه و فناوریهای نوین در آموزش و پرورش


53

نسلهای سه گانه فناوری ارتباطات و اطلاعات (ICT) وآموزشهای باز و از راه دور



54

شكاف دیجیتالی

56

آموزش از راه دور و یادگیری باز


فصل پنجم

59

نتیجه گیری و پیشنهادات

64

فهرست منابع و ماخذ

دانلود تاثیرروش های تدریس و فناوری های جدید در آموزش و پرورش کشورهای مختلف جهان






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
تاثیرروش های تدریس و فناوری های جدید در آموزش و پرورش کشورهای مختلف جهان ,

تاريخ : 11 مهر 1395 | <-PostTime-> | نویسنده : pop | بازدید : <-PostHit->
بررسی تطبیق قتل عمد در حقوق ایران و ترکیه

بررسی تطبیق قتل عمد در حقوق ایران و ترکیه

دانلود بررسی تطبیق قتل عمد در حقوق ایران و ترکیه

بررسی تطبیق قتل عمد در حقوق ایران و ترکیه
دسته بندی حقوق
فرمت فایل doc
حجم فایل 454 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 31

بررسی تطبیق قتل عمد در حقوق ایران و ترکیه

چکیده:

 

 قتل از بزرگترین جنایات است که امنیت اجتماع را مختل می سازد و به همین دلیل کیفر و عقوبت آنرا اکثریت ادیان و ملل تعیین کرده و شریعت مقدس اسلام، شدیدترین کیفر و عقوبت را هم در دنیا و هم در  آخرت مقرر کرده است.

 

بنابراین نه تنها شرع مقدس اسلام قتل و کشتن یک انسان زنده را عملی زشت و نا به هنجار می شناسد، بلکه در بسیاری از قوانین دنیا کیفر قتل عمدی، تحت شرایط خاص اعدام می باشد. تحقیق حاضر نیز بررسی و بررسی قتل عمدی، مطابق قانون مجازات اسلامی کشورمان، ایران، با قانون جزای کشور مسلمان و همجوار، ترکیه می باشد.

 

البته با توجه به بضاعت اندک علمی و کاوشگرایانه حقیر، در حد توان سعی شده که جهات اشتراک و افتراق قانون جزای این دو کشور به رشته تحریر درآید. که امیدوارم استاد بزرگوار جناب آقای دکتر جاهد، کمی و کاستی های آن را به دیده اغماض نگرند.

فهرست

 

چکیده: 4

 

مقدمه: 5

 

فصل اول (کلیات):...................................................................................................................7

 

بخش اول: قتل در حقوق اسلام. 7

 

بخش دوم: تعریف قتل عمدی در حقوق موضوعه. 9

 

فصل دوم. 12

 

ارکان تشکیل دهنده جرم قتل عمدی.. 12

 

بخش دوم: رکن مادی قتل عمدی.. 16

 

الف) مرتکب جرم (قاتل). 17

 

ب) موضوع جرم (مقتول). 17

 

ج) فعل ارتکابی در وقوع جنایت... 19

 

1-ج) فعل و ترک فعل.. 20

 

2-ج) فعل فیزیکی و فعل غیر فیزیکی.. 21

 

الف) ارتکاب جنایت با فعل فیزیکی (مادی). 21

 

ب) ارتکاب جنایت با فعل غیر فیزیکی (غیر مادی). 21

 

د) وقوع نتیجه و رابطه استناد. 22

 

2-2-2) رکن مادی قتل عمدی در حقوق ایران و ترکیه. 23

 

بخش سوم: رکن روانی (معنوی). 23

 

1-3-2) رکن روانی قتل عمد در حقوق ایران.. 24

 

2-3-2) رکن روانی قتل عمد در حقوق ترکیه. 24

 

فصل سوم. 25

 

مجازات قتل عمدی.. 25

 

الف) ایران.. 26

 

ب) ترکیه. 26

 

منابع و مأخذ.. 27

 

ضمایم

 

دانلود بررسی تطبیق قتل عمد در حقوق ایران و ترکیه






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
بررسی تطبیق قتل عمد در حقوق ایران و ترکیه ,

بررسی از خود بیگانگی و تعهد سازمانی با اثر بخشی در بین کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی

بررسی از خود بیگانگی و تعهد سازمانی با اثر بخشی در بین کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی

دانلود بررسی از خود بیگانگی و تعهد سازمانی با اثر بخشی در بین کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی

بررسی از خود بیگانگی و تعهد سازمانی با اثر بخشی در بین کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی
دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل doc
حجم فایل 292 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 43

بررسی از خود بیگانگی و تعهد سازمانی با اثر بخشی در بین کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی

بیان مساله:

امروزه در سازمان‌ها به منابع انسانی به عنوان مهمترین منابع سازمان نگریسته می‌شود و مدیران به خوبی دریافته‌اند که مهمترین عامل کسب مزیت رقابتی، منابع انسانی سازمان می‌باشند، از این رو امروزه توجه به مقوله تعهد و وفاداری منابع انسانی به سازمان و انجام هر چه بهتر نقش‌های اختصاص یافته به آنها و حتی وظایف فرانقشی توسط منابع انسانی یکی از دغدغه‌های جدّی مدیران سازمان‌‌ها می‌باشد.تعهد سازمانی یک نگرش است. یک حالت روانی است که نشان دهندة نوعی تمایل، نیاز و الزام جهت ادامه اشتغال در یک سازمان می‌باشد.

فهرست مطالب

موضوع

 

صفحه

مقدمه

 

بیان مسئله

 

اهمیت و ضرورت موضوع تحقیق

 

مبانی نظری تحقیق

 

اهداف كلی تحقیق

 

اهداف جزئی تحقیق

 

سؤالات و فرضیه ها

 

تعاریف مفهومی متغییرها

 

تعاریف عملیاتی متغییرها

 

جامعه آماری

 

نمونه ی آماری

 

ابزارهای اندازه گیری و جمع آوری اطلاعات

 

روش تجزیه و تحلیل داده ها

 

روش تحقیق

 

منابع و ماخذ

 

 

 

دانلود بررسی از خود بیگانگی و تعهد سازمانی با اثر بخشی در بین کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
بررسی از خود بیگانگی و تعهد سازمانی با اثر بخشی در بین کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی ,

پایان نامه سبک های مقابله ای با مدیریت درد و بهزیستی روان شناختی در بیماران جراحی قلب باز

پایان نامه سبک های مقابله ای با مدیریت درد و بهزیستی روان شناختی در بیماران جراحی قلب باز

دانلود پایان نامه  سبک های مقابله ای با مدیریت درد و بهزیستی روان شناختی در بیماران جراحی قلب باز

پایان نامه  سبک های مقابله ای با مدیریت درد و بهزیستی روان شناختی در بیماران جراحی قلب باز
سبک های مقابله ای با مدیریت درد
روان شناختی در بیماران جراحی قلب باز
پایان نامه  سبک های مقابله ای با مدیریت درد
دسته بندی علوم پزشکی
فرمت فایل doc
حجم فایل 290 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 99

پایان نامه  سبک های مقابله ای با مدیریت درد و بهزیستی روان شناختی در بیماران جراحی قلب باز

چکیده:

هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه سبک های مقابله ای با مدیریت درد و بهزیستی روان شناختی در بیماران جراحی قلب باز می باشد.روش مورد استفاده برای تحقیق روش همبستگی (توصیفی) است. جامعه آماری پژوهش را کلیه بیماران جراحی قلب باز بستری در مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اردبیل در سال 1392 (385 نفر) تشکیل می دهند.روش نمونه‌گیری این پژوهش به صورت در دسترس بود. بدین صورت که از بین بیماران جراحی قلب بستری شده در بیمارستان امام خمینی(ره) اردبیل تعداد 70 نفر انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه راهبردهای مقابله ای لازاروس،  پرسشنامه درد مک گیل و  پرسشنامه بهزیستی روان شناختی ریف استفاده شد. برای تحلیل اطلاعات از نرم افزار آماری SPSS بهره گرفته شد و برای آزمون فرضیه ها از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین سبک مقابله ای هیجان مدار و مساله مدار با مدیریت درد و بهزیستی روان شناختی رابطه معنی داری وجود دارد. همچنین بین مدیریت درد و بهزیستی روان شناختی رابطه مثبت معنی داری وجود دارد (01/0p<).

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                            صفحه

چکیده 1

 فصل اول: کلیات تحقیق.. 2

1-1- مقدمه. 3

1-2- بیان مسئله. 4

1-3- اهمیت و ضرورت پژوهش... 7

1-4- اهداف پژوهش... 8

1-4-1- هدف کلی: 8

1-4-2- اهداف جزیی: 8

1-5- فرضیه ها: 9

1-6- تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها: 9

 فصل دوم: مروری بر ادبیات و پیشینه تحقیق.. 11

مقدمه. 12

2-1- بیماری قلبی.. 12

2-2- دستگاه قلبی- عروقی: 13

2-3- قلب و رگ های خونی.. 13

2-4- اختلالات دستگاه قلبی- عروقی.. 14

2-5- واکنش پذیری سیستم قلبی عروقی و بیماری.. 15

2-6- عوامل خطرزای زیستی و مربوط به شیوه زندگی در بیماران قلبی.. 15

2-7- سبكهای مقابله ای.. 17

2-7-1- عوامل موثر بر انتخاب راهبردهای مقابله‌ای.. 23

2-7-2- اهمیت آموزش مهارت‌های مقابله‌ای.. 25

2-8- بهزیستی روانشناختی : 26

2-9- درد و مدیریت درد. 29

2-9-1-کیفیت و ابعاد درد. 32

2-9-2- احساس درد. 35

2-9-3- فیزیولوژی احساس درد. 35

2-9-4- نظریه های درد. 38

2-9-5- دیدگاه های زیستی، روانی، اجتماعی درد. 42

2-10- پیشینه پژوهش: 50

2-10-1 - پیشینه داخلی پژوهش... 50

2-10-2- پیشینه خارجی پژوهش: 52

2-11- جمع بندی پیشینه پژوهش... 60

 فصل سوم : روش شناسی تحقیق.. 61

مقدمه. 62

3-1- روش پژوهش... 62

3-2- جامعه آماری.. 62

3-3- روش نمونه‏گیری و حجم نمونه آماری.. 62

3-4- روش گردآوری اطلاعات.. 62

3-5- ابزار گرد آوری اطلاعات.. 62

3-6- روش‌ها و ابزار تجزیه و تحلیل داده‏ها 64

 فصل چهارم:  یافته های تحقیق.. 65

4-1- ویژگی های جمعیت شناختی.. 66

4-2- یافته های توصیفی.. 67

4-3- آمار استباطی.. 68

4-4- یافته های جانبی.. 71

 فصل پنجم : بحث و تفسیر و نتیجه‌گیری و جمع‌بندی.. 73

5-1- بحث و نتیجه‌گیری.. 74

5-2- نتیجه‌‌گیری کلی.. 78

5-3- محدودیت‌های پژوهش... 79

5-4- پیشنهادات پژوهش... 79

فهرست منابع: 80

ضمائم. 86

چکیده انگلیسی

 فهرست جداول

عنوان                                                                                                             صفحه

جدول 4-1- توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب جنسیت................................................................... 66

جدول 4-2- توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان تحصیلات ..................................................... 66

جدول 4-3- میانگین و انحراف معیار سن پاسخگویان....................................................................... 67

جدول 4-4- میانگین و انحراف معیار مدیریت درد پاسخگویان بر حسب پرسشنامه درد مک گیل........... 67

جدول 4-5- میانگین و انحراف معیار راهبردهای مقابله ای و مولفه های آن.......................................... 67

جدول 4-6- میانگین و انحراف معیار بهزیستی روان شناختی و مولفه های آن....................................... 68

جدول 4-7- ماتریس ضریب همبستگی پیرسون ............................................................................... 68

جدول 4-8- ماتریس ضریب همبستگی پیرسون ............................................................................... 69

جدول 4-9- ماتریس ضریب همبستگی پیرسون ............................................................................... 69

جدول 4-10- ماتریس ضریب همبستگی پیرسون ............................................................................. 70

جدول 4-11- ماتریس ضریب همبستگی پیرسون ............................................................................. 70

جدول 4-12- نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیری سبک مقابله ای مساله مدار و هیجان مدار بر مدیریت درد 71

جدول 4-13- نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیری سبک مقابله ای مساله مدار و هیجان مدار بر بهزیستی روان شناختی     72

 

دانلود پایان نامه  سبک های مقابله ای با مدیریت درد و بهزیستی روان شناختی در بیماران جراحی قلب باز






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
پایان نامه سبک های مقابله ای با مدیریت درد و بهزیستی روان شناختی در بیماران جراحی قلب باز ,

پایان نامه هوش هیجانی مدیران پرستاری و سبک رهبری تحول آفرین در بیمارستان امام خمینی

پایان نامه هوش هیجانی مدیران پرستاری و سبک رهبری تحول آفرین در بیمارستان امام خمینی

دانلود پایان نامه هوش هیجانی مدیران پرستاری و سبک رهبری تحول آفرین در بیمارستان امام خمینی

پایان نامه هوش هیجانی مدیران پرستاری و سبک رهبری تحول آفرین در بیمارستان امام خمینی
هوش هیجانی مدیران پرستاری
سبک رهبری تحول آفرین در بیمارستان امام خمینی
پایان نامه هوش هیجانی مدیران
دسته بندی مدیریت
فرمت فایل doc
حجم فایل 20 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 29

پایان نامه هوش هیجانی مدیران پرستاری و سبک رهبری تحول آفرین در بیمارستان امام خمینی

مقدمه

هوش هیجانی[1] به عنوان یک مبحث علمی در روانشناسی نزدیک به دو دهه است که در جهان و اندکی دیرتر، در ایران مطرح است و اهمیت آن با بروز تحولات اجتماعی مربوط به عصر صنعتی و فراصنعتی، به ویژه در گستره ی روابط میانفردی در محیط تحصیل، کار و خانواده نمود روز به روز بیشتری یافته است، به طوری که بسیاری بر این باور هستند که فرد برای آنکه در این شرایط بتواند به کامیابی نسبی در زندگی دست یابد لازم است در کنار بهره مندی از بهره ی هوش متعارف[2] (IQ) از بهره ی عاطفی[3] (EQ) مناسب نیز برخوردار باشد. بدین ترتیب نقش هوش هیجانی یا هوش عاطفی و پرورش آن در پیشرفت فرد در اجتماع نقشی است بسیار بااهمیت که نمی توان آن را ندیده گرفت.

امروزه بسیاری از سازمانها دستخوش تغییرند و هرگونه تغییر نیازمند کارکنان و مدیرانی است که انطباق پذیر بوده و با تغییرات سازگار شوند در این میان تعامل اجتماعی به شیوه ای شایسته و ثمربخش برای بیشتر مدیران و رهبران به عنوان کلیدی در مدیریت تغییرات سازمانی اهمیت فزاینده ای دارد. (مختاری و سیادت پور، 1384 : 85)

توانایی زندگی کردن با دیگران، ایجاد اعتماد و احترام متقابل و برقراری روابط مؤثر و اثربخش با دیگر افراد، نیاز به مجموعه ای از مهارت ها دارد. چنین مهارت هایی از زمان مطالعات رهبری اوهایو مطرح بود، که در آن بررسی ها تحت عنوان توجه به افراد معرفی شدند و در زمان های مختلف تحت عناوینی همچون گرایش اجتماعی ـ عاطفی[4] و یا مهارت روابط انسانی معرفی شدند. (موراند[5]، 2001 : 22)

به طور کلی، این مجموعه از مهارت های بین فردی، با توانایی مدیران و رهبران در مورد رفاقت و صمیمیت با کارکنان و درک احساسات و عواطف آنها به رفع نیازهایشان سر و کار دارد و موجب برقراری احترام و اعتماد متقابل و برقراری روابط اثربخش و غیردستوری بین پیروان و رهبران خواهند شد.

تحقیقاتی که در ده سال گذشته در زمینه ی هوش هیجانی صورت گرفته است به اندازه ای فراوان و گسترده است که از آن به عنوان «انفجار پژوهش» در زمینه ی هوش هیجانی یاد شده است. این تحقیقات شواهد روزافزونی را به دست می دهد مبنی بر اینکه هوش هیجانی را می توان به طور قابل اطمینان اندازه گرفت و می توان از آن در پیش بینی نتایج مهم در عرصه ی کار و زندگی از جمله کیفیت رابطه با دیگران و کارایی مدیریتی بهره جست.

همچنین مطالعات نشان داده است که گوی رقابت آینده را مدیرانی خواهند برد که بتواند به طور ثمربخش و نتیجه بخش با منابع انسانی خود ارتباط برقرار کند، در این زمینه هوش عاطفی یکی از مؤلفه هایی است که می تواند به میزان زیادی در روابط مدیران با اعضای سازمان نقش مهمی ایفا کند. در حقیقت هوش هیجانی عامل تعیین کننده توفیق یا عدم توفیق مدیران می باشد.

هر چه در سازمان به سمت بالاتر می رویم اهمیت هوش عاطفی در مقایسه با هوش عقلی افزایش می یابد. در این زمینه گولمن و همکاران او معتقدند که هوش عاطفی در تمامی رده های سازمانی کاربرد زیادی دارد، اما در رده های مدیریتی اهمیتی حیاتی می یابد. آنان مدعی هستند هوش هیجانی تا حدود 85% بهترینها را در موقعیت رهبری ارشد از ضعیف ترینها جدا می سازد و مشخص می کند. زیرا شرایطی که در رأس سلسله مراتب سازمانی بوجود می آیند، سریعتر گسترش می یابند، چرا که هرکسی به مدیر و فرد بالا دست خود نگاه می کند. افراد زیردست رفتارهای عاطفی خود را از مدیران می آموزند. حتی هنگامی که مدیر را نمی توان زیاد رؤیت کرد (مثل مدیری که پشت درهای بسته در طبقات بالاتر کار می کند.) نگرش او بر حالات زیردستانش تأثیر می گذارد. به همین علت است که هوش عاطفی از اهمیت زیادی برای یک رهبر برخوردار است. (بابایی و مؤمنی، 1384 : 35)

همچنین گولمن ادعا می کند که اگرچه بهره ی هوش عمومی، نسبتاً ثابت است، اما هوش هیجانی می تواند ایجاد شده و آموزش داده شود. هوش هیجانی یک مهارت انعطاف پذیر است، در حالی که شخصیت تغییر نمی کند. وقتی EQ و شخصیت را باهم در نظر می گیریم، می توانیم از کل فرد تصویر خوبی بدست آوریم.

هوش شناختی (IQ)، شخصیت و هوش هیجانی (EQ) ویژگی های متمایزی هستند که همه ما آنها را داریم. مجموع آنها تعیین کننده ی چگونگی تفکر و عمل ماست. امکان ندارد بتوانیم براساس یکی از آنها دیگری را حدس بزنیم و همان گونه که گفته شد، از بین این سه ویژگی، هوش هیجانی موردی است که انعطاف پذیر و قابل تغییر است.


دانلود پایان نامه هوش هیجانی مدیران پرستاری و سبک رهبری تحول آفرین در بیمارستان امام خمینی






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
پایان نامه هوش هیجانی مدیران پرستاری و سبک رهبری تحول آفرین در بیمارستان امام خمینی ,

تاريخ : 11 مهر 1395 | <-PostTime-> | نویسنده : pop | بازدید : <-PostHit->
پایان نامه بررسی رضایت زناشویی بر بهزیستی روانشناختی زنان

پایان نامه بررسی رضایت زناشویی بر بهزیستی روانشناختی زنان

دانلود پایان نامه بررسی رضایت زناشویی بر بهزیستی روانشناختی زنان

پایان نامه بررسی رضایت زناشویی بر بهزیستی روانشناختی زنان
 بررسی رضایت زناشویی 
بهزیستی روانشناختی زنان
پایان نامه بررسی رضایت زناشویی بر بهزیستی روانشناختی
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل doc
حجم فایل 171 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 69

پایان نامه بررسی رضایت زناشویی بر بهزیستی روانشناختی زنان

مقدمه

 یکی از مهم ترین اتفاقاتی که در زندگی افراد جامعه می افتد،ازدواج است.ازدواج مرحله ای است که علاوه بر زندگی شخصی فرد،جامعه را نیز تحت تاثیر قرار می دهد و همانگونه که کلود روی استروس[1] می گوید:«برخوردی است دراماتیک بین فرهنگ وطبیعت،یا میان قواعد اجتماعی و کشش جنسی» (ساروخانی،23:1386)ازدواج همچنین نظام فرهنگی از آراو عقاید تربیتی،نهادی از نقش ها و هنجارها و تجربیات تعاملی پیچیده ای برای زنان و مردان است.(ریتزر،56:1374).

ازدواج از جنبه جامعه شناختی،دارای ساختار،ماهیت ،کارکرد وپیادهای اجتماعی پیش بینی شده و پیش بینی نشده مثبت یا منفی،آسیب زا یا آسیب زدااست که کنش و واکنش اعضای جامعه و ساختارهای اجتماعی را متاثر می سازد،خصوصا پیامدهای نامطلوب ازدواج های غیراصولی،از یک سو ساختار،ماهیت و کارکردهای خانواده را در طول زمان دچار تغیر و تحول می سازد و از سوی دیگر ارزش های محوری جامعه را تحت تاثیر قرارمی دهد.

با توجه به شرایط جامعه ایران و مسائل ومشکلاتی که در سر راه انجام ازدواج و زناشویی به وجود آمده،توجه به این مسئله وپیامدها و عواقب آن برای افراد از اهمیت خاصی برخوردار است،چرا که اگر این خشت از همان ابتدا کج نهاده شود،دیوار خانواده سرانجام فرو خواهد ریخت.لذا پرداختن به علل و انگیزه نهای سوق دهنده به سوی انجام این پیوند از اهمیت بسزایی برخوردار خواهد بود؛به گونه ای که اگر توجه واقعی به این عوامل نگردد،مسلما میزان رضایت طرفین از ازدواج و زندگی زناشویی مطلوب نخواهد بود و بالطبع عواقب خوشایندی را نیز برای این خانواده ها نمیتوان متصورشد.

 در بین نهاد های مختلف جامعه، کانون مقدس خانواده بهترین مکان برای تربیت جسم وروان است. خانواده کانون نوع دوستی و یگانگی زن ومرد می باشد که برای آنها بهترین فرصت برای اتفاق و اتحاد  براساس صمیمیت هر چه بیشتر و دوام هرچه فزون تر اخلاقی،جسمانی و روانی به وجود می آورد(ابراهیمی بختور،46:1364). باتوجه به این که غالبا مدیریت فضای درون خانه را زنان می سازند یا هدایت می کنند و یا عهده دار می باشند،لذا رضایت زنان از زندگی مشترک،تاثیر بسیارزیادی در چگونگی فضای سالم وآرامش بخش خانه خواهد داشت.(هولاب،43:1378). رضایت زناشویی باعث می شود زوجین آرامش را در زندگی ببینند و با آرامش و رضایت آنها فرزندان نیز در خانواده به خوبی تربیت می شوند و آثار آن را در جامعه از خود نشان خواهند داد. بنابراین به دلیل اهمیت ویژه خانواده و اهمیت مقوله رضایت زناشویی در ثبات و پایداری خانواده ها  و افزایش بهداشت روانی همسران و فرزندان، محققین در صدد کشف رمز و رازهایی هستند که موجبات رضامندی زناشویی را فراهم می سازد.


بیان مسئله

     اختلافات زناشویی و طلاق جز آسیب های حاد جامعه به شمار می رود و پژوهشگران طلاق را در زمره فشارهای روانی شدید (رتبه اول از نظر شدت) ارزیابی کرده اند و آن را جز رویدادهای فشارزای زندگی رتبه بندی کرده اند.علی رغم اینکه آمار طلاق در ایران نسبت به کشورهای دیگر پایین تر است. اما صرفا آمارپایین طلاق نمی تواند توجیه منطقی در باب بالا بودن سلامت بهداشت روان خانواده و سازگاری زناشویی بین زوجین باشد چرا که در برخی کشورها،ازجمله ایران بخاطر مسائل فرهنگی، سنتی و حتی قانونی، طلاق به سادگی امکان پذیر نیست. پس اگردرجامعه ای آمار طلاق ناچیز باشد، الزاما به معنای ازدواج های موفق و رضایت زناشویی نیست. بسیاری از زوج ها در خانواده هایی زندگی می کنند که طلاق روانی برآن حکمفرماست(صادقی،23:1376). بنابراین بررسی همه عوامل موثر بر رضایت زندگی زناشویی در مسیر کاهش ناآگاهی های زوجین در ارتباط با یکدیگر و کاهش نارضایتی های مختلف ناشی ار عوامل فرهنگی،اجتماعی،سیاسی ،اقتصادی و . . .  رهنمون  می­شود.در سال های اخیر احساس امنیت و آرامش و روابط صمیمانه میان زن ومرد به سستی گراییده و سطح رضایت زناشویی کم شده است(ستوده,47:1379). آمار طلاق در تهران در دو ماهه اول 1381،5832 مورد و ازدواج 2827مورد در دفاتر ثبت احوال استان تهران به ثبت رسیده است. یعنی از هر دو ازدواج یکی به طلاق انجامیده است. در استان تهران در سال 1384 ،طلاق حدود 20درصد ازدواج ها را شامل می شد. طی نه ماه اول سال 1385،طلاق در تهران 13درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل افزایش یافت. در همین مدت ازدواج نیم درصد کاهش یافته است. در همین مدت حدود 91هزار مورد ازدواج و 19 هزار طلاق در استان تهران به ثبت رسیده است،یعنی 21 درصد ازدواج ها به طلاق انجامیده است. استاندار تهران عنوان می کند که در حال حاضر 95درصد جوانان و نوجوانانی که در بازداشت گاه به سر می برند،فرزندان طلاق هستند(بخارایی،65:1387).

دانلود پایان نامه بررسی رضایت زناشویی بر بهزیستی روانشناختی زنان






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
پایان نامه بررسی رضایت زناشویی بر بهزیستی روانشناختی زنان ,

تاريخ : 11 مهر 1395 | <-PostTime-> | نویسنده : pop | بازدید : <-PostHit->
پایان نامه بررسی میزان استفاده ازآزمایشگاه درتدریس درس علوم تجربی

پایان نامه بررسی میزان استفاده ازآزمایشگاه درتدریس درس علوم تجربی

دانلود پایان نامه بررسی میزان استفاده ازآزمایشگاه درتدریس درس علوم تجربی

پایان نامه بررسی میزان استفاده ازآزمایشگاه درتدریس درس علوم تجربی
بررسی میزان استفاده ازآزمایشگاه درتدریس درس علوم تجربی
استفاده ازآزمایشگاه درتدریس درس علوم
دسته بندی پژوهش های دانشگاهی
فرمت فایل doc
حجم فایل 88 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 81

پایان نامه بررسی میزان استفاده ازآزمایشگاه درتدریس درس علوم تجربی

1-1-      مقدمه:

یکی ازویژگی های بارزانسان کنجکاوی است که ازدوران کودکی تا پایان عمرهمواره او را به «دانستن» وکشف حقایق وپرده برداری ازمجهولات سوق می دهد . این نیروی درونی تکاپوی انسان را برای کسب«علم» وگریزاز«جهل» افزون می کند.

آنچه امروزازدانش بشری درشاخه های مختلف ودررشته های گوناگون دردسترس ماست حاصل تلاش انسان های گذشته دراثرهمین نیروی درونی خدادادی است . بی تردید بسیاری ازمطالبی که اکنون برای ما مجهول است به وسیله نسل های کنجکاوآینده کشف خواهد شد بخشی ازدانش امروزبشرکه حاصل مطالعه وجستجوی او درجهت شناخت جهان مادی ونظام ها وقوانین آن است«علوم تجربی » نام دارد.

بشربرای کشف وشناخت اسراراین جهان مادی عمدتا ازابزارهای حسی خود استفاده می کند به همین دلیل نقش «تجربه» دراین حوزه بسیاراساسی وتکیه برآن بسیارضروری است . به این دلیل انسان برای توسعه وتقویت حوزه عمل حواس خود به ساخت دستگاه های گوناگون ودقیق دست زده است( رشد آموزش راهنمایی تحصیلی ، تابستان 79).

ساخت  وتولید ابزارهای گوناگون توانایی انسان را برای کشف رازهای جهان وطبیعت بالا می برد وزندگی اورا متحول می سازد . استفاده ازدستاوردهای علم وفناوری ، دربعضی جهات رفاه نسبی به همراه می آورد وبه انسان کمک می کند تا آنچه را که درگذشته با رنج وسختی وصرف وقت زیاد انجام می داده است بسیارراحت تروسریع ترانجام دهد.

دانش آموزی که به مدرسه وارد می شود ازیک سو دارای نیروی خداداد کنجکاوی است نیرویی که هرلحظه او را به سوی یافتن دانشی تازه وپاسخی برای پرسش های بی شمارمی کشاند وازسوی دیگرباید برای زندگی دردنیای فردا را که دنیای علم وفناوری است آماده شود به این ترتیب نظام آموزشی باید به گونه ای برنامه ریزی شود که هم قوه جست وجوگری را دردانش آموزان شکوفا کند ودانستن وکشف مجهولات را برای آنها لذت بخش ونشاط آورسازد وهم آنچه را برای زندگی انسانی دردنیای امروزوفردا به آن نیازمندند به آنها بیاموزد.

درس علوم تجربی که یکی ازدرسهای اصلی دوره های ابتدایی وراهنمایی تحصیلی است به نوبه خود باید بتواند به هردوهدف یاد شده دست یابد دراین درس محتوا وروش باید به گونه ای طراحی شود که ازیک سو به نیازهای فطری دانش آموزان درزمینه شناخت محیط پاسخ گوید وبه آنان درپی بردن به شگفتی های جهان خلقت کمک کند ومعرفت آنان را نسبت به خالق جهان افزایش دهد وازسوی دیگرآنها را با دانش وبینش مورد نیاززندگی حال وآینده آشنا سازد.

طی سالهای اخیر، تغییرات شگرفی درنحوه آموزش علوم دردوره های ابتدایی وراهنمایی ومتوسطه به عمل آمده است دراین فاصله برنامه ها ومواد آموزشی تازه ای نیزدرکشورهای مختلف فراهم آمده که تاکید زیادی برآموزش عملی علوم دارند.تلفیق رشته های مختلف علوم ورابطه علوم با تکنولوژی ایجاب می کند که محیط سنتی یادگیری علوم دگرگون شود .

کلاس درس علوم نیزدرطول زمان دستخوش دگرگونی شده است بدین معنی که به جای تشکیل کلاس های فرمایشی رسمی گذشته اکنون محیطی برای فراگیران پدید می آورده می شود که می توانند فعالانه درامرآموزش شرکت نموده وبه مشاهدات علمی بپردازند ونتیجه اکتشافات خود را ببینند.

دریک برنامه علمی تجربه مداردانش آموزبیشترتوجه خود را صرف کاربا دستگاهها ومواد کنند. تا اینکه مشاهداتی انجام بدهند وشواهدی را جمع آوری کنند درحین یک کاراکتشافی مشاهدات دانش آموزبه منظورتامین شواهد گوناگونی صورت می گیرد که علاقه وی را نسبت به مساله مورد مطالعه برمی انگیزد وصحنه را برای ارائه اندیشه های نوآماده می کند ومعلم دانش آموزرا به سوی نتایج مورد نظرومرتبط با نظریاتی که قبلا معرفی شده اندهدایت می کند درواقع دانش آموزان ازطریق یادگیری فعال مطالب را می آموزند(خلخالی ،78).

دانش آموزان ازطریق یادگیری فعال به سطح بالاتری ازدرک وفهم نایل می شوند .دلیل این امرآن است که دانش آموزان براثرتلاش فردی ومشارکت گروهی نتیجه کاررا ازآن خود می دانند ازاین رو درعمل خود را ، کاررا وبازده کاررا که حاصل فعالیت های فردی وهمیاری گروهی است بسیارمهم وبا ارزش می دانند چنین احساسی سببب می شود که دانش آموزان با انگیزه قوی تری فعالیت های یادگیری را دنبال کنند معلمان نیز وقتی راهبردهای یادگیری فعال را به کارمی برند فرصت بیشتری برای تشویق ،کنترل وراهنمایی دانش آموزان به دست می آورند.

امروزه مهمترین وظیفه ونقش آموزش درمدارس ، یاد دادن شیوه های یادگیری وپرورش مهارت هایی است که فرد را قادرمی سازند خود راههای حل مساله وکشف مجهولات را بیابد این وظیفه «آموختن برای زیستن است» که استفاده ازآزمایش درآموزش درس علوم می تواند ما را به این هدف نزدیک نماید.

طرح جدید آموزش علوم گامی درجهت بهبود بخشیدن به وضعیت نابسامان آموزش علوم درکشورماست اما همانطورکه میدانیم کیفیت آموزش علوم دریک کشوربه عوامل فراوانی بستگی دارد که نحوه آموزش یکی ازآنهاست.

1-2-      بیا ن مسئله :

امروزه پیچیدگی علوم افزایش چشم گیری پیدا کرده است .توانایی ما درزمینه مشاهده هایمان با پیدایش ابزار ووسایل جدید به نحوشگفت آوری گسترش یافته است به یاری این ابزار ووسائل می توانیم اجزای بی نهایت کوچک ماده را که میلیون ها برابربزرگ شده اند وهمچنین ستارگان دوردست موجود درخارج ازمحدوده جهان را کشف ومشاهده کنیم.

 گسترش علوم تاثیر به سزایی درنظام آموزش وپرورش کشورها گذاشته است توجه به این مساله حائز اهمیت است که کودکان درآینده درشرایطی متفاوت با شرایط کنونی زندگی خواهند کرد وبا مسائل کاملا جدیدی رو به روخواهند شد بسیاری ازمسائل آنان درآینده هم اکنون یا اصلا وجود ندارد ویا آن قدربه نظرما مهم نمی آیند که قابل طرح دربرنامه درسی دانش آموزان باشند.

شاید درچند دهه اخیرهیچ یک ازموضوعات درسی درسطح جهانی به اندازه«درس علوم» را دربرنمی گیرد گرچه محتوای درس علوم تجربی نیزبه خودی خود به دلیل پیشرفت فرزاینده علم ودانش بشری روزبه روزجدیدتر وفربه ترمی شود تا آنجا که عصرحاضر،عصرانفجاراطلاعات نام گرفته است.

ازاین روباید به دانش آموزان راه وروش یادگیری وحل مساله را آموخت نه پاسخ چند سوال حل شده را به عبارت دیگر باید علم را به عنوان یک فرایند به دانش آموزان عرضه کنیم وتنها به ارائه فراورده های علم بسنده نکنیم واین امربا استفاده ازروش های فعال تدریس مثل استفاده ازوسائل کمکی آموزشی وآزمایشگاه میسرخواهد شد.

یادگیری باید به همت خود دانش آموزان ازطریق کاوش ، تجربه ، معلمان وکتابهای درسی ومنابع دیگرانجام پذیرد . معلمان باید دانش آموزان را درفعالیت هایی مانند اندیشیدن ، مشکل گشایی ویافتن پاسخ  برای سوال های خود درگیرکند که استفاده ازآزمایشگاه دردرس علوم ودرگیرکردن دانش آموزان درانجام آزمایشات علوم ازفعالیت های مهم یادگیری درست علوم تجربی می باشد.

منظورازآزمایش فراهم آوردن شرایط خاص برابرنقشه ای ازپیش تعیین شده است برای بروزاتفاقی احتمالی که با آن بتوان به فهم مسئله ای دست یافت وحل مشکل را ارائه کرد به سبب اهمیتی است که تشکیل آزمایشگاه درتوسعه وگسترش علوم دارد ما را به این مهم هدایت می کند درمراکزآموزش وفرهنگی وتربیتی ، جایگاه مناسبی را برای آزمایشی مسائل علمی پیش بینی کنیم وفرصت مناسبی برای تقویت کارآیی دانش آموزان درنظربگیریم .

ازطرفی نتایج تحقیقات وبررسی های موجود نشان می دهد که میزان استفاده ازآزمایشگاه دردرس علوم تجربی به دلیل کمبود وقت ، کمبود امکانات ، آزمایشگاه و... درحد مطلوب وایده ال  نیست ودربرخی موارد با وجود امکانات آزمایشگاه بهره برداری مناسب صورت نمی گیرد. توجه به اهمیت استفاده ازآزمایش دردرس علوم وفراگیری بهتردانش آموزان ، نیازبه بررسی دقیق این مساله می باشد.

دانلود پایان نامه بررسی میزان استفاده ازآزمایشگاه درتدریس درس علوم تجربی






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
پایان نامه بررسی میزان استفاده ازآزمایشگاه درتدریس درس علوم تجربی ,

تاريخ : 11 مهر 1395 | <-PostTime-> | نویسنده : pop | بازدید : <-PostHit->
بررسی وجود بیماری سلیاك در افراد مراجعه كننده با آفت دهانی راجعه

بررسی وجود بیماری سلیاك در افراد مراجعه كننده با آفت دهانی راجعه

دانلود بررسی وجود بیماری سلیاك در افراد مراجعه كننده با آفت دهانی راجعه

بررسی وجود بیماری سلیاك در افراد مراجعه كننده با آفت دهانی راجعه
آفت دهانی 
وجود بیماری سلیاك
دسته بندی علوم پزشکی
فرمت فایل doc
حجم فایل 477 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 53

بررسی وجود بیماری سلیاك در افراد مراجعه كننده با آفت دهانی راجعه

مقدمه و بیان مسئله

آﻓﺖ راﺟﻌﻪ دﻫﺎﻧﻲ (RAS ﻳﺎ Recurrent aphthous stomatitis) ﻳﻚ ﺑﻴﻤﺎری اﻟﺘﻬﺎﺑﻲ راﺟﻌﻪ ﻣﺨﺎط دﻫﺎن و یکی از شایع ترین بیماری های مخاطی می باشد که هر سن و جنسی را درگیر می کند که البته در کودکان و نوجوانان شایع تر ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ و این بیماری ﺑﻪ ﺻﻮرت زﺧﻢﻫﺎی ﻣﻨﻔﺮد ﻳﺎ ﭼﻨﺪﺗﺎﻳﻲ و دردﻧﺎك در ﺑﻴﻤﺎران ﻓﺎﻗﺪ ﺑﻴﻤﺎری ﺳﻴﺴﺘﻤﻴﻚ دﻳﺪه ﻣﻲﺷﻮد. اﻳﻦ زﺧﻢﻫﺎ ﻳﻜﻲ از ﺷﺎﻳﻊﺗﺮﻳﻦ ﺑﻴﻤﺎریﻫﺎی دﻫﺎن ﻣﻲﺑﺎﺷﻨﺪ ﻛﻪ در 20-5 درﺻﺪ ﺟﻤﻌﻴﺖ ﺟﻬﺎن دﻳﺪه ﻣﻲﺷﻮﻧﺪ(2-1). ﺗﺸﺨﻴﺺ ﺑﻴﻤﺎری RAS اﺳﺎﺳﺎً ﺑﺮ ﭘﺎﻳﻪ ﺗﺎرﻳﺨﭽﻪ و ﻣﺸﺨﺼﺎت ﻛﻠﻴﻨﻴﻜﻲ اﺳﺖ و ﻫﻴﭻ آزﻣﺎﻳﺶ اﺧﺘﺼﺎﺻﻲ ﺑﺮای آﻓﺖ وﺟﻮدﻧﺪارد(3).

ﻋﻮاﻣﻞ زﻳﺎدی در اﺗﻴﻮﻟﻮژی آﻓﺖ ﻣﻄﺮح ﻣﻲﺑﺎﺷﻨﺪ. وراﺛﺖ، ﻋﻮاﻣﻞ ﺧﻮﻧﻲ و اﻳﻤﻨﻲ ﺳﻪ ﻓﺎﻛﺘﻮر اﺻﻠﻲ در ﺑﺮوز زﺧﻢﻫﺎی آﻓﺘﻲ ﻣﻲﺑﺎﺷﻨﺪ(4). ﻋﻼوه ﺑﺮ اﻳﻦ ﻓﺎﻛﺘﻮرﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻔﻲ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺗﺮوﻣﺎی ﻣﻮﺿﻌﻲ، ﺳﻴﮕﺎر، وﻳﺮوسﻫﺎ، اﺳﺘﺮس، دارو و آﻟﺮژی را در اﻳﺠﺎد RAS دﺧﻴﻞداﻧﺴﺘﻪاﻧﺪ(5-9).  

بیماری سلیاك، یك اختلال شایع خودایمنی است كه در فرد مستعد از نظر ژنتیكی، با دریافت پروتئین گلوتن كه در گندم، چاودار و جو وجود دارد، برانگیخته می شود. برخلاف عقیده قبلی كه این بیماری را یك بیماری گوارشی خالص می شناختند، این اختلال یك بیماری سیستمیك با تظاهرات گوناگون می باشد. تظاهرات سلیاک بصورت آتیپیکال(بدون علایم و نشانه ها)، تحت بالینی(Silent) و (latent) تاخیری تا فرم های شدید با شکایت گوارشی متغییر می باشد. در چند دهه اخیر شناخت ما از انتروپاتی حساس به گلوتن(GSE) بهبود یافته و فرم های Silent و latent با تست های سرولوژیک تشخیص داده می شود که باعث درمان فوری با رژیم فاقد گلوتن می شود که باعث حفظ سلامتی و جلوگیری از مشکلات بالقوه همراه با GSE مثل لنفوم نان هوچکین روده می شود(10).

در دهه های گذشته، بیماری سلیاك یك اختلال نادر و منحصر به دوران كودكی شناخته می شد . در حالی كه در حال حاضر یك بیماری شایع در نظر گرفته می شود كه امكان بروز آن در هر سنی هست .آنزیم ترانس گلوتامیناز بافتی، هم درپاتوژنز بیماری نقش دارد و هم در تشخیص و پیگیری بیماری كاربرد دارد. بیماری سلیاك فعال با تظاهرات روده ای یا غیرروده ای، آتروفی و از بین رفتن پرزهای روده ای، هیپرپلازی كریپت های روده ای و تست سرولوژی مثبت آنتی بادی بر علیه اندومیزیال یا ترانس گلوتامیناز بافتی مشخص می شود که این تست ها حساسیت و اختصاصیت90 تا 95 درصدی دارد و نیز بهترین وسیله بیماریابی در کنار اندازه گیری IgA توتال سرم می باشد. با توجه به شیوع بالای بیماری سلیاک در بیماران دچار کمبود IgA بیماریابی از این نظر مورد نیاز می باشد. تست های سرولوژیک IgA anti EMA و IgA anti tTG در بیماران سلیاک دچار کمبود IgA منفی خواهد بود و همچنین کمبود IgA در بیماران سلیاک(5-2 درصد) بسیار بیشتر از جمعیت عمومی (کمتر از 5/0 درصد) است. این بیماری با بسیاری از بیماری های دیگری در ارتباط می باشد که یکی از این بیماری ها آفت های راجعه دهانی می باشد. این آفت ها در تعدادی از بیماران مبتلا به سلیاك ممكن است تنها تظاهر بیماری باشد(10). اهمیت شناخت بیماری سلیاك در این افراد، این است كه تعداد زیادی از آنان به رژیم غذایی فاقد گلوتن پاسخ داده و آفت ها بهبود می یابد. از آنجایی كه در هر دو وضعیت آفت دهانی و بیماری سلیاك ممكن است تفاوت های نژادی نقش داشته باشد، و همچنین رعایت رژیم فاقد گلوتن در بیماران با آفت دهانی که تظاهری از بیماری سلیاک می باشد می تواند منجر به بهبود این بیماری گردد، این مطالعه در جهت یافتن ارتباط یا همراهی این دو وضعیت طراحی شده است.

دانلود بررسی وجود بیماری سلیاك در افراد مراجعه كننده با آفت دهانی راجعه






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
بررسی وجود بیماری سلیاك در افراد مراجعه كننده با آفت دهانی راجعه ,